شناسه خبر:51360
1400/10/29 10:17:23

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: یک ناشر گفت: گرانی کاغذ باعث می‌شود که ناشران با چالش نقدینگی مواجه شوند.

مدیرمسئول نشر معارف از درگیر بودن انتشاراتی‌ها با گرانی کاغذ خبر داد و گفت: این مسئله باعث می‌شود که آنها در مضیقه نقدینگی قرار گرفته و دچار کاهش عملکرد شوند.

بنا بر گفته مسعود پیرهادیان ناشران به سختی کاغذ مورد نیازشان را از بازار آزاد تهیه می‌کنند. همین امر قیمت پشت جلد کتاب را افزایش می‌دهد. از‌آنجایی‌که از یک‌سو با کاهش قدرت خرید مردم از سوی دیگر با مشکل کاغذ مواجه هستند، روی میزان خرید مردم تاثیر منفی می‌گذارد و باعث می‌شود کمتر کتاب بخرند.

این ناشر با اشاره به اینکه اساسا میزان نقدینگی ناشران برای تهیه کاغذ کافی نیست و ناشر منابع نقدی دیگری در اختیار ندارد، ادامه داد: حوزه نشر در دو سال اخیر نتوانسته رشد کند. ناشران بزرگ تنها توانستند وضعیت قبلی‌شان را حفظ کنند و بسیاری از ناشران هم جایگاهشان را از دست دادند.

پیرهادیان گفت: میزان کاغذی که وزارت ارشاد سال‌های گذشته در اختیار ناشران قرار می‌داد کمتر از 10 درصد نیاز آن‌ها را برای چاپ کتاب تامین می‌کرد که در دو سال اخیر وضعیت بدتر شده است. در این یک سال هیچ کاغذی به ناشران اختصاص داده نشده و وضعیت بدتر شده است.

وی افزود: میزان کاغذی که به کتاب‌های درسی معارف اختصاص داده می‌شود، یک سوم نیاز ناشران را برای انتشار کتاب تامین می‌کند. انتشارات معارف قیمت کتاب‌هایش را یک سوم قیمت بازار آزاد قیمت‌گذاری می‌کند تا دانشجو بتواند کتاب مورد نیازش را تهیه کند. اخیرا 500 بند کاغذ در مجموع برای انتشار کتاب‌های درسی اختصاص یافته است. این میزان حدودا سه درصد نیاز سالیانه ناشر است. برای انتشار کتاب‌های غیر‌درسی معارف، رمان، روانشناسی تاریخی و سیاسی که در قطع رقعی منتشرمی شود هیچ کاغذی به ناشر نمی‌دهند.

بنا به گفته پیرهادیان، برخی ناشران حتی 300 بند کاغذ از وزارت ارشاد دریافت کردند که این میزان برای انتشار 10 تا 20 عنوان کتاب کافی است. این میزان از کاغذ تنها بخش کوچکی از نیاز ناشری که سالیانه 100 عنوان کتاب منتشرمی کند را دربر می‌گیرد.

شناسه خبر 51360