شناسه خبر:67181
1401/12/22 09:45:13

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: مبارزه با علف‌های هرز در 6 هزار و 610 هکتار از مزارع گندم و جو آبی این استان انجام شد.

«قاسم قدمی» روز یکشنبه افزود: مبارزه با علف‌های هرز در مزارع شهرستان‌های گرمسیر استان مرکزی ازجمله ساوه و زرندیه نیز آغاز شد.
وی با یادآوری مشاهده ریزش سن در مزارع بخش مرکزی شهرستان ساوه، ادامه داد: ریزش سن تاکنون در بقیه مزارع شهرستان‌های استان مرکزی مشاهده نشده است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از کلزاکاران استان خواست تا از مزارع خود بازدید و درصورت مشاهده شته مومی، نسبت به مبارزه با این آفت‌ها اقدام کنند.
قدمی گفت: همچنین نیاز است کشاورزان اواخر اسفندماه و اوایل فروردین‌ماه از مزارع یونجه خود بازدید و نسبت به مبارزه با آفت سرخورطومی در این اراضی اقدام کنند.
وی با یادآوری افزایش تولید یک‌چین یونجه درصورت مبارزه با آفت سرخورطومی در اراضی کشاورزی استان مرکزی، اظهار کرد: کشاورزان درصورت مبارزه نکردن با این آفت، چین اول یونجه را از دست می‌دهند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: همچنین کشاورزان استان باید نسبت به بازدید از مزارع گندم و جو اقدام و درصورت مشاهده علف‌های هرز در مزارع، نسبت به مبارزه با این آفات اقدام کنند.
قدمی بیان کرد: مبارزه با علف‌های هرز در مزارع گندم و جو آبی، افزایش 25 تا 30 درصدی تولید این محصولات در اراضی کشاورزی استان مرکزی را به همراه دارد.
وی ادامه داد: کشاورزان در مناطق گرمسیری نیز باید به جمع‌آوری انارهای آلوده از باغات بپردازند و برای مبارزه با کرم گلوگاه، نسبت به دفن این انارها اقدام کنند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: باغداران این استان باید نسبت به جمع‌آوری شاخه‌های خشک از باغات خود اقدام کنند و در مناطق سردسیر که درختان تاکنون جوانه نزده‌اند، برای مقابله با آفات مکنده از روغن زمستانه در باغات استفاده کنند.
قدمی یادآور شد: سال گذشته مبارزه با علف‌های هرز در 47 هزار هکتار و مبارزه با سِن مادر و پوره سِن در 183 هزار و 500 هکتار از مزارع جو و گندم استان مرکزی انجام شد.
استان مرکزی با یک میلیون و 414 هزار نفر جمعیت، دارای 12 شهرستان در قلب کشور است و این استان به‌‌عنوان دومین قطب صنایع مادرتخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی، رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
استان مرکزی با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره‌بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه‌ماهی قزل‌آلا، رتبه نخست در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل‌های شاخه‌بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.

شناسه خبر 67181