شناسه خبر:58485
1401/5/12 09:06:23
به همت شرکت دقت آزمون آریا انجام شد،

خودکفایی در بازسازی هیترهای قوی نیروگاهی

سپهرغرب، گروه کاردانش - طاهره ترابی‌مهوش: مدیر عامل شرکت دقت آزمون آریا گفت: این شرکت دانش‌بنیان بنا به نیاز مبرم حوزه نیروگاهی کشور برای نخستین‌بار درسال 86 طرح بازسازی هیترهای قوی نیروگاهی انجام داد و توانست صرفه‌جویی بالایی را برای کشور به وجود بیاورد.

با توجه به شرایط خاص کشورمان از جهات مختلف ازجمله صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و رکود حاکم بر بازار صنعت و تولید، می‌بایست برای عبور از تنگناهای مختلف، به‌دنبال راهکار‌هایی بود که جز در سایه ابتکار، نبوغ و نوآوری و در یک کلمه «کارآفرینی» به‌دست نمی‌آید و این خود به‌عنوان مهم‌ترین عامل توسعه و رشد شناخته می‌شود و در پرتو آن به اشتغال‌زایی و کسب سرمایه و ثروت و رفاه ملی نایل شد. با توجه به تأثیر و نقش کارآفرینی بر رشد و توسعه اقتصادی و در ادامه آن توسعه اجتماعی و فرهنگی، باید بستر‌های مفیدی در این مسیر ایجاد شود تا این استعداد بالقوه که در درون جمعیت کثیری از افراد جامعه وجود دارد، بالفعل گشته، انگیزه‌های لازم برای کارآفرینی و در ادامه آن اشتغال‌زایی ایجاد شود.

توسعه صنایع کوچک و متوسط رمز پیشرفت اقتصادی هر کشور است. بررسی‌ها نشان داده که صنایع کوچک و متوسط از طریق چهار عامل کارآفرینی، نوآوری و تغییر فناوری، پویایی صنعت و در نهایت ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش درآمد بر اقتصاد ملی تأثیرگذارند.

در این بین بررسی ویژگی‌های کارآفرینان برتر در سطح ملی و بین‌المللی و پرداختن به مقوله کارآفرینی و شناساندن افراد موفق که با فکر و اراده توانسته‌اند موانع موجود را از سر راه برداشته و با سخت‌کوشی و عزمی جزم به ایجاد بستر‌های کاری برای افراد مختلف جامعه و اشتغال‌زایی همت کنند و در این راستا به کسب درآمد پرداخته وتوانسته‌اند به حرکت چرخ‌های اقتصادی کشور کمک شایانی کنند خود زمینه‌ایست تا افراد مستعد بتوانند با تکیه بر این الگو‌ها با انگیزه‌ای دوچندان در این راه گام بردارند.

بر این اساس با توجه به اهمیت این موضوع برآن شدیم تا با مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان دقت آزمون آریا به‌عنوان یکی از کارآفرینان برتر در سطح ملی و بین‌المللی گفت‌و‌گویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مجید برغانی‌فراهانی با اشاره به اینکه این شرکت دانش‌بنیان در سال 85 به ثبت رسیده گفت: از ابتدای کار درحوزه پروژه‌های بزرگ تأثیر‌گذار ملی در بخش خدمات حوزه انرژی به‌ویژه پروژ‌ه‌های نیروگاهی شدیم.

وی با تأکید بر اینکه نخستین قرارداد این شرکت در سال 86 با نیروگاه اراک منعقد شد اذعان کرد: این نیروگاه دارای هیترهای فشار قوی که بر اثر کارکرد دچار مشکل و آسیب جدی شده و از مدار خارج شده، بود پس به تعمیر و بازسازی نیاز داشت.

وی با اشاره به اینکه این شرکت دانش بنیان بنا به نیاز مبرم حوزه نیروگاهی کشور برای نخستین‌بار در سال 86 طرح بازسازی هیترهای قوی نیروگاهی را انجام داد و توانست صرفه‌جویی بالایی را برای کشور به‌وجود آورد تشریح کرد: مسئله این است که در ساعت هزار تن آب با فشار 350bar وارد هیترها می‌شود که بعد از ورود آب به هیتر جهت پیش‌گرمایش با دمای 200 درجه سانتی‌گراد به دیگ بخار وارد شده و نهایتاً آب به 350 درجه سانتی‌گراد می‌رسد که این آب به توربین وارد شده تا از آن طریق در نیروگاه به تولید برق برسیم.

این محقق شرکت دانش‌بنیان در ادامه توضیح داد: بر این اساس با توجه به اینکه سالانه 50 هیتر فشار قوی فقط در زمینه نیروگاه برق نیاز به تعمیر و بازسازی دارد به فکر تولید این هیتر‌ها در کشور افتادیم تا از این طریق بتوانیم علاوه بر دستیابی به دانش بازسازی هیترها به ساخت هیترهایی با فشار بالا دسترسی پیدا کنیم.

برغانی فراهانی با اشاره به اینکه چون حجم زیادی آب در هیترها قرار می‌گیرد، آن‌ها را سوراخ و یا دچار خوردگی می‌کند؛ آن‌ها را در شرکت دانش‌بنیان‌مان بازسازی و نوسازی می‌کنیم گفت: مسئله این است که هیترهای فشار قوی وارداتی هستند و هزینه هر یک به میلیون‌ها دلار می‌رسد بنابراین بازسازی آن‌ها در کشور با قیمت یک چهارم کل یک هیتر فشار قوی انجام می‌شود، ولی شرکت دانش‌بنیان ما می‌تواند تنها چهار هیتر فشار قوی را در سال بازسازی کند.

وی با بیان اینکه هر هیتر با وجود دو هزار و 100 لوله 12 متر طول، با قطر 2٫5 متر و وزن 45 تا 50 تن با فشار بالا کار می‌کند اظهار کرد: با بازسازی هیترها، با هزینه‌های بسیار کم، نه‌تنها عمر هیترها افزایش پیدا می‌کند بلکه امکان تعمیر بسیار آسان‌تر شده و همچنین هزینه‌های تولید بسیار کاهش یافته بنابراین این امر می‌تواند به‌صورت یک ابتکار مهم در صنایع تولیدی این هیترها نهادینه شود.

مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان دقت آزمون آریا با اشاره به اینکه این شرکت با بهینه‌سازی و بازسازی هیترها، در یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین تجهیزات صنعت برق گام بسیار مهمی برداشته است، خاطرنشان کرد: دستاوردهای بازسازی هیترها می‌تواند دستیابی کشور به فناوری بازسازی، طراحی، فناوری بهبود بازدهی و ساخت لوله‌های مربوط به هیترهای فشار قوی نیروگاهی باشد.

برغانی ‌فراهانی افزود: البته در این بین ابراز گلایه‌مندی از رویکرد نیروگاه اراک شاید خالی از لطف نباشد زیرا ما دانش به‌کار گرفته شده را به‌صورت کتابچه درآورده و در اختیار نیروگاه گذاشتیم و قرار بود با تحقیقات مفصل‌تر راهی بیایم که مدت زمان آسیب دیدن هیترها را افزایش دهیم اما گویا در این حین این نیروگاه داشته‌های ما را در اختیار یک شرکت غیر دانش‌بنیان قرار داده و ما نیز از ادامه فعالیت برای این رهیافت دلسرد شده و کارمان نیمه‌کاره ماند.

وی با اشاره به اینکه این شرکت علاوه بر خدمات نوین عنوان‌شده برای نخستین‌بار توانست دستگاه‌های تست ضربه را کالیبره کند، اذعان کرد: پیش از رسیدن به این موفقیت این مهم توسط شرکت‌های آلمانی انجام می‌شد.

وی با تأکید بر اینکه کسب این موفقیت توسط این شرکت در پی پذیرش پروژه‌ای مرتبط با ماشین‌سازی اراک فراهم شد، افزود: در واقع این شرکت در خصوص دستگاه تست ضربه به مشکل برخورده و کارفرمایان فعالیت این شرکت را در این بخش تأیید نمی‌کردند؛ بنابراین ما برای حل این مشکل برای نخستین‌بار منطبق با آنچه شرکت‌های آلمانی انجام می‌دادند دستگاه تست ضربه را کالیبره کردیم.

مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان دقت آزمون آریا ادامه داد: در واقع این علم کالیبراسیون دستگاه تست ضربه توسط این شرکت در کشور به ثبت رسید.

برغانی فراهانی با اشاره به اینکه این شرکت دانش‌بنیان برای نخستین‌بار تعمیر پرس 20 هزار تن شرکت آلم رول را نیز انجام داده تشریح کرد: این تعمیر در کشور تقریباً غیر ممکن بود.

وی با بیان اینکه این دستگاه برای ساخت پروفیل‌های آلومینیومی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: دستگاه پرسی که این شرکت تعمیر کرد دارای ضخامت بدنه 18 سانتی‌متری بود که کاملاً دچار ترک شده و هر آن ممکن بود بر اثر فشار دچار انفجار شود.

وی با اشاره به برخی موفقیت‌هایی که در این سمیر کسب کرده گفت: چندین‌بار در جشنواره خوارزمی در پژوهش‌های توسعه‌ای حائز رتبه شدم.

مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان دقت آزمون آریا افزود: برای نمونه در بیستمین دوره جشنواره خوارزمی با ارائه طرح «تهیه ورق‌های پوشش داده شده از جنس فولاد ضد زنگ TYP410-S توسط جوشکاری برای مخازن پالایشگاه» توانستم رتبه سوم را کسب کنم.

برغانی فراهانی با بیان اینکه در بیست و نهمین دوره این جشنواره نیز رتبه سوم به دلیل «تولید لوله‌های دو جداره به روش انقباضی، هیدورولیکی، حرارتی» نیز به بنده تعلق گرفت، تشریح کرد: بارها به‌عنوان کارآفرین نمونه در سطح استانی و کشوری نیز انتخاب شدم.

وی با اشاره به اهمیت تولید این لوله‌ها گفت: با توجه به قیمت بالای ورق‌های آلیاژی جهت استفاده در مصارف خوردگی خصوصاً پالایشگاه‌ها و پتروشیمی در حال حاضر شرکت‌های تولیدکننده این نوع ورق‌ها جهت کاهش قیمت تمام‌شده از طریق روکش‌کاری ورق‌هایی با جنس پایین‌تر (کربن استیل) توسط فولاد آلیاژی با جنس بهتر (استنلس استیل) عمل می‌کند حال آنکه فناوری روکش دادن ورق با توجه به پیچیدگی‌ها و تجهیزات خاص، در ایران موجود نبود بنابراین یکی از پروژه‌هایی که نیاز به ورق‌های روکش‌کاری شده با جنس (SA240-TYP410S فولاد ضد زنگ مارتنزیتی– به‌عنوان روکش) داشت پروژه افزایش ظرفیت پالایشگاه بندر عباس بود.

وی ادامه داد: با توجه به جنس بسیار خاص لایه روکش با درصد کربن بسیار پایین و درصد کرم محدود، فناوری ساخت و تولید آن در ایران مقدور نبود و به دلایل فوق برای آن‌ها درخواست خرید از خارج صادر شد ولی به علت محدودیت‌های اعمالی شدید در ارسال ورق‌های خاص به ایران، درصدد برآمدیم که توسط روش‌ها و امکانات موجود بتوانیم این ورق‌ها را تولید کنیم.

مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان دقت آزمون آریا افزود: در ابتدا با توجه به درصد بسیار پایین کربن و درصد بالای کرم این امر غیر ممکن به‌نظر می‌آمد اما خوشبختانه طی چند ماه بررسی و محاسبات تئوری، آزمایشات مکرر عملی و با استفاده از روش ترکیبی جوشکاری توانستیم به نتیجه مطلوب برسیم.

برغانی فراهانی ادامه داد: البته این ابداع علاوه بر کسب توسعه جشنواره خوارزمی، نامزد دریافت جایزه بین‌المللی کمیسیون همکاری توسعه کشورهای جنوب نیز شده و در نهایت موفق به دریافت این جایزه بین‌الملی نیز شدم.

وی با تأکید بر اینکه میزان اشتغال‌زایی ما در هر پروژه بنا به نیاز متفاوت است اما می‌توانم بگویم رمز موفقیت هر کارآفرین منوط به اهمیت دادن به آموزش به نیرو و کارکنان است ابراز کرد: یکی از رویکردهای اصلی ما در شرکت به آموزش تخصیصی نیروها بازمی‌گردد که در موفقیت در پروژه و جلوگیری از بیکاری نیروها پس از اتمام پروژه‌ها تأثیر بسزایی خواهد داشت.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد به‌نظر می‌رسد شرکت دقت آزمون آریا توانسته در عرصه صنایع بزرگ همچون نیروگاهی و ماشین‌سازی و الزامات آن، همچون چراغی درخشان عمل کرده و راه رسیدن به خودکفایی را یکی پس از دیگری در این بخش طی کند؛ بنابراین انتظار می‌رود بنا به حساسیت و تأثیرگذاری چنین فعالیت‌ها در عرصه صنعت و اقتصاد، نوع حمایت‌ها و برخورد با چنین شرکت‌هایی که توان خود را بر خودکفا کردن کشور استوار کرده‌اند، تغییر کند.

شناسه خبر 58485