شناسه خبر:84804
1403/4/27 13:33:01

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: اراضی زیرپوشش طرح جهش تولید در دیمزارهای استان امسال به ۷۶۰ هزار هکتار افزایش یافت.

محمد صالح احمدی روز چهارشنبه در ابتدای کارگاه آموزشی که با عنوان طرح جهش تولید در دیم‌زارها برای معرفی دستاوردهای جدید تحقیقاتی در غلات و محصولات تناوبی دیم در ایستگاه تخقیقاتی قاملو با شرکت کشاورزان و کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی شهرستان‌های تابعه استان برگزار شد، اظهار کرد: امسال چهارمین سال اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان است.

وی افزود: سال ۱۴۰۱ میزان اراضی زیرپوشش طرح جهش تولید در استان ۵۹۱ هزار هکتار، سال ۱۴۰۲ هم بیش از ۶۰۰ هزار هکتار بود و امسال هم این میزان به ۷۶۰ هزار هکتار رسیده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: بیش از ۲۰۰ نفر از کارشناسان عضو نظام مهندسی کشاورزی استان در طرح جهش تولید در دیمزارها همکاری دارند.

احمدی از هشت رقم جدید گندم نان در کشور نام برد و گفت: این دستاوردها نتایج زحمات چندین ساله محققانی است که شبانه‌روز فعالیت داشته اند تا محصول جدید، معرفی و سپس کشت شود.

وی در خصوص اهمیت بازدید میدانی کشاورزان از مزارع تحقیقاتی بیان کرد: با بازدید میدانی کشاورز ارقام جدید وارد فاز کشت در مزارع می شود؛ بنابراین انتظار می‌رود کارشناسان بخش خصوص و دولتی اطلاع‌رسانی آخرین دستاوردها را در دستور کار قرار دهند.

 

 

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: از آنجا که ۱۳ درصد از اراضی کشاورزی کردستان آبی و مابقی دیم است می طلبد کشت دیم بهتر مورد توجه قرار گیرد.

احمدی به کشت مستقیم و حفظ بقایای گیاهی و تناوب کشت اشاره کرد و گفت: تناوب در کشت محصولات زراعی افزایش بهره‌وری و پایداری در تولید را به دنبال دارد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان هم در این برنامه اظهار کرد: با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، محققان و اعضای هیات علمی و کارشناسان بخش خصوصی و دولتی، امسال چهارمین سال اجرای طرح جهش تولید در دیم زارهای استان است.

فریدون حامدی اضافه کرد: با حمایت های مالی و معنوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در طرح جهش تولید در دیمزارها و تلاش مدیریت ترویج، برنامه های متنوعی اجرا شده است.

وی با بیان اینکه مدیریت‌های جهاد کشاورزی استان فعالیت های ترویجی مفیدی انجام داده اند، افزود: شهرستان‌های قروه و کامیاران کلاس‌های بسیار متنوع تری را در قالب مدرسه در مرزعه و دوره‌های آموزشی مفیدی برگزار کرده اند.

حامدی در خصوص نتایج تحقیقاتی طرح جهش تولید، بیان کرد: در هفته انتقال یافته ها قرار داریم و بتدریج آخرین نتایج تحقیقات در خصوص گندم و جو ارائه خواهیم کرد.

 

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: استان پتانسیل جهش تولید در بسیاری از محصولات کشاورزی و دامی را دارد و می‌تواند در تولید محصولات مختلف، به تولید پایدار دست پیدا کند.

شناسه خبر 84804