شناسه خبر:25355
1399/4/30 00:18:48

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: کردستان ازنظر جذب تسهیلات تبصره 18 استان 24 و به‌لحاظ میزان پرداخت از استان‌های آخر کشور است.

خالد جعفری هم‌اکنون در کارگروه رفع موانع تولید در سنندج که با دستور کار بررسی پرداخت تسهیلات تبصره 18 برگزار شد، اظهار کرد: فرصت باقی‌مانده برای پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش تبصره 18 در استان تا پایان 31 تیرماه و تسهیلات سرمایه ثابت نیز آخر شهریورماه امسال تعیین شده که امیدواریم با تلاش بانک‌ها در چندروز باقی‌مانده، شاهد سرعت‌بخشی به این مهم باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه پرداخت این تسهیلات جلسات متعددی برای بررسی پرونده واحدهای متقاضی برگزار شد و قرار بر این شد که واحدهایی که بنا به دلایل مختلف توجیه لازم برای دریافت تهسیلات ندارند، کنار گذاشته شود و بستر برای تسریع پرداخت تسهیلات به واحدهای باقی‌مانده فراهم شود.

جعفری عنوان کرد: واحدهای باقی‌مانده مشکلی برای دریافت تسهیلات تبصره 18 ندارند، لذا باید بانک‌ها هرچه زودتر نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان در ادامه گفت: به‌خاطر وضعیت نوسانات قیمت دلار در بازار، خیلی از فروشندگان عمده مواد اولیه صنایع در پیش‌فاکتور و هم فروش اجناس تعلل می‌کنند.

جعفری تصریح کرد: در چنین شرایطی با نامه سازمان صنعت، معدن و تجارت سرمایه در گردش به واحدهای متقاضی پرداخت شود.

وی افزود: استان کردستان در زمینه جذب تسهیلات تبصره 18 در کشور استان 24 است، اما ازنظر میزان پرداخت، جزء استان‌های آخر کشور است.

* همراهی لازم در پرداخت تسهلات تبصره 18 در بانک‌های کردستان وجود ندارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان اضافه کرد: میزان پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها در سطح کشور، نشان می‌دهد که بانک‌ها، تمایل بیشتری به پرداخت تسهیلات تبصره 18 دارند، ولی در کردستان همراهی لازم در بین بانک‌ها وجود ندارد.

جعفری اذعان کرد: پرداخت تنها سه تا پنج درصد از کل اعتبارات تسهیلات تبصره 18 در بانک‌های کردستان قابل توجیه نیست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان اضافه کرد: واحدهایی که سال گذشته از تسهیلات تبصره 18 استانی استفاده کرده‌اند، نمی‌توانند از تسهیلات جدید استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: تسهیلات تبصره 18 استانی در سال گذشته کمک خوبی برای احیا و فعال‌شدن واحدهای تولید بود، اما بدهی این واحدها، مانع جذب تسهیلات جدید است که امیدواریم با نگاه ویژه بانک، زمینه پرداخت تسهیلات به این متقاضیان فراهم شود.

وی اذعان کرد: در تبصره 18 تسهیلات با بهره 12 درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود و نرم تسهیلات خود بانک‌ها، در شرایط معمولی 18 درصد است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: عدم پرداخت تسهیلات به بخش تولید در چنین شرایطی در شأن بانک نیست.

* 37 میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی در کردستان پرداخت شده است

وی با بیان اینکه اینکه امسال 118 میلیارد تومان تسهیلات تبصره 18 به استان تخصیص داده شده است، گفت: از این میزان، تاکنون 37 میلیارد تومان پرداخت شده و هدف‌گذاری مدیران اقتصادی و بانک‌های استان باید جذب کامل این میزان تسهیلات باشد.

وی با تأکید بر ضرورت تسریع در پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به واحد تولیدی سیمان گفت: این رقم پرداختی درصورت پرداخت تسهیلات به این واحد به 90 میلیارد تومان می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: با تحقق این مهم با توجه به سهم 118 میلیارد تومانی که برای استان درنظر گرفته شده که در ردیف استان‌های دهم، قرار خواهیم گرفت.

وی تصریح کرد: گرچه ما در آنچه پرداخت شده به‌لحاظ میزان پرداختی استان، در رتبه 30 هستیم، ولی به‌لحاظ درصد جذب استان در رتبه24 هستیم و این درصد نیز اهمیت دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: کارگروه رفع موانع تولید در راستای رفع مشکلات واحدهای تولیدی است. ازاین‌رو باید از هر ظرفیتی برای احیا و فعال‌سازی واحدهای راکد و نیمه‌فعال که ظرفیت و توجیه لازم را دارند، با پرداخت تسهیلات در قالب تبصره 18 و غیره اقدام شود.

جعفری عنوان کرد: باید با تلاش و همراهی بخش دولتی و بانک‌ها، زمینه جذب سهم 118 میلیارد تومانی تسهیلات ماده 18 را در استان فراهم کنیم.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 25355