شناسه خبر:62615
1401/8/25 08:54:38

سپهرغرب، گروه ورزشی - طاهره ترابی‌مهوش: در گفت‌وگو با سرپرست هیئت شنا، شیرجه و واترپلو استان همدان مشخص شد اصلی‌ترین مشکل پیش روی فعالیت مداوم این هیئت به مشکلات سخت‌افزاری یعنی نداشتن استخر اختصاصی بازمی‌گردد.

ورزش‌های آبی به‌ویژه شنا از ورزش‌های مورد علاقه و پُرطرفدار هستند که متأسفانه طی چندسال اخیر ضربه سنگینی به‌دلیل شیوع کرونا به آن‌ها وارد شد؛ این درحالی است که از نگاه دینی ورزش شنا یکی از رشته‌های سفارش‌شده برای آموزش به فرزندان بوده و جالب‌تر اینکه رشته مذکور یکی از قدیمی‌ترین ورزش‌هایی است که بشر به آموزش آن پرداخته و بنا به گفته باستان‌شناسان قدمت آن به دو هزار و 500 سال قبل از میلاد مسیح در تمدن مصر و بعد از آن به تمدن‌های آشور، یونان و روم باستان بازمی‌گردد و ساکنان اطراف دریاها همراه با راه رفتن به فرزندان خود شنا نیز می‌آموختند.
از دیدگاه پزشکی نیز شنا فواید زیادی برای بدن دارد، به‌نحوی که باعث تقویت ماهیچه‌های بدن، تقویت دستگاه قلب و عروق و کمک به دستگاه تنفسی می‌شود و درعین‌حال علاوه‌بر فواید جسمی، باعث کاهش استرس و فشارهای عصبی نیز شده و روح انسان را به آرامش می‌رساند.
از طرفی امروزه استخرها به‌ پول‌سازترین محل درآمد نهادها و سازمان‌های مختلف تبدیل شده؛ همچنین سرمایه‌گذاران بخش خصوصی میل و رغبت زیادی برای ورود به بحث مدیریت استخرهای دولتی دارند و همین موضوع باعث شده تا هزینه‌های استفاده یک سانس از استخری، بسیار بالا باشد که با توجه به شرایط اقتصادی موجود، بیش از نیمی از افراد جامعه توان استفاده از استخرها را نداشته باشند که گویی این مهم خود در کارکرد هیئت شنا، شیرجه و واترپلو استان نیز تأثیرگذار بوده؛ بر این اساس با توجه به جایگاه این رشته ورزشی در استان همدان، بر آن شدیم تا با جمال جنانی، سرپرست هیئت شنا، شیرجه و واترپلو شهرستان همدان گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
سرپرست هیئت شنا، شیرجه و واترپلو استان همدان با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های کرونا و پساکرونا به ورزش‌های آبی و به‌ویژه شنا رسید، گفت: علت این مهم آن بود که در دوران کرونا بخشنامه‌های ستاد مبارزه با این بیماری بر ممنوعیت فعالیت استخرها تأکید داشت.
جمال جنانی افزود: این تعطیلی تبعات زیادی را در بخش سخت‌افزاری ورزش‌های آبی به دنبال داشت، به‌نحوی که در استخرها شاهد پوسیدگی لوله‌های آب و نیز فرسودگی تأسیسات بودیم؛ به‌طوری که برای راه‌اندازی مجدد این استخرها، هزینه زیادی تحمیل شد.
وی با اشاره به اینکه درحال حاضر از 10 استخر موجود در شهرستان همدان تنها دو یا سه استخر درحال فعالیت هستند که این کاهش زیرساخت مهم بزرگ‌ترین صدمه‌ای که بود که به رشته شنا وارد شد، اذعان کرد: البته در دوره کرونا و ممنوعیت فعالیت ورزش‌های آبی تنها کاری که توانستیم بکنیم، این بود که از ستاد مبارزه با کرونا مجوزی را دریافت کنیم تا براساس آن قهرمانان کشوری این رشته در استان از تمرین محروم نشوند.
جنانی با اشاره به اینکه در برهه زمانی مذکور یکی از معدود استان‌هایی بودیم که توانستیم تیم قهرمانی حفظ کنیم، ابراز کرد: علاوه‌بر این نخستین استانی بودیم که در دوران پساکرونا و در پی مجوز ستاد مبارزه با کرونا مبنی بر امکان برگزاری مسابقات، در مسابقات کشوری این رشته شرکت کردیم.
وی با اشاره به اینکه دراین دوره از مسابقات که به میزبانی استان اصفهان برگزار شد و تنها پنج استان حضور داشتند توانستیم 11 نشان رنگارنگ کسب کنیم، خاطرنشان کرد: تمام حمایتی که از ورزشکاران ما در این مسابقات انجام شده بود، از طریق بخش خصوصی بود.
سرپرست هیئت شنا، شیرجه و واترپلو شهرستان همدان با بیان اینکه با گذشتن از این دوران و کاهش بار روانی کرونا از روی خانواده‌ها شاهد استقبال بی‌نظیری از این رشته بودیم به‌نحوی که امسال یکی از شلوغ‌ترین دوره‌های آموزشی برای نونهالان و نوجوانان در فصل تابستان بود و یک سیل جمعیت به سمت استخرها برای آموزش شنا گسیل شد، گفت: خوشبختانه با تدابیر و برنامه‌ریزی‌هایی که داشتیم و نیز استقرار مربیان در استخرها، توانستیم این آموزش‌ها را در رده‌های مختلف مدیریت کنیم.
وی ادامه داد: اما متأسفانه هم‌زمان با استعدادیابی ما و دمیده شدن جان دوباره به ورزش شنای استان، این‌بار کمبود آب در همدان استخرها و کلاس‌های آموزشی ما را به تعطیلی کشاند.
جنانی با بیان اینکه متأسفانه گویا زمین و آسمان همه دست به دست هم داده بودند که این رشته ورزشی را تحت‌الشعاع قرار دهند، اظهار کرد: خوشبختانه اخیراً با تدابیر اندیشیده‌شده مجوز بازگشایی استخرها درحال صادر شدن است.
سرپرست هیئت شنا، شیرجه و واترپلو استان همدان با بیان اینکه درحال حاضر تیم‌های نونهالان، نوجوانان و جوانان در استخر مریانج که زیر نظر تربیت بدنی استان در بخش خصوصی قرار دارند تمرین می‌کنند، افزود: حضور بخش خصوص تنها به معنای جذب پشتیبان نیست، بلکه دراین‌بین خانواده‌های شنادوستی را داریم که با داشتن فرزندان قهرمان در این رشته، با اجاره سانس‌ها و در اختیار قرار دادن، از ورزشکاران ما حمایت کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین آسیبی که به ورزش شنای استان وارد شده در بخش سخت‌افزاری است زیرا حتی یک استخر شنا نیز در اختیار هیئت قرار ندارد، گفت: ما استخر الوند را در اختیار هیئت داشتیم که متأسفانه بیش از یک سال و نیم است به‌دلیل مشکل تأسیساتی، تعطیل شده است.
جنانی با تأکید بر اینکه هیئت سال‌ها است که استخری در اختیارر ندارد، افزود: بخش خصوصی استخرها را در قالب مناقصه و مزایده برنده می‌شد و آن را به ما اجاره می‌داد که متأسفانه چنانکه عنوان شد، بیش از یک سال است که دیگر این امکان نیز به‌دلیل مشکلات تأسیساتی در استخرها، برای هیئت فراهم نیست.
وی با بیان اینکه درحال حاضر هیئت از هیچ حمایت دولتی برای در اختیار داشتن استخر برخوردار نیست، گفت: پس به‌ناچار هیئت خود در قالب مدرسه‌های شنایی که دارد، اقدام به اجاره سانس می‌کند.
جنانی با بیان اینکه متأسفانه درحال حاضر قهرمان ما در این رشته با پرداخت هزینه درحال تمرین است، تشریح کرد: با وجود این دشواری‌ها در بخش نونهالان طی مردادماه امسال رهام الماسی‌نژاد توانست با 9 سال سن، بعد از 15 سال در این رده سنی برای استان افتخارآفرینی کند.
وی ادامه داد: در رده 13 و 14 سال نیز در المپیاد ورزشی این رشته در کشور پیش رفتیم، اما متأسفانه یک هفته قبل از برگزاری مسابقات فینال، کمبود آب منجر به تعطیلی استخرها شد و این مهم قهرمانان ما را از تمرین محروم کرد؛ پس به رده چهارم در این سری مسابقات بسنده کردیم.
سرپرست هیئت شنا، شیرجه و واترپلو شهرستان همدان با بیان اینکه درحال حاضر با وجود فعالیت تعدادی از مدارس شنا در قالب استخر‌ها تنها یک مدرسه شنای ثبت‌شده به‌نام مدرسه شنای بوعلی‌سینا همدان در فدراسیون این رشته داریم، گفت: با توجه به نوپا بودن سیستم ثبت‌نام مدرسه شنا در فدراسیون و ناآشنا بودن مدیریت این مدارس با روند اداری، ثبت‌نام سایر مدارس به‌کُندی انجام می‌پذیرد.
وی ادامه داد: با توجه به تغییر مدیریت در اداره کل ورزش و جوانان استان و درعین‌حال عمل به تعدادی از خواسته‌های هیئت طی این مدت کوتاه، انتظار می‌رود برای بخش سخت‌افزاری نیز بتوانیم روزهای خوشی داشته باشیم.
مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، در رابطه با وضعیت ورزش شنای استان ابتدا باید بحث‌های سخت‌افزاری را مد نظر قرار بدهیم، زیرا استخرهای سرپوشیده زیادی داریم، اما متأسفانه یک استخر ویژه قهرمان‌پروری نداریم و تمام استخرها برای درآمدزایی به بخش خصوصی واگذار شده است، زیرا تا زمانی که در این حوزه سرمایه‌گذاری نشود، مشکل خواهیم داشت؛ چراکه هیئت‌هایی که در زمینه قهرمان‌پروری کار می‌کنند، نمی‌توانند با بخش خصوصی و درآمدزایی رقابت کنند و حال آنکه اکثر افرادی که استخرها را اجاره می‌کنند، تخصصی در این حوزه نداشته و تنها به دنبال درآمدزایی هستند و این موضوع ضربه بزرگی به شنای استان می‌زند.

شناسه خبر 62615