شناسه خبر:13953
1398/8/25 09:47:12

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: قائم‌مقام شرکت سیاحتی علیصدر با اشاره به عملکرد این شرکت در خصوص نگهداری از جاذبه طبیعی آن، گفت: در بازدیدی که اعضای سازمان جهانی گردشگری از غار داشتند، پیشنهاد شد که این شرکت به‌عنوان مشاور در بهره‌برداری از غارهای نمایشی به سازمان مشاوره دهد.

در پی انعکاس دو بخش از گفت‌وگوی مدیران شرکت سیاحتی علیصدر در دفتر تحریریه سپهرغرب، در این شماره نیز بخش سوم آن را در ادامه می‌خوانید:

قائم‌مقام شرکت سیاحتی علیصدر در پاسخ به این سؤال که برای حفظ جاذبه طبیعی غار باوجود تردد بی‌شمار گردشگران چه رویکردی دنبال می‌شود؟ آیا از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها نیز استفاده می‌کنید؟ اظهار کرد: بیان این نکته خالی از لطف نیست که در اجلاس 2018 زمانی که اعضای سازمان حرفه‌ای گردشگری از مجموعه غاز بازدید کردند یک دادخواست از مدیران مجموعه شرکت سیاحتی علیصدر داشتند مبنی بر اینکه به‌عنوان مشاور سازمان جهانی گردشگری در بهره‌برداری از غارهای نمایشی اظهار نظر کنند.

سید احمد حسینی با بیان اینکه از همین پیشنهاد می‌توان فهمید که سطح ما کجاست، ادامه داد: شرکت از بدو تأسیس به حفظ جاذبه طبیعی بودن غار توجه ویژه داشته و آنچه در آثار طبیعی و تاریخی باید به آن توجه داشت این است که برای بهره‌برداری از این آثار، ظرفیت خاصی تعریف شود که بر اساس آن استفاده از اثر مشکلی برای آن ایجاد نکند.

وی عنوان کرد: بر این اساس در غار این مطالعات با همکاری دانشگاه‌ها انجام شده‌است به‌طوری‌که هم‌اکنون دراین‌باره دارای آمار مشخصی هستیم.

قائم‌مقام شرکت سیاحتی علیصدر تصریح کرد: باوجود اینکه به‌طور میانگین روزانه 10 تا 12 هزار نفر از غاز بازدید می‌کنند اما هنوز طبق آمار، ظرفیت برای بازدید بیشتر وجود دارد.

حسینی با بیان اینکه شرکت تنها به این رویکرد بسنده نکرده‌است بلکه در دیگر شاخه‌ها نیز ورود داشته، ادامه داد: طی سه سال گذشته با دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همکاری داشتیم تا بتوانیم در راستای مبارزه با گل‌سنگ‌هایی که در غار ایجاد می‌شود، چاره‌ای بیندیشیم.

وی با بیان اینکه بالاخره پس از سه سال تحقق و مطالعه با همکاری این دانشگاه راهکاری یافته و آن را به ثبت رساندیم، اذعان کرد: این راهکار کوچک‌ترین آسیبی را به بدنه غار وارد نمی‌کند.

قائم‌مقام شرکت سیاحتی علیصدر خاطرنشان کرد: حتی در خصوص هوا و گازهای موجود در غار نیز در مقطعی با همکاری سازمان انرژی اتمی به مدت سه سال، مطالعاتی روی گاز رادون فضای غار انجام شد.

حسینی با بیان اینکه خوشبختانه خروجی این مطالعات نشان داد که گازهای موجود در فضای غار مشکلی برای بازدیدکنندگان ایجاد نمی‌کند، افزود: علاوه بر این در نورپردازی غار نیز تغییراتی را ایجاد کردیم که کمترین اثر را بر طبیعت غار داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نورپردازی غار به‌گونه‌ای است که تنها در حین تردد افراد چراغ‌ها روشن می‌شود، تصریح کرد: در سیستم ناوبری و بهره‌برداری نیز شاهد کمترین آثار مخرب بر ساختار طبیعی غار نیستیم.

قائم‌مقام شرکت سیاحتی علیصدر در پاسخ به این مسئله که برای جذب سرمایه چه برنامه‌ای دنبال می‌شود چراکه طی سال‌های گذشته در این بخش شاهد حواشی جهت ورود سرمایه‌گذار پیشین و هتل که به‌صورت نیمه‌کاره در اطراف مجموعه رهاشده، به وجود آمد که مدعی سرمایه‌گذاری بزرگ و عدم همکاری شرکت برای تحقق این زیرساخت بود، اظهار کرد: افزایش ارزش‌افزوده در منطقه و نیز تقویت نیروی انسانی می‌بایست اولویت هر مجموعه باشد که خوشبختانه شرکت در زمینه تقویت نیروی انسانی عملکرد ستودنی داشته‌است.

حسینی با بیان اینکه تجربه و آموزش همکاران بنده در شرکت، آن‌ها را به نیروهای حرفه‌ای گردشگری بدل کرده‌است، گفت: در خصوص ایجاد ارزش‌افزوده نیز در منطقه شاهد جهش بوده‌ایم.

وی تشریح کرد: البته نوع ساماندهی سرمایه‌گذاری که منجر به ایجاد ارزش‌افزوده در منطقه می‌شود دارای اشکال بوده که مطالعه مجدد طرح جامع علیصدر می‌تواند در این راستا راهگشا باشد، البته این مهم خوشبختانه هم از سوی مدیریت ارشد استان و هم از مدیریت شرکت به‌صورت جدی دنبال می‌شود.

قائم‌مقام شرکت سیاحتی علیصدر با بیان اینکه در طرح‌های گذشته ظرفیت غار در سطح ملی دیده نشده، یادآوری کرد: خوشبختانه در حال حاضر تأکید مدیریت ارشد استان بر تحقق این موضوع است.

حسینی با بیان اینکه تهیه این طرح منجر به ایجاد ارزش‌افزوده در منطقه می‌شود، ادامه داد: در این بستر ظرفیت‌ها، فرهنگ و میراث ملموس و غیرملموس منطقه دیده خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این طرح روستای علیصدر را نیز مدنظر قرار خواهد داد؟ تبیین کرد: طرح جامع مربوط به روستا نیست بلکه پا را فراتر گذاشته و منطقه را در بر خواهد گرفت.

قائم‌مقام شرکت سیاحتی علیصدر اضافه کرد: اشتباهی که طی سال‌های گذشته صورت پذیرفته این است که به‌ این غار به‌صورت ‌جزیره‌ای نگریسته‌اند، درحالی‌که رویکرد اشتباهی بوده زیرا عملکرد علیصدر در تعامل با روستای‌ها و شهرهای همجوار همچون گل‌تپه معنا پیدا می‌کند، بر این اساس در شرح خدماتی که برای مشاور ارائه شده تأکید کرده‌ایم به این موضوع توجه ویژه‌ای صورت پذیرد.

حسینی با تأکید بر اینکه به دنبال تهیه طرح جامع به‌صورت منطقه‌ای هستیم، گفت: باید تمامی ظرفیت‌ها حتی محور گردشگری علیصدر تا همدان با در نظر گرفتن تمامی قابلیت‌ها همچون شهر جهانی لالجین و حتی داشته‌های گردشگری شهر همدان در این طرح گنجانده شود.

شناسه خبر 13953