شناسه خبر:85962
1403/6/5 14:49:39

بانکوک یک پروژه آزمایشی موسوم به «هاپ پارک» را اجرا کرده که نشان می‌دهد چگونه یک فضای کسل‌کننده و خشک را می‌توان به یک فضای سرسبز تبدیل کرد و از جنبه‌های مختلف به مردم شهر فایده رساند.

اداره محیط‌زیست کلان‌شهر بانکوک در نظر دارد از فضاهای بدون‌استفاده پراکنده در سراسر بانکوک که متعلق به سازمان‌های دولتی و خصوصی است؛ شامل فضاهای عمومی خالی، مناطق زیر بزرگراه‌ها، فضای بین ساختمان‌ها، مسیرهای پیاده‌روی و زمین‌های کنار کانال‌ها، به‌عنوان فرصتی برای افزایش فضاهای سبز شهری استفاده کند.

پروژه بانکوک سبز 2030 توسط سازمان محیط‌زیست بانکوک برای گسترش همکاری بین بخش‌های عمومی و خصوصی شهر که مجهز به توانایی و ایده روشن برای گسترش فضاهای سبز در بانکوک هستند، راه‌اندازی شد تا به اهداف توافقنامه پاریس دست یابد و تا سال 2030 انتشار گازهای گلخانه‌ای را 20 تا 25 درصد کاهش دهد.

2030 سالی است که سازمان ملل متحد کشورهای عضو را ملزم به دستیابی به اهداف توسعه پایدار (SDG) می‌کند. پروژه بانکوک سبز 2030 با اهداف شماره 11 و 13 از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل مطابقت دارد. هدف 11 توسعه پایدار با عنوان «شهرها و جوامع پایدار» یکی از 17 هدف توسعه پایدار با مأموریت اصلی «ایجاد شهرهایی فراگیر، ایمن، انعطاف‌پذیر و پایدار» است. هدف 13 نیز محدود کردن فعالیت‌ها و انطباق با تغییرات اقلیمی است و بیانیه مأموریت رسمی آن «اقدام فوری برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوا و اثرات آن» است.

*راهکارهای پروژه بانکوک سبز

پروژه بانکوک سبز 2030 در دسامبر 2019 راه‌اندازی شده و پروژه پارک‌ها و شبکه درختان شهری تایلند را در بر می‌گیرد و هدف اصلی آن افزایش فضاهای سبز پایدار و با کیفیت است. شاخص‌های کلیدی موفقیت این پروژه در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، محیط‌زیست، مدیریت و همکاری بین بخش‌های مختلف جامعه است.

توزیع یکنواخت فضاهای سبز به شهروندان کمک می‌کند تا به‌راحتی و با چند دقیقه پیاده‌روی به مناطق دسترسی داشته باشند که این امر تعامل اجتماعی میان شهروندان را افزایش می‌دهد. فضاهای سبز جدید اقتصاد جامعه، ناحیه و شهر را ارتقا می‌بخشند و همچنین ارزش زمین‌های اطراف را بالا می‌برند. علاوه بر این، با تحریک گردشگری محلی نیز عاملی برای ارتقای اقتصاد جامعه هستند.

پروژه سبز بانکوک 2030 سه هدف عمده را به شرح زیر تعیین کرده است و برای رسیدن به این اهداف بیش از 10 پروژه فضای سبز اجرا کرده است.

*افزایش فضای سبز به 10 متر مربع برای هر نفر

-افزایش فضاهای سبز عمومی که افراد می‌توانند در فاصله 400 متری یا پنج دقیقه پیاده‌روی به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

-افزایش تاج درخت شهری در هر منطقه شهری به 30 درصد از کل مساحت بانکوک

-پروژه پارک هاپ

«هاپ پارک» پروژه‌ای است که فضای سبزی را با کمترین تغییر در ساختار اصلی شهر ایجاد کرده است و نیاز به نگهداری کمی دارد. این نمونه پارک می‌تواند به‌راحتی در فضا اجرا شود و برای رسیدگی به مشکلاتی که در شهر رخ می‌دهد، با مناطق مختلف سازگار شود.

گروه معماری Shma با همکاری Garnier، برند پیشرو مراقبت از پوست در صنعت زیبایی و بانکوک متروپولیتن، پارکی به مساحت 550 مترمربع را در مسیر شلوغ پاتوموان ایجاد کرده که هدف آن نشان دادن نقش فضای سبز در زندگی روزمره شهروندان است. این فضا سرعت تردد و زندگی در این مرکز حمل‌ونقل عمومی را کاهش می‌دهد، نقاط ملاقاتی را فراهم می‌کند که محیط خوبی برای رهگذران است تا با یکدیگر تعامل برقرار کنند. این پارک یک نمونه اولیه است که می‌تواند در مناطق دیگر برای سازگاری با شرایط محیطی و اقلیمی اجرا شود.

طراحی منظر پارک هاپ به پنج منطقه تقسیم می‌شود و با حدود 20 هزار درخت، هر منطقه به‌گونه‌ای طراحی شده است که از فضای سبز حداکثر استفاده را ببرد و تجربه کاربر را در هر منطقه تا حد امکان ارتقا دهد.

ناحیه اول منطقه هوایی سبز است که برای نجات بانکوک از گردوغبار و دود طراحی شده است. مطالعات متعدد نشان می‌دهد فضای سبز می‌تواند به فیلتر کردن آلودگی و تصفیه هوا کمک کند. طی یک سال، یک درخت می‌تواند اکسیژن کافی برای دو نفر را تولید کند، 9 تا 15 کیلوگرم دی‌اکسید کربن و 1.4 کیلوگرم گردوغبار و آلاینده‌ها را جذب کند.

منطقه دوم واحه سبزآبی است که نشان می‌دهد فضای سبز تنها در خشکی رشد نمی‌کند و فضای آبی نیز بخش مهمی از اکوسیستم است. گیاهان آبزی می‌توانند به حذف باکتری‌ها، فیلتر کردن آب و کاهش آلودگی آب کمک کنند.

بهشت خوراکی سومین منطقه‌این پارک است که غذا و محصولات در آن به‌وفور یافت می‌شود. در عصری که زمین از گرمایش گذشته و جوشش جهانی را تجربه می‌کند، امنیت غذایی در بسیاری از شهرهای جهان به یک نگرانی تبدیل شده است. فضای سبز خوراکی با ارائه غذای سالم و کافی راهی برای غلبه بر این مشکل به مردم نشان می‌دهد. این فضا به ساکنان شهرها منبع غذایی می‌دهد و در عین حال آنها را تشویق می‌کند تا باغ‌های شهری خود را پرورش دهند.

منطقه تنوع زیست محیطی به احترام سایر موجودات زنده به جز انسان‌ها طراحی شده است. حیوانات و حشرات نقش مهمی در حفظ اکوسیستم دارند، گیاهان این منطقه برای حیوانات و حشرات و موجودات کوچک غذا و خانه فراهم می‌کنند.

منطقه پنجم منطقه خلوت سلامتی است؛ زندگی در یک شهر بزرگ مردم را مجبور می‌کند که همیشه برای رسیدن به مقصد عجله داشته باشند و فراموش می‌کنند زیبایی‌های اطراف خود را ببیند. این منطقه مردم را به نشستن در میان فضای سبز، استراحت و کاهش سرعت دعوت می‌کند تا از گل‌های معطر لذت ببرند و به آن‌ها کمک می‌کند پس از یک روز طولانی آرام شوند. هنگامی که شب فرا می‌رسد، نورپردازی پارک هاپ کل منطقه را روشن می‌کند و ایمنی را برای رهگذران فراهم می‌کند. نگاشت طرح‌ها با نور نیز سرگرمی را به این منطقه می‌افزاید و آن را به یک فضای فراغت عالی برای بانکوکی‌ها تبدیل می‌کند.


منبع: ایمنا

شناسه خبر 85962


Error
Whoops, looks like something went wrong.