شناسه خبر:55070
1401/2/19 09:01:12
نماینده مردم کبودراهنگ و بهار در مجلس شورای اسلامی خبر داد:

چهاربانده شدن محور همدان- علیصدر در دستور کار دولت

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: به گفته نماینده مردم کبودراهنگ و بهار در مجلس شورای اسلامی با پیگیری‌های انجام‌شده پروژه چهاربانده کردن محور همدان- علیصدر توانست مجوز ماده 23 را بگیرد و این موضوع به آن جهت مهم است که منابع و اعتبار مورد نیاز به‌صورت 100 درصدی توسط دولت تأمین خواهد شد.

آنچه مسلم است اینکه برای گردشگرپذیر کردن استان، شهر و یا هر نقطه دیگر باید به بسترسازی و ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی و استاندارد‌سازی راه‌های مواصلاتی به‌عنوان اولویت نخست توجه کرد که دراین‌بین چون استان همدان از دیرباز به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن مطرح بوده است، اهتمام و توجه به لزوم تجهیز زیرساخت‌هایی همچون راه‌های مواصلاتی در موضوع گردشگرپذیری برای جذب مسافر و گردشگران بر کسی پوشیده نیست. پس آمادگی ازنظر زیرساخت‌های ارتباطی و امکانات خدماتی در مسیر مواصلاتی برای گردشگران و حتی برای جذب سرمایه‌گذاران، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های جذب گردشگر محسوب می‌شود.

به تعبیر بهتر در بین مؤلفه‌های بی‌شماری که باید برای جذب گردشگر به آن‌ها توجه شود، می‌توان گفت راه‌های ارتباطی از دیگر استان‌ها به همدان و نیز استاندارد‌سازی راه‌های داخلی استانی برای رسیدن به مقاصد گردشگری یکی از مهم‌ترین و ویژه‌ترین شاخص‌ها است.

دراین‌بین شهرستان کبودراهنگ با دارا بودن غار سیاحتی علیصدر حتی در سطح بین‌الملل از جایگاه ویژه برای گردشگران برخوردار است و سالانه در ایام اوج سفر این شهرستان و این مقصد گردشگری میزبانی از بسیاری گردشگران داخلی و توریسم خارجی را می‌پذیرد.

اما نکته این است که بعد از چندین‌سال و حتی چندین دهه، اصلی‌ترین مؤلفه در جذب گردشگر که راه ارتباطی امن و مطمئن است، در این مسیر برطرف نشده و این مشکل همچنان پابرجا مانده است؛ امروز همچنان یک مسیر یک‌طرفه و به تعبیر بهتر یک محور با ظرفیت سفرهای بین روستایی خطرناک بوده که حجم بالای سفر در این محور پُرتردد را بر دوش می‌کشد، به‌طوری که سالانه بر اثر حوادث ناگواری همچون شاخ به شاخ شدن وسایط نقلیه و واژگونی، تعدادی از هم‌وطنان و نیز افراد بومی جان خود را در این مسیر از دست می‌هند و این درحالی بوده که سال‌ها است مسئولان استانی از چهاربانده شدن این محور، میزان اعتبارات و موانع آن سخن می‌گویند.

در جریان سفر رئیس‌جمهوری به استان در سال 95 چهاربانده شدن مسیر همدان علیصدر به‌عنوان یکی از مصوبات مورد تأیید قرار گرفت و حتی نمایندگان مجلس درآن برهه زمان در بوق و کرنا کردند که این پروژه با قرار گرفتن در بین پروژه‌های ماده 23 جزء پروژه‌های ملی قرار گرفته و با تخصیص اعتبار پایدار از محل اعتبارات ملی به‌زودی کلنگ آن به زمین خواهد خورد؛ اما تاکنون هیچ خبری نبوده، البته پیگیری‌های ما طی سال‌های اخیر نشان داد که گویی قرار است این مهم با مشارکت 70 درصدی بخش خصوصی انجام پذیرد، اما خوشبختانه با پیگیری‌های اخیر نماینده شهرستان و نیز دیگر نمایندگان و مدیران ارشد استان، این روند تغییر یافته و به تعبیر بهتر می‌توان بارقه امیدی را پس از گذشت تقریباً پنج سال برای اجرایی شدن این پروژه مؤثر در عرصه گردشگری شاهد بود. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا گفت‌وگویی را با فتح‌الله توسلی، نماینده مردم کبودراهنگ و بهار در مجلس شورای اسلامی درخصوص این پروژه ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

نماینده مردم کبودراهنگ و بهار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به‌دلیل تردد بالایی که برای بازدید از غار علیصدر سالانه در محور همدان- علیصدر انجام می‌پذیرد (به‌طوری که پیش از بروز کرونا طبق آمار موجود میزان این تردد‌ها چیزی بین 700 تا 800 هزار مورد بوده است) مسیر فعلاً محور مناسبی برای تردد گردشگران داخلی و توریسم خارجی نیست، گفت: در سال‌های بین 94 و 95 مسئولان وقت اعلام کردند که اقداماتی را برای چهاربانده کردن این محور انجام داده‌اند، اما عملاً هیچ اقدامی انجام نشد.

فتح‌الله توسلی افزود: درواقع صرفاً اعلام کردند که برای اجرایی شدن این پروژه آن را درقالب ماده 23 قرار داده‌اند و حتی استاندار وقت در پاسخ به زمان آغاز به‌کار پروژه به بنده گفت هفته آتی کار (سال 95) را شروع می‌کنیم!

وی با بیان اینکه متأسفانه شاهد این اتفاق نبودیم و اعتبار ماده 23 این پروژه به‌دلیل محدودیت زمان باطل شد، اذعان کرد: این درحالی است که گرفتن ماده 23 برای پروژه کار بسیار دشواری است؛ به‌طوری که سازمان برنامه بودجه در طول یک سال تنها یکی دو بار جلسه تشکیل داده و تنها چند پروژه (تعدادها به انگشتان دست هم نمی‌رسد) را در این قالب می‌پذیرد.

توسلی افزود: با این وجود سال گذشته پس از انتخاب و اعتماد مردم شهرستان به بنده، این پروژه را به‌عنوان اولویت در دستور کار خود قرار دادم و شاید بیش از 30 تا 40 جلسه و مکاتبات متعدد با سازمان برنامه بودجه و وزارت راه و شهرسازی داشتم و حتی شخصاً با وزیر و معاونینش چندبار جلسه برگزار کردم تا سرانجام مطالعات این طرح مجدد انجام شد.

وی با تأکید بر اینکه بالاخره مطالعه طرح با گرفتن امضای وزیر به سازمان برنامه بودجه کشور ارسال شد، تشریح کرد: در این سازمان با وجود مخالفت بسیار با تأیید مجدد این پروژه، سرانجام توانستیم قبل تصویب بودجه مجوز ماده 23 را گرفته و آن در بودجه سال جاری به‌عنوان پروژه‌ای با عنوان راه اصلی همدان- گل‌تپه- علیصدر بگنجانیم.

نماینده مردم کبودراهنگ و بهار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پروژه در پیوست یک بودجه سال جاری قرار گرفت و چیزی حدود 100 میلیارد تومان اعتبار نیز برای آن درنظر گرفته شد، اذعان کرد: پیوست یک شامل پروژه‌هایی می‌شود که حتماً باید اجرایی شوند، پس بودجه خاص پروژه به آن تخصیص می‌یابد.

توسلی با بیان اینکه برای سفر ریاست‌جمهوری نیز از مدیران استانی و معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری خواهان آن شدیم که این پروژه را در بین مصوبات سفر قرار دهند تا به شکلی اعتبار این پروژه افزایش یابد، ابراز کرد: زیرا اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل این پروژه چیزی حدود یک‌هزار میلیارد تومان است؛ پیشنهاد 200 میلیارد اعتبار از محل این سفر نیز داده شده است تا بتوانیم آن را امسال اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه اجرایی شدن پروژه مذکور از چند جهت حائز اهمیت است، تشریح کرد: اجرایی شدن این پروژه هم مانع از بروز تصادفات جاده‌ای و هم تسهیل در تردد خواهد شد.

این مقام مسئول ادامه داد: طبق آخرین پیگیری‌هایی که داشتیم، گویا اداره کل راه و شهرسازی در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد.

توسلی در واکنش به این سؤال که طبق آخرین پیگیری‌ها که سال گذشته درخصوص این پروژه داشتیم قرار بود اجرای آن به‌صورت مشارکتی انجام پذیرد آیا در شرایط فعلی هم قرار است روند به همین منوال باشد؟ اذعان کرد: در سفر آقای نوبخت به استان قبل تشکیل دولت جدید تصمیم بر آن بود که اجرای این پروژه در قالب مشارکت و ماده 56 یعنی سهم 70 درصدی برای بخش خصوصی و 30 درصدی برای بخش دولتی درنظر گرفته شود؛ اما با توجه به اینکه شاهد استقبال از سوی بخش خصوصی نبودیم، پس با پیگیری‌هایی که انجام شد منابع مورد نیاز این پروژه درحال حاضر به‌صورت 100 درصد دولتی تأمین و وزارت راه و شهرسازی باید کار را عملیاتی و اجرا کند.

توسلی ادامه داد: نکته بعدی اینکه مسیر دیگری نیز به غار علیصدر از طریق راه کبودراهنگ- سوباشی منتهی می‌شود که این راه دسترسی مسیر را برای استان‌های مرکزی و تهران چیزی بین 45 تا 50 کیلومتر کاهش می‌دهد؛ بنابراین خواهان انجام مطالعات این محور مواصلاتی از طریق وزارت راه و شهرسازی شدم و این مهم نیز انجام پذیرفت و حتی برای قرار گرفتن در قالب ماده 23 به سازمان برنامه بودجه نیز ارسال شد؛ اما به‌دلیل محدودیت پروژه‌ای که این سازمان برای ماده 23 قائل است، نتوانستیم مجوز فوق را برای داشتن منابع و اعتبارات پایدار دولتی جهت اجرای این پروژه دریافت کنیم؛ البته در بودجه سال جاری در قالب پیوست 20 گنجانده شده است و از اعتبار گلوبالی برخوردار بوده و وزارت راه و شهرسازی مکلف است برای اجرای این پروژه از اعتبارات داخلی مبالغ مورد نیاز را تأمین کند تا این راه فرعی ارتقا یافته و به راه اصلی بدل شود.

وی با تأکید بر اینکه پیگیری‌ها برای گرفتن مجوز ماده 23 این پروژه امسال نیز انجام خواهد شد تا از اعتبار پایدار برخوردار شود، ابراز کرد: درواقع ما از دو مسیر راه دسترسی به غار علیصدر را به‌عنوان یک ظرفیت استانی و ملی هموار می‌کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه یک مسیر دیگر نیز مورد توجه ماست تا مثلث گردشگری یعنی لالجین- علیصدر- تالاب سوباشی شکل گیرد، اظهار کرد: این مسیر شامل محور لالجین- طاهرلو است که لالجین را به‌صورت مستقیم به راه گل‌تپه- سوباشی- کبودراهنگ وصل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه از وزارت راه و شهرسازی درخصوص ارتقای ‌این مسیر دسترسی روستایی به فرعی خواهان انجام مطالعه شدیم، گفت: درواقع با درنظر گرفتن این مسیر و ارتقای سه محور منتهی به علیصدر، مثلث گردشگری شهرستان کبودراهنگ شکل می‌گیرد؛ اما مسئله این است که هنوز از سوی شرکت سیاحتی علیصدر زیرساخت اقامتگاهی لازم فراهم نیست که ما شاهد ماندگاری مسافران و گردشگران در این زیرساخت گردشگری باشیم.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، خوشبختانه گویی طلسم چهاربانده شدن محور علیصدر- همدان شکسته شده و امسال سرانجام در این محور یک‌طرفه حادثه‌خیز شاهد عملیات اجرایی در جهت تعریض و چهاربانده کردن خواهیم بود. اما مسئله این است که اگر این پروژه پنج سال پیش آغاز می‌شد، یقیناً نیاز به هزینه یک‌هزار میلیارد تومانی نیز نداشت و طبق گفته مدیران مرتبط در آن برهه زمانی با 80 تا 100 میلیارد تومان اعتبار می‌شد این محور احداث شود و به بهره‌برداری برسد! اما حال با یک‌هزار میلیارد تومان می‌توان این محور را به چهاربانده تبدیل کرد و این یعنی افزایش 10 برابری که در برابر این هدررفت بیت‌المال باید همه مدیران و نیز وکلای ملت در مجلس پیشین پاسخگوی مردم و نیز خون‌های ریخته‌شده در این محور باشند.

شناسه خبر 55070