شناسه خبر:80327
1402/12/17 11:06:35

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کرمانشاه از گردشگری به عنوان یکی از ظرفیت‌های ویژه کرمانشاه نام برد و گفت: سال آینده روی این حوزه تمرکز و اهتمام بیشتری خواهیم داشت.

محمدطیب صحرایی در نشست ستاد خدمات سفر استان، با اشاره به ظرفیت‌های فراوان کرمانشاه در حوزه‌های مختلف، اظهارکرد: در کنار ظرفیت‌هایی که در حوزه‌های کشاورزی و صنعت داریم، در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم کرمانشاه ظرفیت‌های ویژه ای دارد که سال آینده تمرکز و اهتمام بیشتری روی آن خواهیم داشت.

وی افزود: با توجه به اینکه بنا داریم سال آینده شرایط بهتری را در حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی استان داشته باشیم، بنابراین باید در پایان تعطیلات نوروز که اوج فعالیت‌های گردشگری محسوب می‌شود، یک جمع بندی روشن از اقدامات انجام شده صورت گیرد تا برای آینده برنامه ریزی بهتری انجام دهیم، لذا پایان تعطیلات نوروز به معنای پایان فعالیت‌های گردشگری نیست، بلکه مقدمه ای برای فعالیت‌های این حوزه در سال پیش رو خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده برای ثبت روز ملی کرمانشاه، عنوان کرد: با توجه به اینکه روز ملی کرمانشاه در شورای فرهنگ عمومی کشور مصوب شده و امیدواریم بزودی در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به تصویب برسد، با تصویب این روز زمینه مناسبی برای فعالیت در حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری فراهم می‌شود که باید به خوبی از آن استفاده کنیم.

صحرایی در ادامه به تقارن نوروز امسال و ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: امسال بهار قرآن و بهار طبیعت با هم مقارن شده و این دو هیچ منافاتی باهم ندارند و باید قدر هر دو را بدانیم.

وی تاکید کرد: این ایام فرصت خوبی است تا پیام‌های برگزیده قرآنی را که متناسب با نیاز جامعه کنونی است را در اماکن مختلف گردشگری، تاریخی، موزه ها، فضاهای شهری، راه آهن، فرودگاه، پایانه‌های مسافری و... نصب کنیم تا در معرض دید عموم قرار گیرد. از طرفی باید حرمت و شئونات ماه مبارک رمضان هم در این ایام حفظ شود و هیچگونه بی تفاوتی نسبت به ارزش‌های فرهنگی و معنوی جامعه قابل قبول نیست.

وی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از تابلوهای معرفی کرمانشاه به زبان انگلیسی خصوصا در ورودی شهرها، عنوان کرد: ما در یک تمدن فرهنگی بزرگ زندگی می‌کنیم که هزاران سال قدمت دارد، بنابراین دلیلی ندارد که برای معرفی استان خود از زبان کشورهایی استفاده کنیم که قدمت چندانی ندارند.

وی در ادامه با ابراز نارضایتی از وضعیت آسفالت معابر کرمانشاه، اظهار کرد: وضعیت آسفالت معابر کرمانشاه قابل قبول نیست و شهرداری باید بهبود وضعیت آسفالت معابر را بصورت جدی مورد توجه قرار دهد و به عنوان یک اولویت به آن نگاه کند، چراکه در حال حاضر مردم نیز از این شرایط راضی نیستند و اگر بین رنگ آمیز جداول و آسفالت یکی را بخواهند انتخاب کنند، قطعا آسفالت معابر را انتخاب می‌کنند.

استاندار کرمانشاه متذکر شد: شهرداری کرمانشاه باید ظرف 48 ساعت آینده یک برنامه اقدام را در این زمینه به من تحویل دهد.

استاندار کرمانشاه در پایان توصیه‌های دیگری هم به مدیران عضو ستاد خدمات سفر استان برای ایام پیش رو داشت و بر لزوم برنامه ریزی برای کاهش تصادفات، جمع آوری سگ‌های ولگرد، ساماندهی نخاله‌های ساختمانی در ورودی و خروجی شهرها، کمک به فعالین صنایع دستی برای درآمدزایی بیشتر در این ایام با برپایی نمایشگاه ها، نظارت شدید بر بازار و قیمت ها، باز بودن مساجد بین راهی، فعالیت 24 ساعته بقاع متبرکه در مسیر، برخورد با اماکن اقامتی غیرمجاز، حل مشکل عدم آنتن دهی در برخی جاده‌ها، ارسال پیامک معرفی کرمانشاه گشت به مسافران نوروزی و... تاکید کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از آمادگی برای پذیرایی از مسافرین نوروزی در استان خبر داد.

داریوش فرمانی با اشاره به برنامه ریزی‌های انجام شده برای میزبانی از مسافران نوروزی در کرمانشاه، اظهارکرد: در این راستا نشست‌ها و جلسات مختلفی با دستگاه‌های اجرایی مختلف استان برگزار شده تا با یک هم افزایی و همکاری مناسب میزبانی شایسته‌ای از مسافران و میهمانان نوروزی داشته باشیم.

وی افزود: به منظور معرفی هر چه بیشتر استان در ایام نوروز، با همکاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، معرفی جاذبه‌های گردشگری استان را در بیلبوردهای تبلیغاتی مبادی اصلی ورودی استان خواهیم داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تصریح کرد: همچنین در مسیر لب آب تا تاق بستان، جاذبه‌های گردشگری مهم استان همچون بیستون، تاق بستان، قوری قلعه و معبد آناهیتا، از طریق QR کدهای روی بنرهای و تابلوهای تبلیغاتی معرفی خواهند شد تا گردشگران راحت‌تر بتوانند این اماکن گردشگری را پیدا کنند.

وی با بیان اینکه در ایام نوروز سامانه «کرمانشاه گشت» هم برای معرفی جاذبه‌های گردشگری استان فعال خواهد بود، عنوان کرد: همچنین تلاش شده تا جاذبه‌های استان و هر شهرستان را از طریق چاپ بروشور، نقشه و کتابچه به گردشگران معرفی کنیم.

فرمانی در ادامه به تقارن ماه مبارک رمضان و تعطیلات نوروز هم اشاره کرد و گفت: به این منظور ویژه برنامه‌های شاد و مذهبی را در محوطه‌های تاریخی مهم استان همچون تاق بستان برگزار خواهیم کرد که یکی از آنها برگزاری جشن بزرگ ولادت امام حسن مجتبی(ع) در هفتم فروردین است که در همین پایگاه ملی برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان خاطرنشان کرد: در تعدادی از محوطه‌های تاریخی استان برنامه افطاری ساده را با برپایی سیاه چادرهایی در هنگام افطار خواهیم داشت.

به گفته این مسئول، برگزاری مراسم شاهنامه خوانی در تاق بستان و برپایی نمایشگاه عکس‌های قدیمی از این شاهکار عصر ساسانی از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده برای نوروز امسال است.

وی به برنامه ریزی برای برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی در ایام نوروز هم اشاره کرد و ادامه داد: نمایشگاه‌های صنایع دستی را در نقاط مختلف استان از جمله محوطه‌های تاق بستان و بیستون برپا خواهیم کرد.

فرمانی با بیان اینکه تمهیدات لازم برای اسکان مسافران نوروزی در این ایام هم اندیشیده شده، عنوان کرد: در سطح استان 292 مورد تاسیسات گردشگری داریم که 171 مورد آنها مراکز اقامتی هستند که برای ایام نوروز ظرفیت پذیرش حدود پنج هزار مسافر را خواهند داشت. بعلاوه از ظرفیت کمپ‌های شهرداری، سالن‌های ورزشی و مدارس هم استفاده می‌کنیم.

وی به ساماندهی سرویس‌های بهداشتی تا پیش از فرارسیدن تعطیلات نوروز هم اشاره کرد و گفت: تمام سرویس‌های بهداشتی مجتمع‌های بین راهی، مساجد، امامزاده‌ها و... که در مسیر اصلی تردد گردشگران قرار دارند، باید در ایام نوروز به صورت 24 ساعته فعالیت داشته باشند.

شناسه خبر 80327