شناسه خبر:64624
1401/10/14 10:00:20

سپهرغرب، گروه ورزشی - طاهره ترابی‌مهوش: در گفت‌وگو با رئیس هیئت قایقرانی استان همدان و نیز کنکاش در گذشته رشته ورزشی قایقرانی، مشخص شد همدان میعادگاه بهترین‌های ورزش قایقرانی در ایران است.

اگر تقویم ورزشی ایران را ورق بزنیم، خواهیم دید که تاریخچه رشته قایقرانی در ایران به اوایل دهه 40 هجری شمسی بازمی‌گردد؛ در این دهه چند قایق از نوع کایاک یک‌نفره و کایاک دونفره از انگلستان به ایران وارد و در دریاچه سد امیرکبیر (سد کرج) که روی رودخانه کرج و در فاصله 75 کیلومتری شمال غرب تهران احداث‌ شده بود، به آب انداخته شد و به این ترتیب نخستین پایگاه قایقرانی زیر نظر سازمان تربیت‌ بدنی و تفریحات سالم ایران به‌وجود آمد. جالب‌تر اینکه از سال 1342 نخستین فعالیت رسمی قایقرانی ایران شروع شد و از سال 1345 تحت عنوان «فدراسیون قایقرانی و اسکی روی آب» عنوان رسمی یافت.
تأمل‌برانگیزتر اینکه با وجود سابقه طولانی فعال بودن رشته قایقرانی در کشور، این رشته ورزشی در همدان جزء رشته‌های نوپا محسوب شده و عمری 15 ساله را تجربه کرده؛ حال نکته این است که با وجود نوپا بودن این رشته در همدان و نیز نبود دریاچه و منابع آبی گسترده برای تمرین قایقرانان، به‌دلیل وجود استعدادهای متعدد در سطح استان به‌ویژه در بخش بانوان، قایقرانان همدانی خیلی زود در سطح کشور مطرح شدند و حتی در سال 2012 این رشته به چهارمین رشته المپیکی ورزش استان پس از کُشتی، تیراندازی و دوومیدانی تبدیل شد.
به‌طوری که در این سطح از مسابقات درحالی‌ که کمتر از پنج سال از عمر فعالیت رشته قایقرانی در همدان می‌گذشت، آرزو حکیمی با 17 سال سن موفق به کسب سهمیه المپیک شد تا ثابت شود خطه پهلوان‌پرور همدان علاوه‌بر کُشتی، برای قایقرانی نیز حرف برای گفتن بسیار دارد؛ زیرا در این عمر 15 ساله علاوه‌بر ثبت افتخار کسب سهمیه المپیک، ورزشکاران این رشته توانسته‌اند مدال‌های متعدد ملی و فراملی کسب کنند، به‌طوری که اوج این موفقیت‌ها را می‌توان در درخشش قایقرانان همدانی در بازی‌های آسیایی جاکارتا مثال زد، جایی که مریم امیدی‌پارسا، مریم کرمی و آرزو حکیمی سه نماینده همدان در این مسابقات توانستند چهار نشان رنگارنگ (سه نقره و یک برنز) برای کاروان اعزامی ایران به این مسابقات کسب کنند. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا گفت‌وگویی را با مهران حاجیان، رئیس هیئت قایقرانی استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
رئیس هیئت قایقرانی استان همدان با بیان اینکه این هیئت ورزشی یکی از هیئت‌های ورزشی مهم استان محسوب می‌شود، گفت: این اهمیت به آن جهت است که ورزشکاران این رشته توانسته‌اند در مسابقات ملی و بین‌المللی افتخارآفرینی بی‌شماری را برای استان رقم بزنند.
مهران حاجیان با تأکید بر اینکه خوشبختانه این افتخارآفرینی‌ها همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: در مسابقاتی که اخیراً در شهریورماه با نام کاپ آسیا برگزار شد، ورزشکاران همدانی موفق به کسب یک طلا و سه نقره شدند.
وی با تأکید بر اینکه در این مسابقات که تیم‌های ایرانی و کشور‌های هم‌جوار حضور داشتند کسب چهار نشان ارزشمند از توانایی و سطح فنی بالای قایقرانان همدانی حکایت دارد، ابراز کرد: یک نشان طلا و سه نقره حاصل تلاش قایقرانان همدانی در مسابقات کاپ آسیا بود و در مسابقه فینال روئینگ دونفره یک‌هزار متر سبک‌وزن زنان کیمیا زارعی نشان طلا، در ماده روئینگ دونفره 500 متر بانوان کیمیا زارعی و مریم امیدی‌پارسا از همدان نشان نقره و مریم کرمی دیگر قایقران همدانی در ماده روئینگ یک‌نفره یک‌هزار متر سنگین‌وزن نشان نقره را به‌دست آورد.
وی با اشاره به اینکه در بازی‌های آسیایی که آذرماه در کشور تایلند برگزار شد نیز از هشت نفر اعزامی بانو سه تن از آن‌ها همدانی بودند، تشریح کرد: خوشبختانه در این مسابقات نیز خانم‌ها زارعی و امیدی‌پارسا توانستند نشان برنز آسیا را از آنِ خود کنند.
حاجیان با بیان اینکه اکنون هیئت درحال برنامه‌ریزی برای حضور ورزشکاران در المپیک 2024 است، تصریح کرد: درواقع یکی از شانس‌های پُررنگ حضور ورزشکاران ما در مسابقات المپیک به ورزش قایقرانی در استان تعلق دارد که با حمایت استاندار و مدیرکل ورزش و جوانان استان امید می‌رود بتوانیم ورزشکاران همدانی را برای حضور در این مسابقات آماده کنیم.
وی با اشاره به اینکه قایقرانی حدود هشت رشته را زیر پوشش خود دارد پس بر آن شدیم ورزش همگانی این رشته (دراگون بوت) را نیز در همدان راه‌اندازی کنیم، ابراز کرد: این رشته همگانی هم به‌صورت 11 نفره و هم به‌صورت 22 نفره وجود دارد و این امکان را برای خانواده‌ها فراهم می‌کند که در کنار یکدیگر پارو بزنند.
رئیس هیئت قایقرانی استان همدان با اشاره به اینکه متأسفانه رشته قایقرانی طی سال‌های عمر خود در همدان تنها جنبه انفرادی و قهرمانی داشته است حال آنکه امکان بهره‌برداری همگانی نیز در این رشته پُرطرفدار فراهم است، تشریح کرد: بر این اساس بازدیدی از سد کلان شهرستان ملایر داشته و درنظر داریم آن را به‌عنوان پایلوت قهرمانی کشور درنظر بگیریم.
وی ادامه داد: سد سرابی تویسرکان نیز از دیگر زیرساخت‌هایی است که به دنبال فعال کردن آن در رشته قایقرانی هستیم؛ برنامه‌ریزی‌ها برای سایر استان‌ها نیز انجام شده است.
حاجیان با بیان اینکه تعدادی از رؤسای هیئت‌های شهرستان‌ها منصوب شده و فرآیند انتخاب و انتصاب دیگر شهرستان‌ها نیز در دستور کار است، تشریح کرد: استان همدان با وجود ارتفاع از سطح دریا، با داشتن ورزشکارانی خوب در رشته قایقرانی، طی سال‌های گذشته بی‌نظیر عمل کرده است.
وی با اشاره به اینکه درحال حاضر تعداد ورزشکاران فعال در شهرستان همدان 50 و در ملایر 35 نفر است، تصریح کرد: این قول را می‌توانم بدهم که تعداد ورزشکاران این رشته را تا سال آینده چندین‌برابر کنم.
رئیس هیئت قایقرانی استان همدان با بیان اینکه هیئت از حضور شرکت‌ها و کارخانه‌ها برای پشتیبانی از این رشته قهرمان‌پرور استانی استقبال می‌کند، اظهار کرد: در سطح ملی شاهد برگزاری لیگ کاناپولوو دراگان هستیم، اما به‌علت هزینه‌بر بودن ما از اعزام تیم محروم هستیم.
وی با اشاره به اینکه استان همدان مملو از استعدادهای ناب در رشته قایقرانی بوده و حتی سطح ورزشکاران ما از سطح استانی فراتر و ملی و فراملی است، گفت: درتلاش هستیم با برنامه‌ریزی مناسب و تلاش اعضای هیئت، مربیان و ورزشکاران، قایقرانی همدان را به دوران اوج خود بازگردانیم تا در دو بخش آقایان و بانوان، در تمام رشته‌ها و در همه رده‌های سنی، مدعی کسب مدال‌های ملی و فراملی باشیم.
رئیس هیئت قایقرانی استان همدان با اشاره به اینکه به همت و کمک شرکت سیاحتی علیصدر درحال حاضر دریاچه مصنوعی عباس‌آباد در اختیار هیئت قایقرانی است، تشریح کرد: در این زیرساخت به‌عنوان پیست قایقرانی، استعدادیابی و تمرینات دنبال می‌شود؛ به‌طوری که دو پیست رشته کانوپولو و اسلالوم در این منطقه از شهر همدان مستقر شده است.
حاجیان تصریح کرد: با فرا رسیدن فصل سرما به‌طور ویژه به دنبال آن هستیم که یکی از استخرهای سرپوشیده را برای تمرینات ورزشکاران این رشته فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه درخصوص استعدادیابی رایزنی‌هایی با آموزش‌وپرورش انجام شده، تشریح کرد: در بخش مسابقات آب‌های آرام آقایان در سومین دوره المپیاد استعداد‌های برتر قایقرانی، «محمد عقیلی» نشان طلای رشته کانو در ماده 200 متر را به‌دست آورد.
رئیس هیئت قایقرانی استان همدان با تأکید بر اینکه این مسابقات با حضور 23 استان به میزبانی تهران و در دریاچه آزادی برگزار شد، خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت اینکه این ورزشکار همدانی توانست در این مسابقات رکورد ادوار گذشته را نیز بشکند.
مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، خانم‌ها مریم کرمی و مریم امیدی‌پارسا نزدیک به 10 سال است که در ترکیب تیم ملی توانسته‌اند در مسابقات آسیایی همواره درخشش لازم را با کسب نشان، داشته باشند و البته کیمیا زارعی نیز در سه چهار سال اخیر این مسیر را به‌خوبی طی کرده است؛ بنابراین حضور در اردوهای خارجی حداقل نیاز قایقرانان همدانی برای رویارویی با حریفان جهانی بوده و این درحالی است که به گفته رئیس هیئت به‌دلیل هزینه‌بر بودن این رشته ورزشی، حتی‌الامکان حضور ورزشکاران در لیگ نیز فراهم نیست، حال آنکه این ملی‌پوشان حاصل تلاش و زحمات مربیان طی 10 سال اخیر هستند و حضور در المپیک رؤیای هر ورزشکاری است و امیدوارم مسئولان تا فرصت باقی‌مانده امکانات لازم برای تمرین و مسابقه قایقرانان در سطحی که بتوانند شانس کسب سهمیه را داشته باشند، فراهم کنند. چراکه همدان از گذشته میعادگاه بهترین‌های قایقرانی کشور بوده که باید این شرایط را حفظ کرد و بتوانیم برای آینده به‌لحاظ پشتوانه‌سازی برنامه‌ریزی بهتری کنیم، پس آنچه مسلم است اینکه برای رسیدن به المپیک باید بتوان فراتر از قاره آسیا نسبت به ثبت رکورد تلاش کرد.

شناسه خبر 64624