شناسه خبر:23395
1399/3/26 00:00:40

سپهرغرب، گروه خبر: امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه لالجین شهری جهانی است و باید صنایع و تولیدات این شهر به دنیا معرفی شود، گفت: لالجین در زمینه ایجاد اشتغال فرصت‌های بسیاری در اختیار دارد.

همزمان با آخرین روز گرامیداشت هفته صنایع دستی و گردشگری، حجت الاسلام و المسلمین حبیب‌الله شعبانی با حضور در شهر جهانی سفال لالجین از صنایع دستی و محصولات سفال و سرامیک این شهر بازدید کرد.

وی ابتدا با حضور در جلسه آشنایی با هنرمندان و سفالگران این شهر که فرماندار، بخشدار، شهردار، جمعی از مدیران و خبرنگاران نیز در این جلسه حضور داشتند، برخی از مشکلات و نیازهای صنعتگران حوزه سفال و سرامیک را شنید و در ادامه از چند فروشگاه عرضه سفال و سرامیک و همچنین کارگاه تولیدات ظروف سفال بازدید کرد.

وی در حاشیه این بازدید در نشستی با مسئولان گفت: شهر جهانی لالجین یکی از فرصت‌های بسیار مهم در راستای معرفی استان تاریخی همدان است و با توجه به ظرفیت‌های بالای این شهر می‌توان در راستای جذب گردشگران و هدایت صنعت گردشگری به این شهر گام‌های مهمی برداشت.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه شهر جهانی لالجین در راستای ایجاد اشتغال می‌تواند یکی از قطب‌های مهم در بخش صنایع دستی باشد و باید در زمینه برطرف کردن مشکلات تولید به ویژه ارتقا و تجهیز کارگاه‌ها قدم برداشت، گفت: مسئولان در رفع نیازهای هنرمندان و صنعتگران سفال و سرامیک از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکنند.

متولیان امر باید صنایع و تولیدات این شهر را به جهان معرفی کنند

وی با تاکید بر اینکه لالجین شهری جهانی است و متولیان امر باید صنایع و تولیدات این شهر را به جهان معرفی کنند، گفت: لالجین در زمینه ایجاد اشتغال فرصت‌های بسیاری در اختیار دارد.

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی با بیان اینکه استان همدان در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنایع دستی ظرفیت‌های خوبی برای تولید دارد، گفت: برخی زمین‌ها و کارگاه‌ها در شهر لالجین مشکل اوقافی دارد و متولیان امر باید توجه بیشتری به حل این مشکل داشته باشند.

امام جمعه همدان با بیان اینکه صنایع دستی به سمت صنعتی شدن پیش می‌رود و این امر باعث شده تا عرصه رقابت برای هنرمندان صنایع دستی سخت شود، گفت: در بحث زمین‌های وقفی یک سری معذوریت‌ها وجود دارد اما باید در جلسه‌ای با حضور مدیرکل اوقاف موضوع به نتیجه مشخص برسد.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه وجود این همه وقف در لالجین نشان دهنده تدین مردم منطقه است، گفت: مشکل زمین‌های اوقافی قابل حل است.

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی با بیان اینکه لالجین می‌تواند زمینه اشتغال چندین هزار نفر را فراهم کند، گفت: باید مشکلات هنرمندان را شنید و در صدد رفع آنها برآمد.

     وجود محصولات چینی در لالجین نشان از یک نقص است

وی با اشاره به اینکه شبیه شهر لالجین در ایران نداریم اما آن گونه که باید و شاید این شهر معرفی نشده است، گفت: وجود محصولات چینی در لالجین نشان از یک نقص است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان اضافه کرد: استفاده از صنایع دستی لالجین در سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب در میزی که در کنار ایشان قرار دارد که نشان از اهمیت این صنایع دستی است.

امام جمعه همدان با عرض خداقوت به هنرمندان صنایع دستی استان همدان به خصوص سفالگران و بیان اینکه لالجین در استان همدان یک منطقه نمونه است و باید به هنرمندان لالجین که به خاک جان می‌دهند، دست‌مریزاد گفت، تاکید کرد: مردم بازدید از لالجین را فراموش نکنند و با خرید تولیدات صنایع دستی هنرمندان کمک حال این حرفه باشند.

در ادامه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: صنایع دستی 8 درصد سهم اشتغال استان همدان را به خود اختصاص داده است.

علی مالمیر با بیان اینکه تولید صنایع دستی، برگرفته از درون و روح هنرمند است، گفت: تولیدات صنایع دستی نشان از فرهنگ و تمدن یک سرزمین دارد.

وی با بیان اینکه 8 درصد از سهم اشتغال استان همدان به صنایع دستی اختصاص دارد، گفت: سهم به‌سزایی از صادرات استان همدان مربوط به صنایع دستی است.

مالمیر با بیان اینکه همدان و اصفهان به لحاظ تعداد شاغلین حوزه صنایع دستی و کیفیت آثار در کشور شاخص هستند، افزود: استان همدان با داشتن دو شهر جهانی در حوزه صنایع‌دستی نه تنها در کشور سرآمد است بلکه گوی رقابت را از بسیاری کشورهای مهم جهان ربوده است.

وی عنوان کرد: ثبت جهانی لالجین و ملایر باعث توسعه و رونق صنایع دستی سایر شهرها و روستاهای استان شده و لالجین در جذب گردشگران نقش به سزایی دارد.

وی با تاکید بر اینکه ساماندهی کارگاه‌های سنتی و نیز پیگیری توسعه کارگاه‌ها و فروشگاه‌ها در کنار یکدیگر در دستور کار قرار دارد، گفت: لالجین ظرفیت‌های ویژه‌ای در حوزه‌های مختلف دارد و به عنوان یک مقصد گردشگری می‌تواند در ایران و جهان مطرح شود.

شناسه خبر 23395