شناسه خبر:62054
1401/8/11 08:53:53

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کل دادگستری مرکزی از صدور سه هزار و 277 رأی جایگزین حبس طی 6 ماهه نخست امسال در این استان خبر داد.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سید عبدالمهدی موسوی با بیان اینکه اعمال مجازات‌ جایگزین حبس در استان مرکزی با محوریت خدمات اجتماعی و عام‌المنفعه صورت می‌گیرد، اظهار کرد: در این رابطه طی 6 ماه نخست امسال توسط قضات استان مرکزی برای سه هزار و 277 پرونده قضائی محکومیت‌های جایگزین حبس درنظر گرفته شد که 41 درصد کل محکومیت‌های حبس صادره را تشکیل می‌دهد.
وی با اشاره به ضرورت استفاده از مجازات‌ جایگزین حبس، افزود: استفاده از این نوع مجازات‌، ضمن کاهش آثار تخریبی حبس و جلوگیری از تعمیم مجازات به خانواده محکومان، زمینه بازاجتماعی شدن آنان را نیز فراهم می‌کند.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی با تأکید بر اینکه اجرای این سیاست مطابق تأکیدات رئیس قوه قضائیه در 6 ماهه دوم سال‌ جاری نیز دنبال خواهد شد، عنوان کرد: در این راستا تدوین سازوکار نظارتی در جهت بررسی مستمر و ماهانه کمی و کیفی آرای صادره انجام می‌شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی تأکید کرد: گرایش قضات دادگاه‌های کیفری در استان مرکزی با رصد و نظارت‌های اعمال‌شده از سمت‌وسوی اِعمال مجازات‌ جایگزین به‌صورت جزای نقدی به سمت محرومیت‌های اجتماعی و ارائه خدمات عمومی رایگان و عام‌المنفعه درحال تغییر و تبدیل است.
وی با اشاره به اینکه در قانون مجازاتی ازجمله «دوره مراقبت، ارائه خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، جزای نقدی روزانه و محرومیت از حقوق اجتماعی» به‌عنوان مجازات‌ جایگزین حبس درنظر گرفته شده است، اضافه کرد: با توجه به فراهم نبودن زیرساخت استفاده از برخی از این مجازات‌، لازم است هماهنگی بین سازمانی به‌خصوص با نهادهای اجتماعی، حمایتی و خدمات‌رسان در دستور کار قرار گیرد.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی در بخشی دیگر از سخنان خود بیان کرد: در 6 ماهه نخست امسال در 12 هزار و 124 فقره پرونده از مواردی که قابلیت صلح و سازش داشته است، مصالحه صورت گرفته که بیانگر آمار 32 درصدی صلح و سازش در دادگستری و شورای حل اختلاف استان مرکزی است. همچنین در این مدت چهار هزار و 596 مورد دادرسی الکترونیک در استان مرکزی صورت گرفته و شاهد ثبت رکورد 97 درصدی در این زمینه و ثبت 93 درصد ابلاغ الکترونیک در استان هستیم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی در پایان گفت: امسال خوشبختانه با امکانی که از سوی مرکز قوه قضائیه در زمینه تهیه تجهیزات مراقبت الکترونیک برای استان‌ها فراهم شد، 298 فقره پابند الکترونیک برای محکومین به حبس درنظر گرفته شد.

شناسه خبر 62054