شناسه خبر:83266
1403/3/13 13:49:35

نویسنده آثار ادبی فانتزی با اشاره به اینکه این سبک موجب خلاقیت در کودکان می‌شود، گفت: خیلی از خانواده‌ها نسبت به این ژانر گارد می‌گیرند و می‌گویند آموزنده نیست، در حالی‌که ادبیات فانتزی باعث می‌شود رویاها و خیال‌های کودک پرورش پیدا کند.

شیدا قوام‌پوری با اشاره به اینکه در افسانه‌های ایرانی می‌توان شاهد سبک (ژانر) ادبی فانتزی بود، گفت: از سال 95 ویراستار و نویسنده آثاری در حوزه بزرگسال و کودک هستم. ابتدا در حوزه افسانه‌های ایرانی برای گروه سنی کودک و نوجوان کار کردم، با توجه به اقتضای جامعه ادبیات کودک و نوجوان و مخاطبان بی‌شماری که ژانر فانتزی این حوزه دارد، به این سبک علاقه‌مند شدم.

نویسنده مجموعه «طلسم گراتراد» با اعلام اینکه تالیف در سبک فانتزی در ایران نوپا است، ادامه داد: می‌دانیم که امروزه سبک فانتزی در ایران و سایر کشورها مخاطبان بی‌شماری دارد، اما تالیف در ژانر فانتزی در ایران مانند کودکی نوپا است و زیاد شناخته شده نیست، در حالی که تعداد قابل توجهی از آثار ترجمه در ژانر فانتزی وجود دارد.

نویسنده کتاب «خط خطی‌های روح سرگردان» ادامه داد: اگر به ادبیات ایران و آثار کلاسیک توجه کنیم می‌بینیم که در افسانه‌های ایران فانتزی و خیال‌پردازی وجود دارد. در افسانه‌های ایرانی هم جادو و خیال بود و از دوره قاجار در جامعه عمومیت پیدا کرد اما به این شکل که چند دهه اخیر استقبال نشده است. اگر بخواهیم ادبیات جهان را در نظر بگیریم در آثار ویلیام شکسپیر و در «ایلیاد» و «ادیسه»، آثار جاودانه هومر اسطوره خیال، فانتزی و افسانه وجود دارد.

او افزود: خیال‌پردازی و استفاده از نمادهای اساطیر ایرانی که در افسانه‌های قدیمی است، در داستان‌ها می‌تواند به شکل‌گیری تخیل ایرانی کمک کند. از این راه به نویسندگان خارجی اعلام می‌کنیم که می‌توانیم در این حوزه بنویسیم.

سبک فانتزی آموزنده و سرگرم‌کننده است

قوام‌پوری با اعلام اینکه تعداد قابل توجهی از خانواده‌ها موافق مطالعه کتاب در سبک فانتزی برای کودکان خود نیستند، گفت: خیلی از خانواده‌ها نسبت به این ژانر گارد می‌گیرند و می‌گویند آموزنده نیست، در حالی‌که ادبیات فانتزی ژانری است که باعث خلاقیت کودک و نوجوان می‌شود و باعث می‌شود رویاها و خیال‌های کودک پرورش پیدا کند، به همین دلیل این سبک آموزنده و سرگرم‌کننده است.

او با بیان اینکه مجموعه «طلسم گراتراد» کار تیمی را به نوجوان آموزش می‌دهد، ادامه داد: کتاب به نوجوان یاد می‌دهد بتواند در بحران‌های زندگی همراه دوستانش مقابله کند و با آن‌ها کنار بیاید؛ به همین دلیل این یکی از ژانرهای پرمخاطب دنیا است. تاکید می‌کنم خواندن کتاب‌های نویسندگان مختلف و تماشای فیلم می‌تواند به نویسنده این سبک کمک کند.

نویسنده ادبیات فانتزی با اشاره به اینکه ممکن است مولفان در این سبک به تعداد انگشتان دست نرسند، افزود: نویسندگان این سبک شناخته شده نیستند اما آثار خوبی در این سبک داریم؛ باید تبلیغات انجام شود تا این سبک در جامعه ایرانی شناخته‌تر شود. در این صورت مخاطب می‌تواند به نویسنده ایرانی و قلم نویسنده ایرانی اعتماد و این سبک را دنبال کند.

به گفته قوام‌پوری، نوشتن، پروسه سخت و زمان‌بری است، همچنین برای نوشتن در حوزه کودک و نوجوان باید درباره آن‌ها شناخت داشت. نوجوان با جهان ارتباط و توقع زیادی از کتاب‌هایی که می‌خواند دارد.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 83266