شناسه خبر:53380
1400/12/21 09:40:25
انتقاد رئیس اتاق بازرگانی استان همدان:

تبدیل واحدهای شهرک‌های صنعتی به انبار کالا

سپهرغرب، گروه خبر - مینو جعفری ممتاز: رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با انتقاد از اینکه خیلی از واحدها در شهرک‌های صنعتی تبدیل به انبار کالا شده‌اند، گفت: امروز ما دغدغه تأمین زیرساخت برای کارخانه‌های تولیدی را داریم، درحالی‌که برخی با تبدیل کارخانه‌ها به انبار در حال استفاده از این زیر ساخت‌ها هستند و باید جلوی آنان گرفته شود.

روز پنجشنبه جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با حضور مدیران و اعضای اتاق بازرگانی برگزار شد.

معاون امور اقتصادی استاندار همدان در این جلسه اظهار کرد: 120 طرح مهم و اثرگذار در سطح استان وجود دارد که به‌طور مستمر و ماهانه از دستگاه‌ها آمار آن‌ها گرفته می‌شود و رصد می‌شوند و اگر احساس کنیم طرحی تغییر نکرده و نیاز به مساعدت دارد آن را در دستور کار کمیته‌های کارشناسی و ستاد سرمایه‌گذاری استان قرار می‌دهیم.

ظاهر پورمجاهد با تاکید بر اینکه روند تملک بانک‌ها نباید به تعطیلی واحد منجر شود بیان کرد: اگر بانکی چنین سیاستی را اتخاض کند برخورد می‌شود و سیاست دولت و استاندار حفظ تمام امکانات موجود و افزایش اشتغال است.

  وجود 96 طرح بلاتکلیف اقتصادی در استان همدان

معاون اموراقتصادی استاندار همدان با اشاره به وجود 96 طرح بلاتکلیف که سرمایه‌گذار بخش خصوصی علاقه‌ای به راه‌اندازی آن ندارد، افزود: به عنوان مثال یک طرح فولاد شهرک ویان است که سرپرست خانواده در قید حیات نیست و وراث در خارج از کشور زندگی می‌کنند و بیش از 10 بار با آنان برای تعیین تکلیف تماس گرفته شده است که با وزارت صمت مذاکره کرده‌ایم کمیته‌ای برای واگذاری چنین طرح‌هایی تخصیص دهند.

وی تصریح کرد: بررسی این 96 طرح در دستور کار ما است که اگر نیاز به تسهیلات دارند به آنان کمک کنیم و برخی از این طرح‌ها هم توجیه اقتصادی ندارند و باید به سمت تنوع محصولات و اصلاح وضع موجود بروند.

پورمجاهد با بیان اینکه باید از انشعابات واحدهای راکد استفاده کرد، گفت: نیازمند زیرساخت در بحث تولید هستیم و بدون زیرساخت نمی‌شود تولید و اشتغال ایجاد کرد.

  نبود بودجه برای زیرساخت‌های شهرک‌های گلخانه‌ای

وی با انتقاد از نبود بودجه برای زیرساخت‌های شهرک‌های گلخانه‌ای گفت: در قانون بودجه زیرساخت شهرک‌های گلخانه‌ای حذف شده است و ردیف ملی ندارد و جلسات متعددی در این خصوص حتی با اعضای کمیسیون کشاورزی داشته‌ایم ولی نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

معاون امور اقتصادی استاندار همدان با تأکید بر نقش مهم صنعت و کشاورزی در تولید اشتغال در استان گفت: اشتعال زیرساخت می‌خواهد و تورم باعث شد قیمت تمام شده کار بالا برود و ظرفیت عمرانی استان هم یک حدی دارد.

وی با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در تأمین زیرساخت‌های تولید، گفت: استان همدان متعهد به ایجاد اشتغال 23 هزار و 500 شغل در سال 1401 شده است و سهم استان از رقم یک‌میلیون و 800 هزار شغل در کشور، با رشد هفت و نیم درصد نسبت به سال جاری تعیین‌شده است و رسیدن به این امر نیازمند تقویت زیرساخت‌ها است.

پورمجاهد خاطرنشان کرد: رسیدن به سهمیه اشتغال استان همدان نیازمند برنامه‌ریزی و ورود جدی و جهادی تمامی دستگاه‌ها است و باید موانع و مشکلات طرح‌هایی که نقش مهمی در اقتصاد و اشتغال استان دارند بررسی و حل شود.

  از امروز به فکر تأمین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی آینده باشیم

در ادامه رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی استان همدان با بیان اینکه باید از امروز به فکر تأمین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی و طرح‌های آینده باشیم، گفت: ما براساس طرحی که روز نخست تأسیس شرکت شهرک‌های صنعتی تهیه کرده و میزان تخصیص آب، برق و گازی که به شهرک‌های صنعتی تعلق یافته است، طرح‌ها را واگذار می‌کنیم.

اصغر زبردست در این باره بیان کرد: همین امروز خیلی از کارخانجات که در شهرک صنعتی بوعلی دنبال توسعه هستند، با مشکل آب و برق روبرو هستند و الان در شهرک‌های صنعتی باید به این پرداخته شود که یک ظرفیت‌سازی برای آینده کار داشته باشیم، اگر همین کارخانه‌ها راکد بخواهد فعال شوند آن‌ها نیاز به آب و برق دارند و باید از امروز نیازها را پیش‌بینی کنیم تا در آینده با مشکل مواجه نشویم.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با انتقاد از اینکه خیلی از واحدها در شهرک‌های صنعتی تبدیل به انبار کالا شده‌اند، گفت: امروز ما دغدغه تأمین زیرساخت برای کارخانه‌های تولیدی را داریم، درحالی‌که برخی با تبدیل کارخانه‌ها به انبار در حال استفاده از این زیر ساخت‌ها هستند و باید جلوی آنان گرفته شود.

وی با بیان اینکه تعدادی از واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی راکد و غیرفعالبوده و مانعی در راه تأسیس واحدهای جدید هستند، گفت: برخی واحدها با وجود تمدید جواز تاسیس هنوز اقدامی برای احداث نکرده‌اند در حالی‌که صنایع دیگر در نوبت هستند و باید از ظرفیت انشعابات این واحدهای راکد و بلاتکلیف برای تأسیس کارخانه‌های جدید استفاده کرد.

زبردست در پایان تأکید کرد: به دلیل شیوع کرونا و افزایش بهای انرژی مشکلاتی برای تولیدکنندگان ایجاد شده است که در این راستا بهبود وضعیت کسب‌وکار باید در استان همدان توسط مسئولان پیگیری شود.

شناسه خبر 53380