شناسه خبر:55687
1401/3/2 09:22:41
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان:

مرمت قلعه ‌تاریخی حسن‌آباد سنندج در حال انجام است

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان گفت: با پیگیری‌های به‌عمل آمده، مرمت قسمت‌هایی از قلعه تاریخی حسن‌آباد سنندج که در معرض آسیب قرار گرفته بود، در حال انجام است.

یعقوب گویلیان روز یکشنبه در بازدید از قلعه تاریخی حسن‌آباد سنندج اظهار کرد: قلعه ‌تاریخی حسن‌آباد سنندج یکی از باشکوه‌ترین قلعه‌های کردستان است که از اواخر دوره ایلخانی تا دوره صفویه، مرکز حکومت ولایت کردستان ایران‌ زمین بوده است.

وی با بیان اینکه نام کنونی قلعه ‌شهر حسن‌آباد از امیرحسن‌ خان گرفته شده است، افزود: هلوخان، احمدخان و بنیان‌گذار حکومت اردلان امیر حسن‌‌خان، از حاکمان نامداری بوده‌اند که در قلعه حسن ‌آباد حکومت کرده‌اند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان ادامه داد: این بنای تاریخی در تاریخ 24 اسفندماه سال 1383 با شماره 11758 در فهرست آثار ملی کشور به‌ ثبت رسیده است.

گویلیان ابراز امیدواری کرد با تخصیص اعتبارات موردنیاز و ادامه مرمت آن در آینده، شاهد بهبود و تثبیت وضعیت این اثر تاریخی مهم که سندی بر قدمت و پیشینه استان است، باشیم.

در سال 746 هجری قمری امیر حسن‌خان اردلان، بر بلندای کوهی در جنوب روستای حسن‌آباد سنندج، قلعه مستحکمی برای مرکز حکومت خود بنا کرد. در اوایل قرن دهم هجری قمری هلوخان اردلان والی وقت کردستان، آنجا را مقر حکومت قرار داد.

احتمالاً آبادی و قلعه حسن‌آباد قبل از تأسیس شهرِ سنه دژ (سنندج) مرکز ولایت کردستان بوده است. قلعه حسن‌آباد در پنج کیلومتری سنندج در جنوب روستایی به نام حسن‌آباد واقع شده ‌است.

تاکنون دو هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول(بناها، محوطه و تپه‌ها)، قنات و مکان‌های طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد 950 اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

 

شناسه خبر 55687