شناسه خبر:84079
1403/4/9 08:56:12

در پی گفت‌وگو با رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران مشخص شد؛ آرایش و نوع پوشش زنان و مردان در جامعه امری است فرهنگی که مورد غفلت واقع شده است.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش :

در دنیای امروزی توجه به ظاهر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جوانان است، در این بین یکی از انحرافات که در طول سال‌های گذشته ترویج یافته، آرایش زنانه پسران است.
هرچند در دوران نوجوانی و اوایل جوانی، خیلی از پسران به علت سنشان به وضعیت ظاهر و چهره خود بیشتر دقت می‌کنند، ولی شرایطی که امروز در آن هستیم بالاتر از دقت به زیبایی‌خواهی در دوران نوجوانی و جوانی است. اینک به‌صورت نگران‌کننده و حیرت‌انگیزی، آرایش‌های زنانه در بعضی از پسران و آقایان ترویج پیدا کرده. به گونه‌ای که با گشتی در خیابان‌های شهر مردان جوان زیادی را با ابروهای اصلاح‌شده و آرایش‌های زنانه مشاهده می‌کنیم، در حالی که در گذشته‌ای نه‌چندان دور مشاهده چنین تصاویری کاملاً برایمان عجیب و نامأنوس بود اما امروز این اشخاص با رفتن به آرایشگاه‌های مردانه که این روزها همه خدمات آرایشگاه‌های زنانه را انجام می‌دهند، کارهایی از قبیل اصلاح ابرو، رنگ، مش مو و پیرسینگ (سوراخ‌کاری بدن) غیره و خود را به دخترانی شبه مرد تبدیل می‌کنند.

امروزه نظریه‌های مختلفی درباره تغییر معیارهای زیبایی ارائه می‌شود. برخی افراد الگوهای غربی، ماهواره، کمرنگ شدن ارزش‌ها و ندادن اطلاعات کافی به قشر جوان و ده‌ها عامل دیگر را دلیل تغییر در معیارهای زیبایی می‌دانند.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا در این باره با رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

سید حسن موسوی‌چلک با بیان اینکه امروز یکی از معضلات اجتماعی و روان‌شناختی، تغییر ظاهر برخی از پسران نوجوان و جوان است که خود را به طرق مختلف به شکل زنان درمی‌آورند، گفت: نوع آرایش و برداشتن ابرو و موضوعات مشابه این‌چنینی ازجمله تغییراتی است که از دو دهه قبل در بین مردان شاهد آن بودیم اما امروزه بروز و ظهور بیشتری یافته و مشهودتر است.

وی با اشاره به اینکه دلایل بسیاری را می‌توان برای بروز این پدیده برشمرد، خاطرنشان کرد: یکی از این دلایل، دیده شدن است زیرا همه افراد به لحاظ روان‌شناسی به نحوی دوست دارند دیده شده و مورد توجه اطرافیان قرار گیرند؛ این اطرافیان را می‌توان گروه دوستان، خانواده و در فضای عمومی قلمداد کرد؛ بنابراین به‌دنبال الگوبرداری از آرایش و رفتارهای زنانه می‌روند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه در برخی موارد نیز این اتفاق در پی پذیرش الگو در پسران نوجوان و جوان رقم می‌خورد، تشریح کرد: این الگوبرداری بیشتر از گروه‌های مرجع همچون سلبریتی‌ها، هنرمندان، ورزشکاران و حتی مجرمان شناخته‌شده انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برخی افراد در پی احساس نارضایتی از زندگی به جست‌وجوی گمشده‌ای می‌گردند و مدام دنبال این هستند که ظاهر خود را تغییر داده و حتی در برخی موارد دست به دامن جراحی‌های زیبایی نیز می‌شوند.

این جامعه‌شناس اذعان کرد: نکته بعدی اینکه در برخی موارد این تغییر چهره و رفتار با هدف اعتراض انجام می‌شود، از طرفی در مواردی نیز تقویت این رفتارها و تغییرات در پی دریافت بازخوردهای مثبت از جامعه رقم می‌خورد یعنی پسر جوان با دید و درک این موضوع که بخشی از جامعه این تغییرات چهره و رفتار را جذاب قلمداد می‌کنند دست به این کارها می‌زنند.

موسوی چلک با اشاره به اینکه البته بخشی از این موضوع نیز به تأثیرپذیری از رسانه، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بازمی‌گردد اذعان کرد: درواقع نوجوان با دیدن این مد در آرایش چهره، مو و نوع پوشش از آن الگوبرداری می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه این امر تا حدودی در جامعه به‌ویژه در نوع آرایش موها عادی‌سازی شده تشریح کرد: تا چندی پیش اگر آقایی موی بلند داشت موجب تعجب دیگران می‌شد اما امروز دیگر این قبح شکسته شده است.

وی با اشاره به اینکه بروز این پدیده در جامعه موضوع فرهنگی است و مقام مسئول نهادهای فرهنگی، مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز مذهبی و تشکل‌های غیردولتی فرهنگی مرتبط با نوجوانان و درنهایت رسانه‌ها و فعالان حوزه شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مجازی می‌بایست ورود جدی داشته باشند، بیان کرد: آنچه مهم است اینکه این تغییر رفتار ماهیت فرهنگی است.

این جامعه‌شناس مهم‌ترین پیامد این پدیده را در عدم جامعه‌پذیری فرد قلمداد کرد و گفت: شاید این افراد برای مدتی با انجام این قبیل کارها در گروه و گعده خود مورد پذیرش قرار بگیرند اما یقیناً بعدها در جامعه‌پذیری فرد و پذیرش او در نقش‌های مختلف مشکل‌ساز خواهد بود.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد کشور ما طی این سال‌ها در بروز این پدیده پیشرو بوده و حتی در فروشگاه‌های لوازم آرایشی‌ با لوازم آرایشی مردانه در انواع مختلف داخلی و خارجی مواجهیم، مردانی که روزگاری برای ایرانی بودن در سطح بین‌المللی معیار بودند و در ایران نیز داشتن اخلاق پهلوانی، قهرمانی و زور باز و معیار اصلی برای «مرد بودن» آن‌ها بود، حالا عده‌ای از آن‌ها که در حال فزونی هستند زیر ابرو برمی‌دارند، رژ لب می‌زنند و حتی همچون دختران راه می‌روند.

با گشتی در بازار و اماکن عمومی شهر خودمان می‌توان خیل عظیمی از پسران آرایش‌کرده را دید، پسرانی با ابروهای برداشته، رنگ‌کرده و لباسی با یقه باز، مانند دوشیزگان دم‌بخت در شهر حاضر شده و خودنمایی می‌کنند.

در نگاهی دیگر مردانی با موهای بلند، لباس‌های تنگ و بدن‌نما و برخی شلوارهای گشادی که هر لحظه امکان افتادن آن وجود دارد جلب توجه می‌کنند؛ همانطور که در مقدمه نیز عنوان شد حالا دیگر برای خود آرایشگاه‌هایی هم دارند و اگر زمانی در خفا و به دور از چشم پدر و مادر زیر ابرو برمی‌داشتند و آرایش می‌کردند اکنون قبح این کار شکسته شده و این گونه آرایش را به‌روز بودن تصور می‌کنند.

به مسئولان فرهنگی شهر دارالمؤمنین باید دستمریزاد گفت که چنین فضایی را فراهم کرده و در پی عدم ارائه الگوی مناسب و فرهنگ‌سازی، بستر را برای بروز این پدیده اجتماعی روز‌به‌روز مهیئتر می‌کنند. تبعات گرایش مردان به آرایش کردن نکته مهمی است، زمانی که فرد از قدرت تفکرش برای سازندگی استفاده نکند و به مسائل حاشیه‌ای این‌چنینی بپردازد، نتیجه‌اش رکود و افت جامعه در حوزه رشد و بالندگی خواهد بود، این در حالی است که در سبک زندگی اسلامی، مردان اجازه ندارند به گونه‌ای خود را بیارایند که شبیه زنان شوند؛ دامنه این همانندسازی ممنوع، شامل لباس، آرایش، زینت، راه رفتن و حتی نوع حرکت نیز می‌شود.

شناسه خبر 84079