شناسه خبر:56553
1401/3/24 09:12:12

سپهرغرب، گروه ورزشی - طاهره ترابی‌مهوش: در گفت‌و‌گو با دبیر هیئت تیر‌اندازی و نیز یکی از قهرمانان این رشته مشخص شد این هیئت با کمبود شدید اسلحه مواجه بوده و به تعبیر بهتر این رشته خود خلع سلاح شده است.

تیراندازی یک ورزش رقابتی بر اساس دقت و سرعت است که به‌وسیله سلاح (تفنگ، تپانچه و ساچمه‌زن) انجام می‌شود، این ورزش در رده‌ها و رشته‌های مختلف و در سه وضعیت خوابیده، نشسته و ایستاده برگزار می‌شود و درعین‌حال از ورزش‌های اصلی بازی‌های المپیک است به‌طوری‌که نخستین دوره آن یعنی 1896 میلادی برگزار شد و دراین‌بین ورزش‌کاران زیادی اعم از زنان و مردان با داشتن شرایط جسمانی مناسب نسبت به انتخاب این رشته ازآنجاکه برای آن رده سنی خاصی نمی‌توان متصور شد رغبت نشان می‌دهند. حال آنکه از گذشته دور همدان در رشته تیراندازی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و دارد و ورزشکاران نامداری در این رشته تربیت کرده، طی دو دهه گذشته ورزشکارانی همچون مه‌لقا جام‌بزرگ (متولد 1370 در همدان) تیرانداز زن ایرانی در بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو در تفنگ بادی تیمی 10 متر نشان نقره و در ماده 50 متر سه وضعیت نشان برنز گرفت.

درواقع وی نخستین ورزشکار ایرانی است که سهمیه المپیک لندن را کسب و درعین‌حال نخستین بانوی هم‌وطن است که در ماده تفنگ بادی از فاصله 10 متر، ایران را در المپیک صاحب سهمیه کرد.

البته اگر بر اوراق زرین افتخارآفرینی ورزش رشته تیراندازی در همدان نظری بیندازیم با نام سرداری همچون سردار شهید علیرضا شمسی‌پور چهره ماندگار این رشته در همدان مواجه خواهیم شد که چند سالی عهده‌دار ریاست این هیئت بود. از طرفی همدان دارای یکی از مجهزترین سالن‌های تیراندازی کشور است به‌طوری‌که سالن شهید ضرابیان همدان 23 خط تیراندازی الکترونیکی همراه با مانیتور دارد به گونه‌ای که بزرگ‌ترین سالن تیراندازی غرب کشور محسوب می‌شود.

حال آنکه این سالن با اعتباری افزون بر دو میلیارد و 500 میلیون ریال در سال گذشته راه‌اندازی شده که یقیناً در کسب موفقیت‌های ورزشکاران این رشته نقش قابل توجه خواهد داشت زیرا یکی از عامل‌های اصلی رشد یک رشته ورزشی فراهم بودن زیرساخت‌های مناسب آن است که با ساخت این سالن مجهز شاهد رشد و توسعه بیشتر این رشته ورزشی در همدان خواهیم بود.

از طرفی تجهیز سالن شهید ضرابیان به خطوط الکترونیکی و تمرین تیراندازان همدانی در سالنی که برخوردار از استانداردهای جهانی است کمک می‌کند ورزشکاران ما در مسابقات بین‌المللی عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارند.

جالب‌تر اینکه 70 درصد جمعیت ورزشکاران تیراندازی استان همدان را بانوان تشکیل می‌دهند؛ بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا در خصوص آخرین وضعیت این ورزش تأثیرگذار همدان در صحنه‌های بین‌المللی گفت‌و‌گویی را با حسین کرمی؛ دبیر هیئت تیراندازی و نیز فرشته قدرتی یکی از قهرمانان جوان این رشته ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

دبیر هیئت تیراندازی استان همدان با بیان اینکه این هیئت بعد از پشت سر گذاشتن شرایط بغرنج کرونا و رفع تعطیلی‌های مقطعی فعالیت خود را در سال جاری به جدیت بیشتر دنبال می‌کند گفت: آنچه مسلم است اینکه تعطیلی‌های سراسری تداخل بسیاری در برنامه‌ریزی‌های مسابقات ما داشت.

حسین کرمی با تأکید بر روند منسجم فعالیت‌های این هیئت طی چندماه گذشته اظهار کرد: در خصوص استعدادیابی نوجوانان و جوانان به‌طور جدی و بسیار قوی ورود کرده است.

وی با اشاره به اینکه این مهم از طریق انتشار فراخوان با همکاری بسیج و سپاه انجام می‌شود اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها برای تابستان پس از اتمام امتحانات مدارس، استعدادیابی از بین علاقه‌مندان به‌صورت جدی دنبال خواهد شد.

دبیر هیئت تیراندازی همدان با بیان اینکه در بحث مسابقات لیگ نیز همچون سنوات گذشته که از سوی فدراسیون به‌صورت کشوری برگزار می‌شود گروه‌هایی از همدان در دسته اول و دسته برتر در تمامی مسابقات شرکت دارند افزود: البته هنوز مسابقات آغاز نشده اما قرعه‌کشی‌ها را انجام داده‌ایم.

کرمی با اشاره به اینکه این مسابقات از واسط تیرماه کلید خواهد خورد افزود: هیئت همدان در تپانچه برتر و تفنگ و تپانچه بانوان در دسته نخست این مسابقات حضور خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه سعی ما بر بهره‌مندی از نیروهای بومی در مسابقات لیگ است، تصریح کرد: خوشبختانه از این طریق طی سال‌های اخیر توانسته‌ایم ورزشکاران را به مراحل بالاتری در سطح ملی برسانیم.

وی با اشاره به اینکه این رشته از نظر زیرساخت در استان همدان به دلیل داشتن یک سالن تیراندازی استاندارد و مجهز در غرب کشور یکی از قطب‌های این رشته ورزشی به‌حساب می‌آید گفت: اکنون مشکل ما به بخش تسهیلات یعنی هزینه گزاف اسلحه بازمی‌گردد به‌طوری‌که یک قبضه اسلحه به قیمت 100 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این ارقام از توان هیئت خارج است.

دبیر هیئت تیراندازی استان همدان با تأکید بر اینکه متأسفانه در حال حاضر با کمبود اسلحه به‌صورت جدی مواجهیم گفت: پیگیری‌های لازم را از طریق اداره کل ورزش و جوانان و نیز نماینده مجلس داشته‌ایم تا بتوان حداقل اعتبار لازم را به جهت تعمیر سلاح‌های موجود دریافت کنیم اما تاکنون اعتباری به این بخش تخصیص نیافته است.

کرمی در پاسخ به این سؤال که چرا همدان در رشته‌های مختلف تیراندازی فعال نیست و تنها حضور خود را به چند رشته محدود کرده گفت: این رشته 18 زیرمجموعه دارد که در سطح ملی نیز تنها چند رشته به دلیل نیاز به تجهیزات و زمین استاندارد وسیع مورد استقبال قرار گرفته که دراین‌بین همدان و ورزشکاران همدانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

وی با اشاره به اینکه در خصوص حضور در المپیاد استعدادیابی، میزبانی شایسته از نخستین اردوی استعدادیابی کشور در دو بخش پسران و دختران، برگزاری دوره‌های آموزشی، پوشش اخبار و مسابقات، حضور مستمر در مسابقات قهرمانی کشور و حضور دو تیم در لیگ دسته اول بانوان و آقایان هیئت همدان بیانگر آن است که عملکرد بسیار خوبی داشته گفت: خوشبختانه در آینده‌ای نه‌چندان دور همدان در رشته تراپ نیز ورزشکارانی را با مهیا کردن زمین و تجهیزات در سطح ملی و بین‌المللی معرفی خواهد کرد.

بانوی تیرانداز همدانی نیز با بیان اینکه از آبان ماه سال 96 فعالیتم در این رشته را آغاز کردم گفت: از سال 97 نیز عضو تیم لیگ همدان در رشته تیر اندازی شدم.

فرشته قدرتی با تأکید بر اینکه در سال 98 نیز عضو لیگ همدان بودم اذعان کرد: در سال 99 به لیل اینکه همدان تیمی در لیگ نداشت برای هیئت قم تیراندازی کردم.

وی با تأکید بر اینکه امسال نیز برای تیم مقاومت استان تهران در لیگ برتر تیراندازی خواهم کرد گفت: علت عدم حضورم در تیم همدان اعلام دیرهنگام حضور همدان و نیز عدم وجود تیم در لیگ برتر بود حال آنکه به توصیه مربی بنا به شرایط بنده، می‌بایست در لیگ برتر شرکت می‌کردم اکنون همدان در رده تیم دسته یک، تیم راهی مسابقات کرده است.

این بانوی ورزشکار همدانی با اشاره به اینکه خوشبختانه همدان به لحاظ زیرساختی با داشتن سالن شهید ضرابیان یکی از قطب‌های این رشته در غرب کشور است اما با کمبود شدید اسلحه مواجه است گفت: بنده شخصاً چند سال پیش 25 میلیون تومان هزینه کردم تا یک اسلحه دست دوم توانستم بخرم؛ در حال حاضر همان اسلحه قیمتش حدود 100 میلیون تومان است.

قدرتی با تأکید بر اینکه اسلحه‌های موجود در هیئت تیراندازی همدان نیازمند تعویض و یا حداقل تعمیر هستند زیرا بسیاری از ورزشکاران به‌دلیل فراهم نبودن این تجهیزات این رشته را رها کرده‌اند گفت: در صورت فراهم بودن این تسهیلات یقیناً همدان بیش از این‌ها می‌توانست در عرصه قهرمان‌پروری در این رشته ورود کند.

وی با تأکید بر اینکه بنده شخصاً حمایتی از جانب اداره کل ورزش و جوانان در خصوص این رشته ندیدم افزود: ساچمه‌های مورد استفاده به‌دلیل بی‌کیفیتی محصولات داخلی باید از برندهای خارجی باشد؛ بنابراین بنده برای هر سه جلسه تمرین یک قوطی ساچمه 450 هزار تومانی مصرف می‌کنم که با توجه به تورم و شرایط اقتصادی واقعاً در این بخش نیازمند حمایت هستم.

این بانوی ورزشکار همدانی با بیان اینکه حتی البسه و کفش مورد نیاز را نیز ورزش‌کاران خود باید تهیه کنند اذعان کرد: بنده خود برای خرید لباس اقدام کردم که هزینه یک دست لباس و کفش حدود 50 میلیون تومان است.

قدرتی با تأکید بر اینکه هزینه‌بر بودن و درعین‌حال عدم حمایت از ورزش‌کاران به‌ویژه در عرصه تأمین اسلحه و لباس و حداقل‌هایی همچون ساچمه منجر به عدم ترغیب آقایان برای تداوم حضور در این رشته شده زیرا مدیریت اقتصادی خانوارها در شرایط حاکم بر جامعه در اولویت آن‌ها است ابراز کرد: در بحث استعدادیابی نیز متأسفانه نبود اسلحه مانع پذیرش در کلاس‌ها شده و تنها در حد توان کلاس‌های این‌چنینی نسبت به جذب جوانان و نوجوانان اقدام می‌کنند حال آنکه ممکن است بخشی از این استعدادها به دلیل کمبود تجهیزات شناسایی نشده و نادیده گرفته شوند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه اداره کل ورزش و جوانان در عرصه جذب حامی مالی نیز موفق عمل نکرده و تنها طی سالیان گذشته یک بار آن‌هم به مدت یک سال شرکت سحر با هزینه 20 میلیون تومانی حامی مالی تیم همدان بود که یقیناً بنا به لوکس بودن و هزینه‌های گزاف عنوان‌شده جوابگوی نیاز ورزشکاران نیست.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد به‌نظر می‌رسد رشته تیراندازی در همدان در نبود اسلحه خود خلع سلاح شده و در سطح ملی و بین‌المللی جایگاه واقعی خود را روزبه‌روز از دست می‌دهد زیرا چنانکه عنوان شد امسال در بخش تفنگ بادی برای بانوان تیمی در لیگ برتر پیش‌بینی نشده است. مردان نیز دیگر رغبتی به حضور در این رشته به دلیل گران تمام شدن هزینه‌ها ندارند حال آنکه یقیناً با توجه به نشان‌آور بودن این رشته در همدان پرداخت هزینه خرید چند قبضه سلاح برای هیئتی که تا سال گذشته 500 نفر عضو داشته کار شاقی نیست و می‌بایست جزو وظایف تعریف‌شده این اداره کل باشد.

شناسه خبر 56553