شناسه خبر:51362
1400/10/29 10:19:56

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: به گفته مدیرعامل انجمن فرهنگی زنان ناشر، نمایشگاه مجازی و نمایشگاه فیزیکی کتاب مکمل یکدیگر هستند و ناشران می‌توانند کتاب‌ها و تولیدات خود را بدون محدودیت در فضای مجازی به نمایش بگذارند.

مریم سادات ظهوریان با اشاره به ضرورت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، گفت: ما در تمام عرصه‌‌ها از جمله صنعت نشر به این ضرورت پی برده‌ایم که باید از شکل سنتی خارج شویم و به سمت فناوری‌های نوین حرکت کنیم و در پروسه‌های مختلفی مثل مجوز نشر و فرایندهای پس از آن باید از فضای مجازی بهره بگیریم.

وی ادامه داد: البته بخش زیادی از فعالان حوزه نشر هنوز با فضای جدید مشکل دارند، اما شاهد هستیم که امروز بخش زیادی از فرایندهای حوزه کتاب مثل توزیع آنلاین شده است.

ظهوریان فروش اینترنتی،‌ تبلیغات کتاب در فضای مجازی و استفاده از ظرفیت‌های الکترونیکی را لازمه توسعه کار نشر دانست و عنوان کرد: از سوی دیگر ناشران الان با نقصان و کسری‌ در کار پخشی‌ها روبرو هستیم لازم است که با بخش‌های آنلاین و الکترونیک همکاری داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه لازم است ناشران از این فضای مبهم خارج شوند و به مدد فضای مجازی کار خود را گسترش دهند، گفت: ما باید تلاش کنیم سختی‌ها و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و در این مسیر عدم برگزاری نمایشگاه‌های فیزیکی کتاب قدم و تحول بزرگی برای ناشران ایجاد کرد تا از فضای مجازی بهره بیشتری بگیرند که نمایشگاه مجازی یکی از این تحولات بود.

ظهوریان تاکید کرد: من حدود 19 سال حضور مستمر در نمایشگاه فیزیکی کتاب داشتم ولی از نمایشگاه مجازی کتاب تهران که سال گذشته برگزار شد،‌ از جهت ایجاد انگیزه برای ادامه کار و فعالیت بسیار راضی‌تر بودم.

مدیرعامل انجمن فرهنگی زنان ناشر با توضیح درباره مزایای نمایشگاه مجازی کتاب، گفت: ما در این نمایشگاه توانستیم مخاطبان خود را در نقاط مختلف کشور پیدا کنیم،‌ به طوری که سفارش کتا‌ب‌های ما در این دوره از روستاها و شهرستان‌های دور خیلی بیشتر از شهرهای مرکزی و بزرگ بود.

وی استقبال مخاطبان خارج از دایره پایتخت و مرکز را برای اهالی نشر امیدوارکننده دانست و افزود: با توجه به استقبال مخاطبان نیز به نظر می‌رسد حتی با پایان دوره کرونا نباید نمایشگاه مجازی را کنار بگذاریم و در کنار نمایشگاه فیزیکی از مزایای آن بهره‌مند شویم.

ظهوریان نمایشگاه مجازی و نمایشگاه فیزیکی کتاب را مکمل یکدیگر دانست و یادآور شد: نمایشگاه مجازی کتاب برای ناشران پله پرش بسیار خوبی برای معرفی آثار و تازه‌های نشر است زیرا می‌تواند کتاب‌ها و تولیدات خود را به شکل گسترده و بدون محدودیت در سراسر ایران یا حتی دنیا معرفی کند.

به گفته وی، ناشران با همه تلاش‌هایی که می‌کند و کاهش حاشیه سود خود اما باز هم قیمت تمام شده کتاب بالا است و قیمت برای مخاطبان فرهنگی نیز بالا است، در این میان اگر اطلاعرسانی گسترده‌ای انجام شود تا مخاطبان بتوانند در فرصت نمایشگاه مجازی با تخفیف کتاب خریداری کنند به نفع هر دو گروه ناشران و مخاطبان خواهد بود.

ظهوریان در پایان صحبت‌های خود بر لزوم توسعه ویترین آنلاین‌ کتاب‌ها تاکید کرد و گفت: با توجه به وضعیت پخش نامناسب کتاب‌ها و نگرانی ناشران با وجود زحمت تولید محتوا و هزینه برای تولید کتاب، ویترین آنلاین و فضای مجازی می‌تواند بخش عمده‌ای از دغدغه‌های ناشران را کم کند.

وی افزود: تا زمانی که کتاب به دست مخاطبان نرسد و در جامعه هدف اثرگذار نباشد، همه زحمات نویسنده و مترجم و ناشر بی‌فایده است و بنظرم خرید آنلاین و برخط از جمله نمایشگاه‌های مجازی کتاب می‌تواند حضور آثار فرهنگی مختلف را به اطلاع مخاطبان برساند.

شناسه خبر 51362