شناسه خبر:60258
1401/6/28 08:59:47

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: در پیاده‌روی اربعین تنها دو هویت وجود دارد؛ «زائرالحسین (ع)» و «خادم‌الحسین (ع)» و هیچ هویت شخصی وجود ندارد، استاد دانشگاه یا یک مدیر و یا یک کارگر و جاروکش در این راه هیچ فرقی باهم ندارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی نظیری اظهار کرد: اربعین یک رزمایش عظیم بین‌المللی برای تحقق تمدن آخرالزمان است.

وی با تأکید بر اینکه شناخت درست ابعاد این حرکت عظیم برای ما لازم است، افزود: اربعین فقط یک عمل زیارت امام حسین (ع) نیست بلکه فراتر از یک زیارت است. با توجه به حدیث امام حسن عسکری(ع) که نشانه‌های مؤمن را بیان می‌کنند، زیارت اربعین یکی از نشانه‌های مؤمن است.

نظیری با بیان اینکه ممکن است این سوال پیش بیاید که در این صورت شاید همه بتوانند نشانه‌های مؤمن از جمله انداختن انگشتر عقیق در دست، زیارت اربعین و جهر به بسم‌الله الرحمن الرحیم در نماز و... را داشته باشند، توضیح داد: این حدیث در شرایطی از امام حسن عسکری(ع) نقل شده که ایشان در محوطه نظامی به دنیا آمده و در آنجا هم به شهادت رسیدند یعنی در فضای خفقان‌باری که برای این امام معصوم ایجاد کرده بودند اما در آن شرایط امام معصوم آینده‌ای را برای اسلام می‌بیند که آن دوران خفقان روزی تبدیل به دوران ظهور و بروز شیعه می‌شود.

وی با اشاره به آیه 33 سوره توبه «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَیٰ وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» بیان کرد: امروز روز بروز دین است، در بیان امام حسن عسکری (ع) روزی می‌رسد که مؤمنان باید خودشان را به عنوان جبهه حق آشکارا معرفی کنند و با نشانه‌هایی مثل اربعین آن را بروز دهند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان با بیان اینکه نهضت عاشورا دو بخش دارد، تصریح کرد: بخش اول «جهاد شمشیر» سیدالشهدا (ع) و حقیقت این قیام است، بخش دوم «جهاد تبیینی» است که از سوی امام سجاد (ع) انجام شد اما آن‌طور که باید نتوانسته‌ایم حقیقت این دو بخش را تبیین کنیم.

وی گفت: در واقعه عاشورا نماینده قشرهای مختلفی در کربلا حضور داشتند، مثل جون که از نظر نژادی سیاه پوست بود و رهبری مثل شیخ زکزاکی از این شهید کربلا به عنوان نماینده‌ جامعه خودشان برای شکل‌گیری یک جریان انقلاب شیعی به خوبی استفاده کرد. یا معرفی شخصیت وهب در ماجرای کربلا و به شهادت رسیدن او که نماینده مردم نصرانی است، برای شناساندن نهضت حسینی به آنها اثرگذار است.

حجت‌الاسلام نظیری با تأکید بر اینکه اربعین میعادگاه است و باید در کل سال آن را توسعه داد، با اشاره به خطبه‌های نمازجمعه رهبر انقلاب در 24 مهر سال 1366، گفت: «اینجا محل اجتماع شماست، اینجا محلی است که هدف جامعه اسلامی و شیعی را باید به یاد هم بیاوریم تا نهضت مستضعفان عالم را تشکیل داده. تشکیل نظام اسلامی حتی با شهادت چیزی است که نباید از یاد می‌رفت آمدن حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) به کربلا به میعادگاه اربعین به همین منظور بود.»

حجت‌الاسلام نظیری با اشاره به اینکه در طول سال باید به مسئله اربعین امام حسین (ع) پرداخت و صرفاً در این ایام نباید به آن پرداخته شود، مطرح کرد: در بازدیدی که از موکب‌های استان داشتیم یک جوان ملایری که در کار مبل بود، بیان کرد هر معامله‌ای که در طول سال انجام می‌دهد مقدار مشخصی از آن، حدود 200 هزار تومان را به حسابی برای موکب اربعین کنار می‌گذارد.

وی یادآور شد: برای حسینی بار آوردن کودکانمان نیز می‌توان قلکی را برای خرج کردن در راه امام حسین(ع) برای آنها تهیه کرد تا در طول سال در کنار مخارج خود هزینه‌هایی را هم برای این راه در نظر بگیرند اینطور است که کودکان خود را خرج امام حسین کرده و آنها را می‌توان به دستگاه اباعبدالله (ع) پیوند داد.

حجت‌الاسلام نظیری بیان کرد: در پیاده‌روی اربعین تنها دو هویت وجود دارد؛ «زائرالحسین (ع)» و «خادم‌الحسین (ع)» و هیچ هویت شخصی وجود ندارد، استاد دانشگاه یا یک مدیر و یا یک کارگر و جاروکش در این راه هیچ فرقی باهم ندارند.

شناسه خبر 60258