شناسه خبر:30592
1399/7/30 17:34:09

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان گفت: ۲۶ نفر کارآفرین نخبه و مجرب استان همدان با ایجاد کارگاه‌های تولیدی و آموزشی، ۵۸۲ نفر را مشغول به‌کار کردند.

وهب مختاران گفت: در ۶ ماهه نخست امسال  ۲۶ کارآفرین استان در مسیر توسعه، اشتغال‌زایی و ارتقای سطح کیفی آموزش‌های مهارتی با ایجاد و توسعه کارگاه‌های تولیدی و آموزشی، برای ۵۸۲ نفر شغل ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه کارآفرین ارتباط‌دهنده دانش و علوم با صنعت و بازار است، ادامه داد: کارآفرینی یکی از عناصر مهم توسعه اقتصاد بر پایه دانش است که با نوآوری و خلاقیت، در چرخه اقتصادی کشور نقش ارزنده خود را ایفا می‌کند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان افزود: آموزش‌های مهارتی مجموع آموزش‌های نظری و عملی است که با هدف ایجاد مهارت‌های لازم به‌منظور به فعلیت رساندن استعدادهای نهفته اجرا و مهارت‌آموزان را برای احراز شغل و کسب‌وکار در مشاغل مختلف آماده می کند و توانایی آنان را برای انجام کار و فعالیت در حرفه‌های مختلف افزایش می‌دهد. 

مختاران عنوان کرد: در راستای تبدیل کارگاه‌های آموزشی فنی و حرفه‎ای به تولید و آموزش توأم با دعوت از کارآفرینان بخش خصوصی، کارگاه‌هایی با داشتن توانایی آموزش انتخاب شدند. 

وی با بیان اینکه سازمان فنی و حرفه‎ای با واگذاری کارگاه‌های فرسوده به بخش خصوصی و احیای آن، اشتغال کارآموزان، تولید و آموزش را هم‌زمان در دست گرفت، افزود: با استفاده از تجهیزات و افراد جدید و آموزش رشته‌های به‌روزتر به کارآموزان، چرخه بازاریابی و فروش نیز به جریان افتاده است.

به گفته مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان در این طرح  ابتکاری سازمان فنی و حرفه‎ای به دنبال آن است که با ورود محیط واقعی کار به مراکز آموزشی و ایجاد شرایط واقعی کار در حوزه آموزش، کارآموزان به‌صورت عملی حتی در حوزه بازار و فروش نیز آموزش ببینند.

مختاران اضافه کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بر توانمندسازی حرفه‌ای و شغلی افراد تأکید دارد و با توجه به رشته‌های آموزشی، ۴۰ درصد شاغلان را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند.

وی با بیان عملکرد ۶ ماهه در بخش آموزش‌های دولتی، اظهار کرد: در کارگاه‌های ثابت شهری، پادگان، روستا، زندان، سیار شهری، سکونتگاه‌های غیر رسمی و کارگاه‌های صنایع، درمجموع دو میلیون و ۴۲۳ هزار و ۳۱۲ نفرساعت ثبت شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان خاطرنشان کرد: در مدت‌زمان مشابه ۱۰ هزار و ۴۴۸ نفر در دوره آموزش فنی و حرفه‌ای با هدف هدایت مؤثر اشتغال، در ۲۲ مرکز دولتی ثابت و سیار استان آموزش دیدند.

مختاران اظهار کرد: در بخش آموزشگاه‌های خصوصی چهار هزار و ۷۸۳ نفر دوره آموزش مهارتی فرا گرفتند و یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۴۲۹ عملکرد نفرساعت در فهرست آموزش خصوصی امسال فنی و حرفه‌ای قرار دارد.

وی با اشاره به میانگین قبولی ۷۴ درصد در آزمون‌ها، اعلام کرد: کارآموزان فنی و حرفه‌ای در ۶ ماهه نخست سال ۶۵ درصد در آزمون آنلاین و ۶۳ درصد در آزمون هماهنگ و ۷۹ درصد در تفاهم‌نامه، ۹۸ درصد در صنعت ساختمان، ۸۹ درصد در آزمون ادواری نمره قابل قبول کسب کردند.

اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان در گروه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی جشنواره شهید رجایی درمجموع شاخص‌های عمومی و اختصاصی برای چهارمین سال متوالی رتبه نخست را به‌دست آورد.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 30592