شناسه خبر:84744
1403/4/24 09:05:32

این کارشناس مذهبی گفت: 250 شبکه ماهواره‌ای امروز موظف هستند تا با القا شبهه و تردید آرامش خانواده‌ها را در معرض خطر قرار دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در مراسمی که به مناسبت ایام شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کر: حادثه خونین کربلا حادثه پر درس و پر پیامی است. این حادثه زوایای بسیاری دارد که در طول تاریخ علما، دانشمندان، شاعران و نویسندگان به آن پرداخته اند. سال‌ها است که پای منبرها حادثه کربلا بیان می‌شود و در این مراسم‌ها از شجاعت، ایثار، دشمن ستیزی و… امام حسین (ع) مطالب بسیاری بیان شده است. اما یکی از زوایای مهم که کمتر به آن پرداخته شده بحث خانواده حضرت است و ارتباطی که ایشان با خانواده دارد.

وی افزود: خانواده امام حسین (ع) از مدینه تا مکه و کربلا همراه حضرت بودند و علیرغم همه توصیه‌هایی که به امام حسین (ع) شد مبنی بر اینکه خانواده را همراه خود نبرید حضرت با خویش آنها را به کربلا آورد چرا که امام حسین (ع) می‌دانست باید چنین کند. توجه به اصولی که حضرت در ارتباط با خانواده خویش دارد بسیار مهم است.

رفیعی با بیان اینکه انسجام خانواده بسیار مهم است گفت: اگر خانواده منسجم باشد انسجام جامعه قطعی خواهد بود، در چنین جامعه منسجمی جرم و خطا نیز کم خواهد شد. همه این جرم‌ها که در جامعه ایجاد می‌شود به دلیل مشکلاتی است که کانون خانواده به آن مبتلا شده است. اگر خانواده متراکم و منسجم باشد بسیاری از اتفاقات در سطح جامعه رخ نمی‌دهد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: برای انسجام خانواده اصل اول معنویت است بنابراین اعضای خانواده باید به دین و ارزش‌های دینی اهمیت دهند و اصل دوم بحث کرامت است یعنی اعضای خانواده باید احترام یکدیگر را رعایت کنند و یکدیگر را تحقیر نکنند و با کرامت با هم صحبت کنند و اصل سوم بحث آرامش است بر این اساس خانواده باید محل امن و آرامی باشد. در خانه ناآرام و ناامن هرگز رشد علمی، اخلاقی و معنوی صورت نمی‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه آرامش در بحران‌ها ضروری است عنوان کرد: قرآن کریم می‌فرماید یک جامعه خوب به سه چیز نیاز دارد نخست امنیت است برای مثال کسی که به قدرت می‌رسد باید ابتدا امنیت را در جامعه حاکم کند، دوم آرامش است گاهی اوقات جامعه امن است ولی افراد آرامش ندارند و سوم رفاه است در زمینه مباحث اقتصادی باید افراد جامعه در رفاه باشند. حکومت موظف است که این سه مهم را برای جامعه ایجاد کند.

رفیعی ادامه داد: امام حسین (ع) با مهارت بسیار خوب در میان اعضای خانواده و اصحاب حاضر در کربلا آرامش را ایجاد کرد. برای مثال زمانی که عصر عاشورا به سوی خیمه‌ها آمد تا وداع کند فرمود آماده باشید برای آزمایش الهی و بدانید که خدا حافظ شماست، پروردگار حتماً شما را نجات خواهد داد، شما قطعاً عاقبت بخیر می‌شود و اسم شما در تاریخ خواهد ماند، دشمنان شما به عذاب مبتلا خواهند شد، بدانید که خداوند متعال همانگونه که دشمنان را به عذاب مبتلا می‌کند به همان صورت شما را غرق در نعمت می‌کند، تقاضای من این است که هرگز شکایت نکنید و چیزی نگویید که اجر شما را پایین بیاورد.

این کارشناس مذهبی به عواملی که آرامش خانواده را مختل می‌کند اشاره و عنوان کرد: عامل اعتقادی آرامش کانون خانواده را به هم می‌ریزد برای مثال وقتی یک شبهه فکر و ذهن جوان را درگیر می‌کند آرامش او را در خطر قرار می‌دهد و امروز برخی شبکه‌های فضای مجازی یکی از رسالت‌های خودشان را از بردن همین آرامش می‌داند بیش از 250 شبکه ماهواره‌ای امروز موظف هستند تا با القا شبهه و تردید آرامش خانواده‌ها را در معرض خطر قرار دهند.

وی در پایان ادامه داد: برخی مواقع ناآرامی ریشه در مباحث اخلاقی دارد و عوامل اقتصادی از دیگر مواردی است که می‌تواند ناآرامی را گسترش دهد و گاهی اوقات نیز ناآرامی ریشه در مباحث سیاسی و اجتماعی دارد.


منبع: خبرگزاری مهر

شناسه خبر 84744