شناسه خبر:52793
1400/12/5 08:56:15
معاون وزیر کار در حمایت از کارآفرینان در همدان مطرح کرد:

افسران جنگ اقتصادی را برای مجوز معطل نکنید

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: روز گذشته کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان با حضور معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، استاندار همدان و معاونین وی، فرمانداران و جمعی از مدیران کل در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با تاکید از اینکه کارآفرین از سرمایه‌گذار مهم‌تر است، گفت: او شیوه تولید را بلد است، انرژی خود را صرف معطل کردن او در صدور مجوز نکنید، کارآفرین افسر جنگ اقتصادی است افسر را که پشت در معطل نمی کنند!

محمود کریمی بیرانوند با ابراز خرسندی از حضور در همدان و قدردانی از اقدامات انجام شده در حوزه تولید و اشتغال، عنوان کرد: مطابق پژوهش‌های انجام شده و بررسی‌های صورت گرفته ما دو نقطه ضعف عمده در سطح حاکمیت در حوزه اشتغال داریم؛ نخست اینکه همدل نیستم و دیگری که از تبعات همدل نبودن است، فقدان تقسیم کار مشخص است.

وی خاطرنشان کرد: منظور من از این حرف، تعهد ایجاد اشتغال نیست، منظورم این است که مشخص نیست نقش هر دستگاهی چیست؟ برای مثال فنی حرفه ای چه ارتباطی با جهاد کشاورزی دارد؟ ورودی و خروجی این دو دستگاه با هم هماهنگ است؟ که بعید می‌دانم پاسخ مثبت باشد و مساله اصلی همین است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار خطاب به مدیران دستگاه‌های استان ادامه داد: اگر می‌خواهید تعهد اشتغال شما تبدیل به تزریق مالی نشود باید تقسیم کار کنید. کار سختی هم نیست! ساده است، دور یک میز بنشینید و تقسیم کار کنید.

  عدد اشتغال را کنار بگذارید، به تولید توجه کنید

کریمی بیرانوند تاکید کرد: یک بار برای همیشه باید این مساله را پیش خودمان حل کنیم؛ لطفا عدد اشتغال را کنار بگذارید، توجه به عدد اشتغال باعث می‌شود فقط به فکر تامین مالی باشید و اگر این طور باشد هیچ اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد.

وی با ابراز انتقاد از مجمع‌الجزایر بودن دستگاه‌های اجرایی در توجه به اشغال و تولید، گفت: در کارگروه اشتغال از تکیه بر ارائه عدد اشتغال خودداری کنید، اگر این طور پیش بروید نتیجه همان چیزی می‌شود که 40 سال است با آن مواجهیم.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با اشاره به اینکه اشتغال بُعد دوم تولید است، گفت: اگر مساله تولید حل شود اشتغال هم حل می‌شود وقتی تولید مساله اصلی شما نباشد اشتغال هم مساله تان نخواهد بود. لذا تاکید می‌کنم اشتغال بعد از تولید بوده و تنها یک حلقه آن تامین مالی است، تامین مالی هم 10 روش دارد و فقط نباید به تسهیلات اندیشید.

  زیست بوم ملی اشتغال را دریابید

کریمی بیرانوند در ادامه با اشاره به زیست بوم ملی اشتغال که بزودی آیین نامه آن هم مصوب خواهد شد، تشریح کرد: توجه به «تامین مالی» و «بازاریابی» در این بخش قرار می‌گیرد، سوال این است مگر می‌شود جلسه کارگروه اشتغال داشته باشید اما از بازاریابی حرفی نزنید؟! یکی از ویژگی‌های بسیار خوب همدان نزدیکی به دو استان مرزی است که می‌توان از این موقیعیت برای بازاریابی استفاده کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: توجه به «فناوری» مساله مهم بعدی است؛ فناوری به زبان ساده یعنی شیوه تولید؛ شما در حوزه تولید ایده‌ای می‌دهید که باید حلقه فناوری به حلقه تولید وصل شود تا آن ایده اجرایی شود.

این مسئول با اشاره به مساله «زیرساخت‌ها» به عنوان چهارمین مولفه مورد توجه در تولید بر اساس زیست بوم ملی اشتغال متذکر شد: هر جایی اشتغال ایجاد شود باید به تامین زیر ساخت‌های آن توجه کرد این مساله سختی نیست اینکه چه نیازی وجود دارد تا رفع اش کنیم مساله پیچیده ای نیست.

کریمی بیرانوند ادامه داد: مورد مهم دیگر در این بخش مساله «حقوقی و مجوزها» است؛ این همان چیزی است که اعصاب مردم را خرد می‌کند، والله بالله تالله عقب انداختن اعطای مجوز به هر دلیلی عقوبت دارد و باید همه ما به ازای هر یک روز معطلی یک کارآفرین در آن دنیا پاسخگو باشیم.

وی افزود: ما صدور مجوز 550 مشاغل خانگی را از 8 ماه به 3 روز تقلیل داده ایم! چون باور داریم می‌شود با زمان کمتری هم این کار انجام شود، در استان هم کارآفرین با ما ارتباط ندارد با مدیران ارتباط دارد سعی کنید آن‌ها را معطل نکنید، کارآفرین نباید به دنبال شما بیاید شما باید به دنبال او بروید ولو اینکه بخواهد برای یک نفر ایجاد اشتغال کند یا نه فقط خودش بخواهد اشتغال پیدا کند. همین یک نفر مهم است و باید کارش را راه بیاندازید.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با تاکید از اینکه کارآفرین از سرمایه‌گذار مهم‌تر است، گفت: او شیوه تولید را بلد است، انرژی خود را صرف معطل کردن او در صدور مجوز نکنید، کارآفرین افسر جنگ اقتصادی است افسر را که پشت در معطل نمی کنند! الان همه کارها الکترونیکی شده اگر هم در این استان فعلا الکترونیکی نشده اشکالی ندارد همان شیوه مراجعه مستقیم را در کمترزین زمان ممکن به کار ببرید.

کریمی بیرانوند «آموزش» را نیز از مسائل مهم زیست بوم ملی اشتغال دانست و گفت: وضعیت استان همدان در نرخ ایجاد اشتغال کارفرمایی روبراه نیست باید این بخش تقویت شود، سامانه رصد مورد قبول ماست در این بخش با این سامانه کار را تسهیل کنید.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به اولویت‌های هدایت نقدینگی نیز تصریح کرد: در این بخش توجه خود را به طرح‌هایی که اشتغال‌زایی بیشتری داشته، مبتنی بر ظرفیت‌های استان است و نیمه‌کاره بوده و بالای 50 درصد پیشرفت داشته، معطوف کنید.

  فرصت‌های شغلی بر اساس برش‌های شهرستانی و دستگاهی آن تدوین و ابلاغ شده است

استاندار همدان نیز در این نشست با بیان اینکه در اشتغال و کارآفرینی در استان به اعداد و ارقام توجه داریم اما توجه اصلی ما به حوزه تولید است، عنوان کرد: علی‌رغم برنامه‌ریزی و ارقام تعهد شده، برای سقف اشتغال‌زایی استان در سال،1401 پشتکار مدیران در دستگاه‌های اجرایی تعیین کننده است.

علیرضا قاسمی فرزاد تصریح کرد: سهمیه ایجاد اشتغال 23 هزار و 500 نفر برای سال آینده در استان همدان مشخص شده، شما گواه باشید که این عدد هدف نهایی ما نبوده و کف انتظار ما است و معتقدیم باید بیش از این کار کرد.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌های منسجم و دقیقی در حوزه ایجاد فرصت‌های شغلی استان همدان برای سال آتی طراحی و برش‌های شهرستانی و دستگاهی آن تدوین و ابلاغ شده، یادآوری کرد: با عنایت به تمدید برنامه ششم توسعه، نیز یک برنامه مجزا بر اساس رویکردهای توسعه‌محور استان در راستای رونق تولید و توسعه فرصت‌های شغلی پایدار تهیه و تدوین خواهد شد.

استاندار همدان با اشاره به مزیت‌های نسبی و بعضا منحصر‌به‌فرد هر شهرستان، گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه نگاه ما به تولید مبتنی بر ظرفیت‌های بومی منطقه و شهرستان‌ها بوده و با توجه به بهره‌مندی از توانمندی‌های گسترده‌ای که آنجا وجود دارد کار پیش خواهد رفت.

قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه برش اشتغال زایی هر شهرستان در استان براساس ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌‌های موجود، تهیه می‌شود، تاکید کرد: اعتقاد داریم در حوزه اشتغال و کارآفرینی برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها باید دانش بنیان باشد و پایه‌‌‌های شکل گیری آن نیز براساس مبنای علمی و کارشناسی تقویت شود.

وی در بخش دوم سخنان گفت: استان همدان با بیش از یک هزار و 800 اثر تاریخی و فرهنگی، ظرفیت قابل توجهی برای توسعه و رونق صنعت گردشگری با جذب گردشگر داخلی و خارجی دارد، مزیتی که قابل اعتنا بوده و کمتر استانی آن را داراست.

استاندار همدان ادامه داد: بهره‌مندی از امکانات و تجهیزات قابل توجه و مدرن حوزه بهداشت و درمان مساله دیگری است که می‌تواند استان همدان را به قطب گردشگری سلامت تبدیل کرده و با جذب بیماران از کشورهای منطقه با توجه به هزینه‌های درمان ارزان‌قیمت در کشور در این بخش نیز خود را تقویت کند.

قاسمی فرزاد مبل و منبت ملایر تویسرکان و سفال و سرامیک لالجین، را یک نمونه از توامندی شهرستان‌های استان برشمرد و تاکید کرد: محصولات شهرستان‌های ما نه تنها در ایران شناخته شده است، بلکه شهرت جهانی دارد و ما در صددیم در راستای توسعه همه‌جانبه و اشتغال‌زایی پایدار، آن‌ها را مورد توجه قرار دهیم.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان، افزود: استفاده از ظرفیت علمی اساتید، نخبگان و پیشکسوتان علمی در حوزه تولید، با همکاری دانشگاه ابن سینا و پارک علم و فناوری در همین راستا و در نظر داشتن به اشتغال پایدار است.

استاندار همدان در خاتمه سخنان خود با اشاره به اینکه روند صدور مجوزها در حوزه تولید و اشتغال باید تسهیل شود، اظهار کرد: گاهی برای صدور مجوز باید 27 مرحله طی شود که امیدواریم روزی برسد که مجوز فعالیت برای یک سرمایه گذار در کمتر از 24 ساعت صادر شود چراکه کاهش زمان صدور مجوز نقش موثری در اشتغال زایی دارد و ضروری است با یک اقدام هماهنگ بین بخشی در راستای سرعت بخشیدن به روند صدور مجوز و اعطای تسهیلات اقدام کرد.

  آمادگی استان برای جذب اعتبارات و تسهیلات چند برابر میزان فعلی

سید اسکندر صیدایی با بیان اینکه استان همدان با نگاه برنامه محور و انسجام مدیریتی در راستای ظرفیت‌های خود در فرآیند توسعه حرکت می‌کند، عنوان کرد: این روند موجب کسب توفیقاتی در استان درعرصه‌های مختلف شده و برنامه ما تداوم این نگاه برای توسعه در سال 1401 است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه سالیانه در برنامه‌های استان برای ایجاد اشتغال و توجه به معیشت مردم داشته ایم وابستگی تام به منابع تسهیلاتی بوده که برخی از آن مربوط به وزارت کار بوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه از اعلام آمادگی استان برای جذب اعتبارات و تسهیلات چند برابر میزان فعلی خبر داد و افزود: همه منابع جذب از جمله بانک‌ها در میدان هستند، ظرفیت استان برای توسعه فراهم است، برنامه‌ها مدون شده و مدیران همت لازم را دارند لذا شرایط به گونه‌ای است که تحقق اهداف 11 ماهه ما در برخی از بخش‌ها بیش از حد انتظار بوده است.

  کمیته تبصره 4 تسهیلگر تولید و اشتغال بود؛ احیایش کنید

ظاهر پورمجاهد نیز با اشاره به روند سیاست‌های دولت در استان، اظهار کرد: مطابق با تفاهم وزیر کشور و کار مساله ایجاد اشتغال برای 23 هزار و 500 نفر در استان در دستور کار قرار گرفته و کار مهمی پیش روی مدیران استان است.

وی اذعان کرد: گزارش اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد دستگاه‌های پایه ای نظیر صمت، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی به ویژه دو دستگاه نخست تلاش مضاعفی داشته و با برنامه تر هستند لذا امیدواریم طرح‌هایی در این بخش‌ها آغاز به کار کنند که به اشتغال پایدار منجر شود.

معاون امور اقتصادی استاندار شرط رفع مشکلات پیش روی اشتغال را پشتیبانی از تولید دانست و ابراز کرد: در سال 1400 تا کنون 70 واحد راکد در استان احیا شده و 1500 نفر طبق آمار دستگاه‌ها اشتغال به کار پیدا کرده اند.

پورمجاهد ادامه داد: تشکیل 61 جلسه ستاد تسهیل به صورت هفتگی با 220 مصوبه، رصد دقیق طرح‌های سرمایه گذاری، سفرهای شهرستانی و بازدید از طرح‌ها و پروژه‌ها و رصد ماهانه طرح‌های تملک شده سیستم بانکی از جمله اقداماتی است که به دلیل اهمیت حوزه تولید انجام شده است.

وی با اشاره به حدف کمیته تبصره 4 توسط دیوان عدالت اداری، از معاون وزیر خواست شرایط لازم را برای احیای این کمیته و از سرگیری فعالیتش فراهم کند، چراکه تسهیل روند استعلامات و حل مشکل تولید در این کمیته بسیار سریع و دقیق بوده که با حذف آن مسیری طولانی باید طی شود.

معاون امور اقتصادی استاندار ادامه داد: مساله دوم توجه به افزایش هزینه‌های جبرانی آب است که عطف ما سبق شده و مشکلاتی را در حوزه تولید و به تبع آن اشتغال ایجاد می‌کند که باید در این مورد هم تجدید نظر کرد که در ادامه معاون وزیر موافقت را برای پیگیری مکتوب این دو مورد در وزارتخانه اعلام کرد.

پورمجاهد در پایان سخنان خود اذعان کرد: مسأله دیگری که بسیار مهم است، اینکه وقتی دولت یک مصوبه بر مبنای قانون بودجه اعلام کند مثلا پرداخت وام به به خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی نظیر بهزیستی و کمیته امداد، ما آن را از طریق رسانه‌ها به سمع و نظر مردم می‌رسانیم اما ممکن است به هر دلیلی بودجه تامین نشده و کان لم یکن شود، این مساله به سرمایه اجتماعی ما که امید و انگیزه مردم است آسیب می‌زند و هی چیزی از این بدتر نیست.

شناسه خبر 52793