شناسه خبر:81728
1403/2/4 19:16:32

معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان گفت: صادرات غیر رسمی و چمدانی صنایع دستی استان از مبادی استان‌های مرزی در سال گذشته 38 میلیون و 730 هزار دلار ارزآوری به همراه داشت.

محمدرضا خلجی روز سه‌شنبه اظهار کرد: عمده صادرات صنایع دستی همدان به کشورهای خارجی در رشته‌هایی مانند سفال و سرامیک، منبت و معرق چوب، رودوزی‌ها، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، زیور آلات سنتی، گلیم و چرم بوده است.

وی به عمده محصولات صادرشده اشاره کرد و ادامه داد: بیش از 32 میلیون و 600 هزار دلار از میزان ارزآوری استان همدان مربوط به صادرات سفال و سرامیک به کشور عراق بوده و بخشی از صادرات نیز مُرواربافی به کشورهای آذربایجان، عراق و ترکیه بوده است.

معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان با بیان اینکه میزان 500 هزار دلار از ارزآوری صنایع دستی استان نیز از محل نمایشگاه‌های خارجی بوده است، افزود: در سال گذشته دو نمایشگاه در ایتالیا و یک نمایشگاه در ایروان ارمنستان برپا شد.

خلجی بیشتر مشتریان صنایع دستی همدان را از کشورهای عراق، آذربایجان، ترکیه و هلند اعلام و اظهار کرد: در این مدت صادرات کارهای هنری شیشه به عراق و سایر محصولات صنایع‌ دستی مانند چرم و رودوزی سنتی نیز به این کشور و ترکیه، آذربایجان و هلند چشمگیر بوده است.

وی یادآور شد: میزان صادرات صنایع دستی از این استان در سال 1401 میزان 38 میلیون و 150 هزار دلار گزارش شده بود.

این مقام مسئول رفع دغدغه هنرمندان در حوزه بازاریابی و عرضه محصولات تولیدی صنایع دستی را از اولویت‌های کاری این اداره کل برشمرد و افزود: 16 بازارچه دائمی و 12 بازارچه موقت صنایع دستی در ایام نوروز در شهرستان‌ها برای فروش صنایع دستی برپا شد.

معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همدان با بیان اینکه 26 تشکل، انجمن و تعاونی صنایع دستی در استان ثبت شده است، گفت: هم‌اکنون هشت تشکل انجمن و اتحادیه ازجمله مبل و منبت، سفال و سرامیک و تعاونی چرم در زمینه صنایع دستی در استان فعالیت دارند.

وی صنایع دستی و میراث ناملموس کشور را زمینه و ابزار اقتصاد هویت‌بنیان دانست و افزود: در راستای اشتغال‌زایی و بهبود کیفیت تولید و صادرات، 142 اثر هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی استان تاکنون مُهر «اصالت ملی» دریافت کرده‌اند.

* برپایی دوره‌های آموزش صنایع دستی برای 1161

این مقام مسئول اظهار کرد: 92 دوره آموزش رایگان تخصصی و عمومی صنایع دستی برای یک‌هزار و 161 نفر از شاغلان و علاقه‌مندان به این حوزه در سال گذشته برگزار شد.

معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان ادامه داد: یک‌هزار و 152 نفر خانم و 9 نفر آقا در دوره‌های آموزش عمومی و تخصصی صنایع دستی حضور یافتند.

خلجی از برگزاری تعداد هشت دوره تخصصی در اردوگاه‌های کاردرمانی و کانون‌های اصلاح و تربیت با حضور بیش از 160 هنرجو در سال گذشته خبر داد و افزود: تعداد پنج دوره آموزشی ویژه کارکنان وظیفه با حضور بیش از 50 نفر هنرجو و 18 دوره تخصصی ویژه شاغلان با حضور 443 نفر (40 نفر آقا) نیز برگزار شده است.

وی، فراهم کردن شرایط فعالیت را برای شاغلان در حوزه صنایع دستی ضرورت برشمرد و یادآور شد: در حوزه آموزش‌ها امسال با آسیب‌شناسی‌های انجام‌شده علاوه‌بر اینکه به جایگاه آموزش عمومی و ابتدایی پرداختیم، نگاه ویژه‌ای به آموزش‌های تخصصی ویژه شاغلان انجام شده است تا فضا و زمینه را برای فروش و عرضه محصولات هنرمندان فراهم کنیم.

هم‌اینک 45 هزار و 832 هنرمند صنایع دستی استان همدان در رشته‌هایی مانند سفال و سرامیک، منبت و معرق چوب، رودوزی ‌ا، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، زیور‌آلات سنتی، گلیم و چرم فعالیت دارند.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 81728