شناسه خبر:85035
1403/5/1 17:28:04
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان خبر داد:

رفع تداخلات 94 درصدی اراضی کشاورزی و ملی در همدان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان از رفع تداخلات 94 درصدی اراضی کشاورزی و عرصه‌های ملی این استان با راه‌اندازی پنجره واحد زمین خبر داد.

امیررضا یوسفیان دوشنبه یکم مردادماه در جلسه پنجره واحد زمین اظهار کرد: راه‌اندازی پنجره واحد زمین موجب شده که شاهد رفع تداخلات 94 درصدی ماده 54 اراضی کشاورزی و نیز اراضی عرصه ملی سطح استان همدان باشیم که یکی از دغدغه‌های مهم بود.

وی بیان کرد: از 15 مردادماه رفع تداخلات دیگر دستی نبوده و به‌صورت صددرصدی از طریق سامانه پنجره واحد زمین انجام می‌گیرد که در همین رابطه با توجه به تقاضامحور بودن این جریان، نیاز است دستگاه‌هایی که تاکنون در سطح استان به سامانه پنجره واحد متصل نشده‌اند، هرچه سریع‌تر تا 15 تیرماه نسبت به اتصال به این سامانه و پنجره اقدام کنند.

یوسفیان با اشاره به ضریب حفاظتی بالای پنجره واحد زمین، خاطرنشان کرد: تسریع و تسهیل در کار متقاضیان از مزایای این طرح بوده و این سامانه آثار و فواید بسیار خوبی دارد و اگر درست عمل شود، نیاز به حضور ارباب رجوع در دستگاه‌های اجرایی به حداقل خواهد رسید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به راه‌اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین این استان، گفت: وضعیت استان همدان در رابطه با میانگین پاسخگویی به استعلامات در این پنجره خوب بوده و منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در سطح کشور رتبه دوم در زمینه پایین‌ترین زمان پاسخگویی به استعلامات در پنجره واحد زمین را دارد.

اسفندیار خزایی با اشاره به دستگاه‌های برتر استان همدان در پنجره واحد زمین، افزود: فرودگاه و شرکت آبفا ازجمله دستگاه‌های برتر استان همدان در ارزیابی‌ها در بحث درگاه استعلامات و منابع طبیعی در بحث درگاه پایش بوده‌اند.

وی با تأکید بر برگزاری مستمر و ماهیانه جلسات پنجره واحد زمین، تصریح کرد: درحال حاضر بسیاری از سرویس‌ها و خدمات لازم ازجمله پروانه تأسیس شهرک‌های صنعتی، پروانه تأمین نوع اراضی، استقرار واحدهای صنعتی، استعلام علائم راهداری، استعلام حریق فرودگاه، استعلام حریق راه‌آهن، استعلام حریم اوقاف، استعلام اصالت اجاره، استعلام حریم میراث، استعلام حریم خطوط نفتی، حریم تأسیسات نیروی برق و پالایشگاه نفتی و تأمین حدود اراضی روستایی استان همدان از طریق این سامانه پنجره واحد زمین درحال ارائه است.

خزایی خاطرنشان کرد: کاهش بار مراجعات حضوری، ارتقای ضریب سلامت کار، سرعت اجرای کار متقاضیان، کاهش انرژی و بهره‌وری بالا، از مزایای راه‌اندازی این سامانه در آینده نزدیک خواهد بود.

وی تصریح کرد: داشبوردهای مدیریتی مهم برای این سامانه تعریف شده که در آن عوامل نظارتی هم می‌توانند نظارت خود را بر این پنجره واحد داشته باشند؛ درواقع این اقدام می‌تواند ضریب سلامت کار را ارتقا داده و سرعت اجرای کار را برای متقاضیان افزایش دهد، همچنین می‌تواند مصرف انرژی را کاهش داده و میزان مراجعات حضوری را نیز کمتر کند.

سامانه پنجره واحد مدیریت زمین یکی از 23پروژه اولویت‌دار دولت الکترونیک است که به‌منظور ایجاد سهولت در ارائه خدمات و مجوزهای زمین‌محور و مدیریت و پایش بهینه اراضی، ایجاد و راه‌اندازی شده است.

از مهم‌ترین اهداف این سامانه می‌توان به ثبت و صدور مجوزهای مرتبط با ساخت‌وساز در اراضی و املاک خصوصی و استعلامات مربوطه، ثبت و واگذاری بهره‌برداری از اراضی و املاک ملی، دولتی و وقفی، ثبت و پیگیری گزارش‌های مردمی زمین‌خواری و نظارت بر اجرای قوانین مرتبط با حوزه زمین اشاره کرد. با اتصال به این سامانه دستگاه‌های مرتبط در کمترین زمان ممکن می‌توانند به کار متقاضی رسیدگی کرده و پاسخ استعلامات را در کمترین زمان ممکن، بدهند.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 85035