شناسه خبر:83708
1403/3/27 13:21:27

شهردار نهاوند با اشاره به معرفی این شهر به‌عنوان ایده شهر خلاق به نمایندگی از سازمان یونسکو در ایران، گفت: تاکنون فقط 6 استان موفق به گرفتن عنوان «شهر خلاق» از سوی یونسکو شده‌اند که درصورت تصویب این شهر، نهاوند نخستین شهر خلاق کشور خواهد بود.

مجید یوسفی‌نوید روز یکشنبه اظهار کرد: ایده شهر خلاق یکی از مباحث جدید در برنامه‌ریزی شهری است که با توجه به ظرفیت‌ها و ایده‌های خلاقانه‌ای که طی دو سه سال اخیر در این شهر اجرا شده، نهاوند به‌عنوان ایده شهر خلاق به نمایندگی سازمان یونسکو در ایران اعلام می‌شود.

وی افزود: فلسفه شهر خلاق این است که همیشه در یک مکان ظرفیت‌های خلاقی وجود دارد و باید شرایط به‌گونه‌ای باشد که مردم فکر و برنامه‌ریزی کنند و در استفاده از فرصت‌ها ابتکار عمل داشته باشند.

شهردار نها‌وند بر بهتر شدن محیط زندگی و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در این طرح تأکید کرد و گفت: پایه‌های شهر خلاق را می‌توان در سه زمینه اقتصاد، فرهنگ و مکان درنظر گرفت.

وی به امتیازات شهر خلاق اشاره کرد و افزود: هر شهر با ثبت در شبکه شهرهای خلاق در سطح جهان شناخته می‌شود که این امر جذب گردشگر، سرمایه خارجی و رونق بیشتر آن شهر را در پی دارد که درنتیجه ازلحاظ اقتصادی در مسیر پایداری گام برمی‌دارد.

یوسفی‌نوید با تشریح طرح‌های خلاقانه‌ای که طی سه سال اخیر در شهر اجرا شده، گفت: یکی از برنامه‌های ما تبدیل تهدیدها به فرصت بوده که باعث رونق اقتصادی در مناطق و محلات حاشیه‌ای شده است.

وی ایجاد پارک‌های محله‌ای ازجمله پارک صخره‌ای خادم‌الرضا، طرح ایجاد پارک بزرگ نوح‌آوند و ایجاد سایت بازیافت زباله را ازجمله طرح‌های خلاقانه عنوان کرد.

شهردار نهاوند گفت: ایجاد این طرح‌ها در مناطقی صورت گرفته که به‌لحاظ محیطی توانسته فرصت‌های اقتصادی را برای ساکنان منطقه فراهم کند.

وی در ادامه به اقدامات صورت‌گرفته برای ایده‌شهر خلاق اشاره کرد و افزود: در این راستا نشستی با حضور دکتر رحمتی شادآباد مدیرعامل انستیتو ملی شهر خلاق و کارشناسان شهرداری برگزار و ظرفیت‌های نهاوند معرفی شد و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

یوسفی‌نوید تصریح کرد: برای تصویب نهاوند به‌عنوان شهر خلاق مستندات لازم به انستیتو شهر خلاق ارسال شد تا مقدمات لازم برای تصویب آن فراهم شود.

وی درخصوص سابقه ایجاد شهرهای خلاق در کشور گفت: تاکنون فقط 6 استان موفق به گرفتن عنوان «شهر خلاق» از سوی یونسکو شده‌اند که درصورت تصویب این شهر، نهاوند نخستین شهر خلاق کشور خواهد بود.

شهردار نهاوند اضافه کرد: اعلام نهاوند به‌عنوان شهر خلاق، اقدامی زیرساختی برای توسعه شهر و جذب سرمایه‌گذار در بخش‌های مختلف است و باعث می‌شود این منطقه در سطح جهانی نیز شناخته شود.

شناسه خبر 83708