شناسه خبر:43021
1400/4/15 10:42:09

سپهرغرب، گروه خبر - عطیه صفی‌‌زاده: شهردار همدان با اشاره به بودجه سال 1400 شهرداری، اذعان کرد: در سال 1396 بودجه شهرداری 440 میلیارد تومان بود که این رقم در سال 1400 به یک‌هزار و 600 میلیارد تومان رسیده است.

عباس صوفی در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با اشاره به مدیریت سه سال و 6 ماه در حوزه مدیریت شهری، عنوان کرد: از ابتدای شروع فعالیت در مدیریت شهری با بحران‌های زیادی همچون تورم، چندبرابر شدن قیمت‌ها، سیل و کرونا مواجه شدیم، اما با این وجود و سختی‌های مذکور، اجازه ندادیم که مردم شهر همدان آسیب ببینند.

صوفی با بیان اینکه در مدیریت شهری با تلاش شبانه‌روزی درصدد آن بودیم که سطح رضایت‌مندی مردم را در بحث امکانات شهری افزایش دهیم، مطرح کرد: همدان لایق بهترین‌ها است و در این راستا با ارائه خدمات عمرانی، شهری، خدماتی و غیره، سعی کردیم رضایت‌مندی را در مردم همدان افزایش دهیم.

وی با اشاره به احداث سامانه 137 (مرکز پاسخگویی خدمات شهرداری)، تصریح کرد: این سامانه لازمه بدنه شهرداری بود و با افتتاح آن مردم توانستند مشکلات مربوط به شهرداری خود را بیان کنند و از کارشناسان این مجموعه مشورت بگیرند.

شهردار همدان با اشاره به بودجه سال 1400 شهرداری، اذعان کرد: در سال 1396 بودجه شهرداری 440 میلیارد تومان بود که این رقم در سال 1400 به یک‌هزار و 600 میلیارد تومان رسیده است.

صوفی با بیان اینکه بودجه سال 1400 نسبت به سال 1396 چهار برابر شده است، مطرح کرد: بودجه سال گذشته نسبت به میزان پیش‌بینی‌شده 125 درصد و نسبت به اصلاحیه 105 درصد تحقق پیدا کرد.

وی با اشاره به پروژه‌های عمرانی که در راستای رفاه و آسایش شهروندان‌ ایجاد شده است، یادآور شد: در این راستا می‌توان به پروژه‌هایی همچون پیاده‌راه بوعلی و اکباتان، توجه به زیباسازی در تمام شهر، آسفالت کردن خیابان‌ها و‌ معابر، جدول‌سازی، پوشش رودخانه، ایجاد چندین پارک تفریحی و غیره اشاره کرد.

شهردار همدان با بیان اینکه شعارم در این چهار سال مدیریت رشد متوازن شهر بوده است، اذعان کرد: در این راستا و‌ با توجه به این شعار، شهرداری همدان با نگاه متوازنه در چهار منطقه شهر امکاناتی همچون مبلمان شهری و آسفالت‌ریزی را توزیع کرده است.

صوفی با بیان اینکه 15 هزار تُن آسفالت‌ریزی و ده‌ها کیلومتر پیاده‌راه‌سازی از اقدامات مهم شهرداری بود، عنوان کرد: معبرگشایی در نقاط مختلف شهر همدان صورت گرفت و تقاطع‌های غیر هم‌سطح در شهر همدان اجرا شد که در این راستا فاز نخست تقاطع شهیدهمدانی افتتاح شد و عملیات عمرانی تقاطع غدیر نیز درحال اجرا است.

وی با اشاره به تکمیل مطالعات طرح جامع ترافیک شهر همدان، تصریح کرد: اقدامات خوبی در حوزه مطالعاتی انجام شد و نظام بودجه‌ریزی شهرداری به‌صورت علمی پیش رفت.

   آرشیو الکترونیکی پرونده‌های نوسازی و شهرسازی یکی از اقدامات مهم شهرداری

شهردار همدان با بیان اینکه آرشیو الکترونیکی پرونده‌های نوسازی و شهرسازی یکی از اقدامات مهم شهرداری در چندسال گذشته است، اذعان کرد: شهرداری‌های چهارگانه اسناد را به‌صورت الکترونیکی ثبت کرده‌اند که پایه نرم‌افزار طرح جامع شهری است و به‌زودی پیاده‌سازی می‌شود که اجرای این نرم‌افزار منجر به کاهش 80 درصدی مراجعه حضوری مردم به شهرداری خواهد شد.

صوفی با اشاره به طرح شفاف‌سازی، اظهار کرد: جهت شفاف‌سازی برنامه‌های شهرداری، نرم‌افزار‌های مختلفی طراحی و اجرا شده است.

شهردار همدان با بیان اینکه سامان‌دهی اوقات فراغت یکی از مشکلات شهر همدان بود، گفت: عملیات عمرانی پارک 250 هکتاری اکباتان و پارک 100 هکتاری ولایت درحال اجرا است.

وی با بیان اینکه فاز نخست پارک اکباتان تا چند روز آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، خاطرنشان کرد: مردم باید با مطالبه‌گری، خواستار تکمیل این طرح باشند.

   ورودی‌های شهر سامان‌دهی می‌شوند

صوفی با بیان اینکه تکلیف ورودی‌های شهر مشخص شده است، اظهار کرد: در آینده شاهد سامان‌دهی ورودی‌های شهر همدان خواهیم بود که در همین راستا تا چند روز آینده سامان‌دهی میدان فرودگاه همدان آغاز خواهد شد.

وی بیان کرد: برای نقطه‌ به نقطه شهر برنامه‌ریزی شده و عملیات عمرانی در تمام مناطق انجام می‌شود.

صوفی با اشاره به اینکه 20 دستگاه اتوبوس جدید خریداری شده است، مطرح کرد: هزینه خرید هر اتوبوس در سال 97، 500 میلیون تومان بود که در سال قبل به چهار میلیارد تومان رسید.

وی با بیان اینکه ماهیانه 30 میلیارد تومان حقوق به کارکنان شهرداری پرداخت می‌شود که برای تأمین این حقوق باید روزانه یک میلیارد تومان درآمد تأمین شود، خاطرنشان کرد: درآمد پایدار شهرداری در روز 300 میلیون تومان است و درآمد روزانه باید چهار میلیارد و 700 میلیون تومان باشد که نیاز به تلاش فراوان دارد.

این مقام مسئول با بیان آنکه سال گذشته 50 میلیارد تومان اوراق مشارکت گرفته شد، گفت: سال قبل تمام بدهی‌های شهرداری همدان بالغ‌بر 60 میلیارد تومان به بانک‌ها پرداخت شد.

صوفی با اشاره به راه‌اندازی فرهنگ‌سراهای تخصصی در شهر همدان، افزود: زنجیره‌سازی و برندسازی کسب‌وکارهای خانگی در فرهنگ‌سرای کسب‌وکار شهر همدان پیش‌بینی شده است.

شهردار همدان با بیان اینکه مرکز جامع آموزش شهروندی در مجتمع عین‌القضات ایجاد خواهد شد، خاطرنشان کرد: تخصصی شدن پارک‌ها یکی از برنامه‌های ما بود که در این راستا خانه بازی مادر و کودک راه‌اندازی شد و پارک خلاقیت نیز درحال طراحی است.

وی با بیان اینکه در راستای سامان‌دهی رودخانه‌ها قراردادی با دانشگاه بوعلی‌سینا منعقد شده و در راستای پوشش رودخانه‌های فاضلاب نیز برنامه‌ریزی صورت گرفته است، تصریح کرد: در همین راستا قراردادی با یک شرکت ترک منعقد شده که یک شهرک ویلایی در شهر همدان ایجاد شود.

شهردار همدان با بیان اینکه 30 دستگاه اتوبوس در شهر همدان بازسازی شد، خاطرنشان کرد: سطح خدمات‌رسانی اتوبوس‌ها در ایام شیوع کرونا با توجه به استقبال کمتر مردم کاهش یافت.

وی همچنین تصریح کرد: عملیات عمرانی موزه میدان امام (ره) در مراحل پایانی است و تا مردادماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

شهردار همدان تأکید کرد: قرارداد پیمانکار این پروژه توسط اداره کل مسکن و شهرسازی منعقد شده بود و علت تأخیر در اجرای این طرح، همین موضوع بود که سال گذشته شهرداری عملیات عمرانی را برعهده گرفت و اقدامات با سرعت بیشتری انجام گرفت.

صوفی با اشاره به اقدامات این مجموعه درخصوص سامان‌دهی معتادین متجاهر، اظهار کرد: با توجه به اعتراض همسایه‌های گرم‌خانه، درصدد آن هستیم که یک گرم‌خانه در مسیر ترمینال اتوبوس‌های همدان ایجاد کنیم.

شایان ذکر است که در پایان نشست خبری شهرداری از خانواده‌های مرحوم کاشی و موسوی تقدیر به‌عمل آمد.

   افتتاح سایت موزه میدان امام در اواسط مردادماه سال جاری

همچنین خبرنگاران در جریان بازدید از طرح‌های عمرانی شهرداری همدان از فاز دوم پارک ارم، طرح بازگشایی بلوار شهید فهمیده، طرح تعریض بلوار ارتش، سایت موزه میدان امام (ره)، طرح ترافیکی بلوار قدر، پارک 6.5 هکتاری کوی پردیسان و پارک 250 هکتاری اکباتان بازدید کردند و در پایان این تور خبری، فرهنگ‌سرای تخصصی هنر و رسانه همدان افتتاح شد.

شهردار همدان در جریان این بازدید در جمع خبرنگاران با بیان آنکه در فاز دوم پارک ارم یک آب‌نما و مخزن دو هزار متر مکعبی برای جمع‌آوری آب‌های سطحی منطقه پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: پنج میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه درنظر گرفته شده و تا شهریورماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

صوفی با اشاره به طرح بازگشایی بلوار شهید فهمیده، اذعان کرد: این طرح یکی دیگر از طرح‌های شهرداری است که با اجرای آن مسیر میدان قائم به میدان پژوهش تعریض می‌شود؛ 35 میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده است.

وی با بیان اینکه عملیات تعریض بلوار ارتش برای سامان‌دهی ورودی شهر همدان به‌طور جدی آغاز شده است، اظهار کرد: سامان‌دهی ورودی‌ها سه سال زمان می‌برد که همکاری دستگاه‌ها می‌تواند به تسریع اجرای این طرح کمک کند.

صوفی با بیان اینکه سایت موزه میدان امام (ره) نخستین سایت موزه ایران است، اظهار کرد: این سایت از بابت آنکه در همین محل آثار باستانی به‌دست آمده، یکی از کم‌نظیرترین فضاها در جهان است.

وی با بیان اینکه 11 میلیارد تومان از منابع شهرداری برای این طرح هزینه شده است، تصریح کرد: با سامان‌دهی بازار از میدان باباطاهر تا میدان آرامگاه بوعلی، این مسیر به محور گردشگری تبدیل خواهد شد.

صوفی با بیان اینکه عملیات نماکاری درحال انجام است و آب‌نمای نواری نیز در محل اجرا خواهد شد، افزود: میراث فرهنگی به محض پایان کار، آثار به‌دست‌آمده را به محل سایت موزه بازمی‌گرداند.

صوفی ابراز کرد: گرمایش از کف در رمپ‌های موجود در محل سایت موزه انجام می‌شود که در فصل زمستان مشکلی نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه نمونه خاص درخت چندساله برای میدان امام (ره) درنظر گرفته شده که کاشته خواهد شد، عنوان کرد: 20 میلیارد تومان برای پوشش، دیواره‌چینی و آسفالت بلوار قدر هزینه شده است

شهردار همدان خاطرنشان کرد: این طرح با تلاش شهرداری منطقه سه همدان درحال اجرا است و درتلاش هستیم که یک محور ترافیکی در این منطقه‌ ایجاد کنیم و منطقه خضر از بن‌بست ترافیکی خارج شود.

وی با بیان اینکه قرارداد راه‌اندازی یک هایپراستار در کوی پردیسان همدان منعقد شده و درحال احداث است، گفت: پارک نواری 6.5 هکتاری در این منطقه‌ ایجاد می‌شود که پس از پارک مردم، دومین پارک منطقه‌ای شهر همدان است.

شهردار همدان با بیان اینکه سال قبل 2.5 میلیارد تومان و امسال چهار میلیارد تومان اعتبار برای این طرح درنظر گرفته شد، اظهار کرد: تاکنون نزدیک به 15 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح پارک 250 هکتاری اکباتان هزینه شده که عملیات اجرایی آن از آبان‌ماه سال 99 آغاز شده است.

  افتتاح فرهنگ‌سرای تخصصی هنر و رسانه

وی یادآور شد: براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین شهرداری همدان و خانه مطبوعات استان منعقد شد، فرهنگ‌سرای تخصصی هنر و رسانه در پارک پرواز راه‌اندازی شد.

شهردار همدان در خاتمه گفت: از اصحاب رسانه درخواست دارم که برای پویایی فرهنگ‌سرا تلاش کنند و برنامه و طرح‌های خود را به شهرداری ارائه دهند.

شناسه خبر 43021