شناسه خبر:19279
1399/1/17 08:20:14

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: پرفسور زلفی‌گل گفت: سیاست حاج میرزا سلگی، صداقتش بود و توانست اعتقاد ما را مبنی بر اینکه در نظام جمهوری اسلامی، سیاست ما همان دیانت ما و دیانت ما همان سیاست ما است، با عمل خود به تصویر بکشد.

سردار میرزا محمد سلگی، راوی کتاب تحسین شده «آب هرگز نمی‌میرد» که به دلیل عوارض ناشی از استنشاق گازهای شیمیایی در دوران دفاع مقدس و جراحات جانبازی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بود، به یاران شهیدش پیوست.

این جانباز سرافراز، در دوران دفاع مقدس، در کسوت فرماندهی گردان 152 حضرت اباالفضل در لشکر انصارالحسین (علیهم‌السلام) همدان، مجاهدت‌ها کرد و رشادت‌ها به خرج داد و سرانجام، پس از تحمل سال‌ها درد ناشی از جراحت‌های جنگ و رنج ناشی از فراق یاران شهید خود، آرام و غریبانه در زادگاهش نهاوند، آرام گرفت.

تشییع و تدفین او، نشان داد که حتی گاهِ رفتن هم چیزی از این دنیا برای خود نمی‌خواهد و گمنامی، اجر جهاد او، در طول این سال‌ها است. چه خوش گفت سید شهیدان اهل قلم که؛ گمنامی تنها برای شهرت‌پرست‌ها دردآور است و گرنه همه اجرها در گمنامی است.

حالا میرزا محمد، به یاران شهیدش پیوسته‌است و قلب بی‌قرار و جسم ناآرامش، در جوار رحمت حق آرام گرفته‌است و این ماییم که بعد از رهایی تن او از این قفس، باید به دنبال رموز چگونه زیستن او بوده تا در این دنیای وانفسا، بتوانیم رهرو او باشیم...

آنچه از دریچه این خبر می‌خوانید، گفتگو با پرفسور محمدعلی زلفی‌گل، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان و از دوستان حاج میرزا محمد سلگی به ویژه در عرصه‌های سیاسی در استان است که می‌آید:

     به دلیل مجالست و مؤانست با شهدا بوی شهدا را می‌داد

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان، با بیان برخی از ویژگی‌های رفتاری و اخلاقی حاج میرزا سلگی، عنوان کرد: رفتار سردار عادی نبوده و همیشه مزین به تقوا بود، به تعبیر دقیق‌تر باید بگویم، مجموع خصایص او نشان می‌داد، انسانی است که به دلیل مجالست و مؤانست با شهدا، بوی شهدا را می‌دهد.

محمدعلی زلفی‌گل، خاطرنشان کرد: سردار سلگی حقیقتاً با آن قلب پاک، یک یادگار ارزشمند از شهدا و دفاع مقدس بود، اگر چه خودش نیز بارها در دوران جنگ، جان خود را تقدیم اسلام و انقلاب کرده بود؛ ضمن اینکه مردم همدان نیز واقعا قدردان نعمت وجود او در استان، بودند.

وی با اشاره به آشنایی خود با حاج میرزا سلگی، بیان کرد: من سردار را از سال‌های قبل می‌شناختم؛ اما نخستین همکاری و شروع همکاری نزدیک ما، به زمان انتخابات ریاست جمهوری برمی‌گردد که با تماس و دعوت او، وارد کار شدم؛ ضمن اینکه من تأکید داشتم به صورت مستقیم، تمایلی به حضور در کارهای سیاسی ندارم؛ اما با دعوت او حاضر به فعالیت در این عرصه شدم و تا زمان انتخابات مجلس در اسفندماه این ارتباط ادامه داشت و دوستی و رفاقتی که در این مدت تا زمان شهادتش شکل گرفت.

این دانشمند برتر جهان اسلام، ادامه داد: در تمام مدتی که بنده با سردار سلگی کار می‌کردم، حتی یک مورد دلخوری از ایشان، در خاطرم نیست.

او یک انسان شریف، با محبت، با مرام و مهربان بود که هیچ‌گاه ارزش‌ها را قربانی نمی‌کرد و با شخصیتی که داشت مسائل را بدون کوچکترین درگیری حل می‌کرد.

زلفی‌گل تأکیدکرد: سیاست حاج میرزا سلگی، صداقتش بود که توانست اعتقاد ما مبنی بر اینکه در نظام جمهوری اسلامی سیاست ما همان دیانت ما و دیانت ما همان سیاست ما است، با عمل خود به تصویر بکشد.

وی با ابراز تأثر در غم از دست دادن حاج میرزا سلگی، اذعان کرد: تجربه حاج میرزا از هشت سال دفاع مقدس و نبردگاه جنگ، جسارت، شجاعت، صداقت، تقوا و تدبیری که در انجام کارها پیش می‌گرفت، نشان داد که حضور او در میدان سیاست و بعد از دوران جنگ هم لازم است و حیف بود از وجود او استفاده نشود.

این استاد دانشگاه، در ادامه بیان کرد: شاید دیدگاه عامه مردم این باشد که سیاست میدان صداقت نیست و نمی‌توان با صداقت وارد این عرصه شد اما حاج میرزا نشان داد این کار شدنی است، نجات هم در صدق و راستی است؛ نظام جمهوری اسلامی هم اگر می‌خواهد موفق بشود که می‌شود باید راستی و درستی سرلوحه منش همه سیاستمداران و کارگزاران آن باشد که اگر غیر از این باشد، راه به جایی نمی‌بریم.

زلفی‌گل افزود: میدان سیاست افرادی مثل حاج میرزا می‌خواهد که صداقت در وجود آن‌ها نهادینه شده و اهداف انقلاب اسلامی را با راستی، درستی و صداقت پیش می‌برند.

     هیچ‌گاه نظرات خود را بر دیگران تحمیل نمی‌کرد و بسیار مشورت‌پذیر بود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ویژگی‌های رفتاری و اخلاقی سردار سلگی، تصریح کرد؛ علی‌رغم اینکه او در بسیاری از امور در رأس قرار داشت؛ اما هیچ‌گاه نظرات خود را بر دیگران تحمیل نمی‌کرد و بسیار مشورت‌پذیر بود.

این پژوهشگر برجسته کشور، اضافه کرد: خاطرم هست گاهی در مجمع اختلاف‌نظر که زیاد می‌شد، من معتقد بودم او به عنوان فرمانده، باید چکشی عمل کرده و با نظر خود رأی نهایی را صادر کند و این موضوع را هم به خودش گفتم؛ اما هر بار در پاسخ می‌گفت: همه این افراد نیروهای خودمان هستند و این اختلاف نظر طبیعی است با برخورد چکشی هم اتفاقی نمی‌افتد ما باید اقناع‌سازی کنیم و نظر مخالفان را با استدلال جلب کنیم.

     زمان زیادی لازم است تا دنیا نظیر سلگی‌ها را به خود ببینید

زلفی‌گل با تأکید بر اینکه زمان زیادی لازم است تا دنیا نظیر سلگی‌ها را به خود ببینید، ازغم فقدان این مهاجر الی الله ابراز تأسف کرد و گفت: او زمان زیادی از عمر مجاهدت‌های خود را در کنار شهدا بود، علاوه بر تقوا و خلوصی که خودش داشت نفس گرم شهدا نیز در وجود او اثر گذار بود و روح او را بزرگ کرده بود تا جایی‌که با همه اهتمامی که برای حل مسائل مختلف داشت، هیچ گاه درگیر دنیا نمی شد.

     زندگی او ساده و با شرافت بود

وی تأکید کرد: شما اگر به زندگی مادی سردار سلگی نگاه کنید، می‌بنید انسان بسیار شریفی بود و در طول زندگانی خود، هیچ‌گاه غیر از نیاز خود، از چیزی استفاده نکرد، علی‌رغم اینکه این امکان برایش فراهم بود که از جایگاه خود استفاده کند؛ اما همچنان با شرافت و سادگی زندگی کرد.

     روح بزرگ سردار، نام او را پس از شهادت جاودانه کرد

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان، با تأکید بر اینکه هر انسانی آرزو دارد پس از مرگ، نام نیکوی او در این دنیا جاودانه شود، گفت: روح بزرگ سردار سلگی، نام او را پس از شهادت نیز جاودانه کرد و امیدوارم جوانان ما به تأسی از او، با زندگی پاک و روح وسیع از سردار استمداد کرده و زندگی کنند.

زلفی‌گل، در پایان سخنان خود یادآوری کرد: خیلی دلم از رفتن سردار سوخت، از دست دادن این مرد، خیلی حیف بود؛ اما امیدم به قراری است که با هم داشته‌ایم؛ یک روز به او گفتم: شما با مجاهدت‌های خود و دوپایی که در راه این انقلاب و اسلام هدیه کرده‌ای، جای خود را در بهشت گرفته‌ای، به پاس دوستی در این دنیا هنگام پل صراط فراموشم نکن که امیدوارم قرارمان یادش باشد...

حُسن‌ختام این کلام، هم همان تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» که فرمود: سلام بر یاران حسین (علیه‌السّلام) و سلام بر لشگر انصارالحسین همدان؛ و سلام بر شهیدان، دلاوران، فدائیان، شیران روز و عابدان شب؛ و سلام بر شهید زنده میرزا محمد سُلگی و بر همسر باایمان و صبور او؛ و سلام بر حمید حسام که دردانه‌هایی چون سُلگی و خوش‌لفظ را به ما شناساند.

حالا حاج میرزا از این قفس تنگ و پست پر گشوده و امید که دست ما قبرستان‌نشینان عادات سخیف را هم بگیرد...

شناسه خبر 19279