شناسه خبر:83383
1403/3/19 08:03:22

در آستانه روز جهانی تأیید صلاحیت، آزمایشگاه تأیید صلاحیت شده شیمی تجزیه راک براساس استاندارد 17025 افتتاح شد.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی :

در آستانه روز جهانی تأیید صلاحیت، آزمایشگاه تأیید صلاحیت شده شیمی تجزیه راک براساس استاندارد 17025 با حضور مدیرکل استاندارد استان همدان، مسئولین استانی، کارکنان آزمایشگاه و جمعی از اصحاب رسانه افتتاح شد.
مدیرکل استاندارد استان همدان در این مراسم با اشاره به فعالیت آزمایشگاه شیمی تجزیه راک از سال 1391 در استان همدان، عنوان کرد: این آزمایشگاه ازجمله آزمایشگاه‌های همکار اداره کل استاندارد استان و معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان و همچنین آزمایشگاه معتمد اداره کل حفاظت از محیط‌زیست استان همدان است.

امیرمسعود مجیدی با بیان اینکه آزمایشگاه شیمی تجزیه راک علاوه‌بر همدان به سایر استان‌های غرب کشور نیز ارائه خدمات دارد، خاطرنشان کرد: این آزمایشگاه افتخار دارد که در آستانه روز جهانی تأیید صلاحیت، گواهینامه ISO17025 را که یک گواهینامه بین‌المللی برای آزمایشگاه‌های همکار است، دریافت کند؛ اهمیت گواهینامه مذکور به این جهت است که نتایج صادرشده از آزمایشگاه برای سلامت مواد غذایی، در کل جهان قابل استناد است که این موضوع قبلاً با مجوز داخلی، فقط در سراسر کشور اعتبار داشت.

وی از صحت‌سنجی و آزمون صلاحیت کالاهای صادراتی براساس گواهینامه دریافتی توسط این آزمایشگاه خبر داد و گفت: از این به بعد با استناد گواهینامه مذکور، کالاهای صادراتی از کشور ما با انجام صحت‌سنجی و آزمون صلاحیت در این آزمایشگاه، نیاز به بررسی در خارج از کشور ندارد و نتایج آزمایش‌ها در کشور‌های دیگر نیز قابل بررسی و استناد است.

مدیرکل استاندارد استان همدان با بیان اینکه آزمایشگاه تأیید صلاحیت شده شیمی تجزیه راک از ظرفیت نیروهای متخصص و مجرب در راستای اهداف شغلی خود استفاده می‌کند، ابراز کرد: تمامی دستگاه‌های موجود در این آزمایشگاه نیز به‌روز و تخصصی بوده و سعی در این دارند که بهترین خدمات را با کمترین هزینه به جامعه هدف خود ارائه کنند.

مجیدی از انجام پروژه‌های پژوهشی در این آزمایشگاه با هدف تولید غذای سالم و بهبود بخشیدن به مسئله هوای پاک به‌عنوان دو مقوله مهم و تأثیرگذار در زندگی بشر خبر داد و افزود: تمام تلاش ما این بوده است که بتوانیم با نگاهی ویژه به مصرف‌کننده، تولید را به بهره‌وری بیشتری برسانیم و از تولید کالاهایی حمایت کنیم که از استاندارد جهانی برخوردار هستند؛ این موضوع می‌تواند به مسئله ارزآوری نیز کمک شایانی کند.

وی با بیان اینکه آزمایشگاه مذکور ظرفیت انجام پروژه‌های تحقیقاتی برای اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها در زمینه صنعت و جامعه را دارا است، عنوان کرد: این مسئله باعث شده است که آزمایشگاه تأیید صلاحیت شده شیمی تجزیه راک یک ارتباط کاربردی با دانشگاه در زمینه صنعت داشته باشد و به معنای واقعی کلمه علم صنعتی و صنعت علمی را بدون کلیشه تعریف کرده است.

مدیرکل استاندارد استان همدان از ارائه آموزش به مسئولین کنترل کیفیت کارخانه‌ها با مجوز اداره کل استاندارد همدان و معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در این آزمایشگاه خبر و ادامه داد: این آموزش‌ها با هدف تقویت تولید مواد غذایی سالم و همچنین کسب تجربه‌های مفید برای این افراد ارائه می‌شود.

مجیدی حمایت از تولید در کشور را یک جهاد اقتصادی بزرگ دانست و گفت: هر قدمی که یک نفر در زمینه توسعه تولید برمی‌دارد، می‌تواند کمک شایانی به صنعت و اقتصاد کشور داشته باشد و زندگی برای آینده را نیز تسهیل کند.

وی از اشتغال 20 نیروی کار در رشته‌های شیمی، صنایع غذایی، میکروبیولوژی و بهداشت و کنترل کیفیت مواد غذایی در این آزمایشگاه خبر داد و خاطرنشان کرد: سال 1391 این آزمایشگاه با حضور پنج نفر از فارغ‌التحصیلان مرتبط با این تخصص که همگی مدارج علمی را در دانشگاه بوعلی‌سینا همدان طی کرده بودند، راه‌اندازی شد و هدف این بود که بتواند زمینه‌ای برای اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته شیمی و سایر رشته‌های مرتبط فراهم کند که امروز شاهد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم این افراد در آزمایشگاه تأیید صلاحیت شده شیمی تجزیه راک هستیم و امید است که طی دو سال آینده این آمار افزایش چشمگیری داشته باشند.

این مقام مسئول با بیان اینکه اداره کل استاندارد در قالب طرح کشوری «طاها» نمونه‌های تولیدشده مواد غذایی که در بازار توزیع شده‌اند را برای بررسی مجدد کیفیت جمع‌آوری و تحویل این آزمایشگاه می‌کند، گفت: با این اقدام تمامی محصولات تولیدشده از سراسر کشور که در استان همدان توزیع شده است، مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرند تا درخصوص اقلام توزیع‌شده در کشور و به‌ویژه در استان همدان نیز بتوانیم بررسی‌های لازم را داشته باشیم و درخصوص آن‌ها ارائه نظر کنیم.

مجیدی با اشاره به اینکه آزمایشگاه مذکور با معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز به‌عنوان آزمایشگاه همکار تعامل خوبی دارد، خاطرنشان کرد: براساس این همکاری تمامی واحد‌های تولیدی و کارگاهی دارای مجوز موظف هستند که با این آزمایشگاه قرارداد داشته باشند و ماهانه نمونه‌های تولیدی خود را به این آزمایشگاه برای بررسی تحویل دهند که در ادامه این آزمایشگاه نیز نتایج آزمایش‌ها را به معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان ارسال می‌کند.

وی با بیان اینکه آزمایشگاه کنترل کیفی شیمی تجزیه راک با اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان نیز به‌عنوان آزمایشگاه معتمد در بخش پالایش آلاینده‌ها همکاری دارد، ابراز کرد: تمامی کارخانه‌هایی که دارای آلاینده‌های زیست‌محیطی در زمینه پسماند، پساب یا گازهای خروجی از دودکش هستند، در قالب طرح خوداظهاری با این آزمایشگاه قرارداد همکاری داشته و براساس دستورالعمل و الزام اداره کل محیط‌زیست استان، نمونه‌برداری از کارخانه‌ها انجام می‌شود و نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد که وضعیت آلایندگی هرکدام از آن‌ها به چه میزان و مقداری است؛ همچنین در زمینه کنترل‌های آلاینده‌ها نیز مشاوره‌های لازم از طریق این آزمایشگاه ارائه می‌شود.

مدیرکل استاندارد استان همدان با بیان اینکه تمامی زباله‌های بیمارستانی قبل از امحا باید بی‌خطر باشند، گفت: این آزمایشگاه از زباله‌های امحاشده نمونه‌برداری کرده و براساس نمونه‌های موجود اعلام می‌شود که ظرفیت لازم برای آمیختگی با زباله‌های محیط را دارند یا خیر که به مردم و محیط‌زیست آسیب نرسانند.

مجیدی در پایان سخنانش با اشاره به اینکه کارکنان به‌کارگیری‌شده در بخش شیمی و میکروبیولوژی این آزمایشگاه از افراد متخصص در این زمینه هستند، عنوان کرد: این آزمایشگاه مرجع جهاد کشاورزی و معاونت بهبود تولیدات دامی نیز بوده و در جهت کنترل و کاهش آلاینده‌های محیط‌زیستی و انجام پروژه‌های تحقیقاتی، پژوهشی و پایان‌نامه‌های دانشجویی هم فعالیت دارد.

شناسه خبر 83383