شناسه خبر:83655
1403/3/26 10:29:42

مدیرکل سیاسی وزارت کشور در نشست معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها گفت: نتایج نظرسنجی‌ها نشان از آن دارد که اقبال عمومی در انتخابات ریاست‌جمهوری فراتر از دوره قبل خواهد بود.

عبدالله مرادی در نشست سراسری معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها اظهار کرد: در فضای انتخابات تمرکز اصلی و راهگشا بایستی بر رأی دادن آگاهانه و مسئولانه باشد و رقابت روی برنامه‌ها و راهکارهای حل مسأله باشد.

وی تأکید کرد: وظیفه اصلی دانشگاهیان، تبیین انتخابات برای مشارکت آگاهانه است. تشکل‌های دانشجویی و تشکل‌های اساتید، نقش جدی به ویژه حول محور نظام مسائل دارند.

دبیر کمیسیون ماده ده احزاب، اضافه کرد: آسیب تخریب‌ها و بداخلاقی‌های سیاسی از جمله دغدغه‌های مردم است. در اینجا نیز دانشگاه‌ها و نخبگان نقش مهمی دارند تا فضای انتخاباتی را معقول و معطوف به برنامه کنند و این مهمترین مطالبه دانشگاه از نامزدهای انتخابات است.

وی افزود: امیدواریم هر 6 نامزد تأیید شده بتوانند برنامه‌های خود را در یک فضای معقول و متین ارائه کنند تا همه با کمک یکدیگر استانداردهای نظام مردم سالاری را ارتقا دهیم.

*فرآیند انتخابات ریاست جمهوری

مدیرکل سیاسی وزارت کشور تشریح کرد: در انتخابات پیش رو نکته اولی که باید روی آن صحبت کرد این است که وقتی کشور با حادثه تلخ شهادت رئیس جمهور محترم مواجه شد، ساختارهای قانونی حسب قانون اساسی، ستاد انتخابات وزارت کشور را آغاز کرد و بسرعت در خصوص فرایند انتخابات با شورای نگهبان جمع بندی اولیه صورت گرفت و 8 تیرماه به عنوان روز برگزاری انتخابات مقرر شد.

وی افزود: این حرکت در گام اول نشان می‌دهد که واقعاً ساختارها در کشور ما نهادینه است و اگر بزرگان انقلابی و جهادی مانند شهیدجمهور عزیز از میان ما برود، ولی آنچه که ماناست، ساختارها و قوانین نهادینه شده است و دیدیم که در امور کشور اختلالی پیش نیامد.

مرادی گفت: گام مهم ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری این بود که شاخص‌ها و شرایط رجل سیاسی حسب سیاست‌های کلی انتخابات و طبق ابلاغ شورای نگهبان، اعمال شد و لذا ثبت‌نام نامزدها شکل منظم و درخور شأن نظام مردم‌سالاری دینی یافت که طی آن 80 نفر دارای شرایط شکلی اولیه نظیر سن و سابقه، ثبت‌نام و جهت احراز صلاحیت به شورای نگهبان معرفی شدند.

وی افزود: ما شاهد هستیم ثبت‌نام حداکثری از همه طیف‌بندی‌ها و سلایق سیاسی کشور اتفاق افتاد و در نهایت احراز صلاحیت 6 نفر نیز فضای رقابتی باز که پوشش‌دهنده طیف‌های مختلف سیاسی است، به وجود آمد. نتایج نظرسنجی‌ها در مشارکت نیز نشان از آن دارد اقبال عمومی فراتر از دوره قبل خواهد بود. در نظرسنجی‌ها عمدتاً مسائل معیشتی و اقتصاد دغدغه در اولویت مردم است.

*انتخابات مجلس شورای اسلامی

مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت: در انتخابات مجلس شورای اسلامی، با تلاش‌های وزارت علوم و مجموعه علمی کشور، کارهای بزرگی انجام گرفت؛ تا پویایی سیاسی و فرهنگی در ایام مختلف انتخابات، روز دانشجو 16 آذر و … نمایان شود. لذا باید از مجموعه دانشگاه‌ها تقدیر کرد.

وی افزود: در انتخابات مجلس دوازدهم اتفاقات مهمی در عرصه اجرای انتخابات در راستای مطالبات مردم و نخبگان اجرا شد که برای مردم‌سالاری دینی و ارتقای استانداردهای انتخاباتی گام‌های بزرگی به شمار می‌رود. در موضوع سلامت انتخابات، شفافیت مالی هزینه‌های انتخاباتی برای اولین بار محقق شد.

مرادی گفت: در فرآیندهای انتخابات که 25 مرحله است، 24 مرحله آن به صورت الکترونیک صورت گرفته و در دوره نخست در 4 حوزه انتخابیه و در دوره بعدی در 8 حوزه انتخابیه، همه فرایند انتخابات از جمله اخذ رأی و شمارش نیز کاملاً به صورت الکترونیکی انجام شد که تحول بسیار مهمی به شمار می‌رود.

وی گفت: بی‌تردید مشارکت سیاسی در امنیت ملی اثرگذار و زمینه‌ساز پیشرفت اقتصادی است و هر چقدر پشتیبانی کشور از حیث آرای مردمی و حضور آنان در صحنه آنچنان که در وداع باشکوه شهید جمهور نمایان شد، ارتقا پیدا کند یک رابطه معکوس با اقدامات ضد امنیتی دشمن ایجاد خواهد کرد.


منبع: خبرگزاری تسنیم

شناسه خبر 83655