شناسه خبر:67320
1401/12/25 09:49:36
مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان تأکید کرد:

ابلاغ و اجرای سند بیماری‌های غیر واگیر استان مورد توجه قرار گیرد

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان با تأکید بر لزوم مشارکت دستگاه‌های اجرایی استان در اجرای سند بیماری‌های غیر واگیر، گفت: ابلاغ و اجرای این سند باید در راستای حفظ و تأمین سلامت مردم استان، مورد توجه قرار گیرد.

غلامرضا فریدونی در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان ضمن قدردانی از دانشگاه برای برپایی مستمر و مؤثر جلسات این کارگروه، اظهار کرد: خط قرمز دولت و استاندار همدان، سلامت مردم است و بر این اساس هر آنچه با سلامت مردم در تعارض باشد، حذف می‌شود.
وی به دستورالعمل نخست این کارگروه در حوزه آلودگی هوا اشاره و بیان کرد: سردار فرجی در قرارگاه زیست‌محیطی استان به‌شدت به دنبال فیلترهای کاهنده آلودگی هوا است.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استان همدان با اشاره به اینکه سلامت مردم به موضوع آلودگی هوا گره خورده است بنابراین باید با حساسیت و دقت بالا در این جلسات مورد بررسی و توجه قرار گیرد، گفت: در این راستا راهنمایی و رانندگی باید کنترل و نظارت بیشتری در چارچوب قوانین بر خودروهایی که آلودگی محیطی و صوتی ایجاد می‌کنند، داشته باشد.
وی در ادامه به دیپلماسی مؤثر دولت در کاهش تنش‌ها و بازگشایی سفارت‌خانه‌های ایران و عربستان اشاره کرد و افزود: این دیپلماسی مؤثر بر فضای عمومی جامعه و در جو سیاسی و اقتصادی کشور تأثیر مثبت داشته است، اما متأسفانه بازتاب اخبار منفی بیش از بازتاب اخبار مثبت در جامعه شیوع دارد؛ درحالی که انعکاس گسترده همین رویکرد مثبت می‌تواند در آرامش جو روانی جامعه اثرگذار واقع شود.
فریدونی در ادامه با بررسی مسائل مرتبط با سند بیماری‌های غیر واگیر استان خاطرنشان کرد: لازم است کلیه دستگاه‌های اجرایی سند بیماری‌های غیر واگیر استان را مورد بررسی قرار داده و منطبق با شرایط دستگاه مربوطه اجرا کنند و ظرف مدت سه ماه گزارش عملکرد خود را در این زمینه به مدیریت امور اجتماعی استانداری ارجاع دهند.
   طرح‌های کلان توسعه باید پیوست سلامت داشته باشند
رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان همدان نیز در این جلسه به لزوم توجه به موضوع آلودگی صوتی به‌عنوان یکی از موارد مورد نظر در سلامت روان شهروندان تأکید کرد و گفت: گاهی برخی افراد با ایجاد تغییرات در سیستم صوتی خودروها موجب آزار روانی و شنوایی شهروندان می‌شوند که این موضوع باید مثل مسئله آلودگی هوا مورد توجه و بررسی قرار گیرد و با راهکارهای قانونی که در قوانین راهنمایی و رانندگی پیش‌بینی شده، با آن مقابله شود.
حبیب معصومی در ادامه به آلایندگی صنایع و کارخانه‌ها در استان اشاره و عنوان کرد: طرح‌های کلان توسعه اعم از نیروگاه‌ها، کارخانه‌ها، کارگاه‌های تولیدی و حتی گلخانه‌های بزرگ باید قبل از احداث و راه‌اندازی و بعد از آغاز به فعالیت، پیوست سلامت داشته باشند و شعار سلامت واحد (سلامت محیط‌زیست و موجودات زنده) را باهم در طرح توسعه‌ای ببینند.
رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان همدان تبیین کرد: از بدو شکل‌گیری کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان تاکنون 39 جلسه در سطح استان و شهرستان‌ها تشکیل شده‌ و از آبان‌ماه سال جاری که راه‌اندازی مجدد این کارگروه در دستور کار قرار گرفته است، 50 دستور کار و محور مهم سلامت در استان بررسی و تدوین شده که در جلسات آتی به هریک پرداخته می‌شود.
وی در پایان از تدوین بسته خدمات سلامت کارمندان خبر داد و افزود: این بسته به دستگاه‌های اجرایی استان ابلاغ می‌شود تا با میزان خطرسنجی محیطی در هر موقعیت شغلی بررسی و اجرایی شود.
   مشکلات قلبی و عروقی، عامل بیش از 70 درصد مرگ‌ومیرها است
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان نیز در این جلسه موضوع سلامت و مرگ‌ومیر را مورد توجه قرار داد و گفت: براساس آمارهای ارائه‌شده در همین کارگروه بیش از 70 درصد از مرگ‌ومیرها در اثر مشکلات قلبی و عروقی است که بسیار حائز اهمیت بوده و در همین راستا توجه به مصرف غذای سالم، ورزش و داشتن تحرک و زندگی سالم، از نکات قابل توجه است.
رستمی موضوع غذا را در مبحث سلامتی بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: مصرف بیش از حد نمک، چربی و شکر در مواد غذایی موجب بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود که در این زمینه تلاش شده است مصرف نمک در نانوایی‌ها به حداقل برسد.
وی بار دیگر بر لزوم نظارت جدی بر عملکرد نانوایی‌ها تأکید کرد و گفت: در برخی از نانوایی‌ها جهت بالا بردن کیفیت آرد موجود، از نمک بیشتر از حد مجاز استفاده می‌کنند که همین امر موجب افزایش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان نیز از ارائه دو میلیون نفر خدمات ویزیت سرپایی و بستری خبر داد و افزود: بعد از مشکلات قلبی و عروقی، سرطان‌ها مهم‌ترین عامل فوت در گروه بیماری‌های غیر واگیر به‌شمار می‌روند که تغذیه ناسالم، آب‌وهوا و کم‌تحرکی از مهم‌ترین عوامل آن محسوب می‌شوند.
طهماسبی با بیان اینکه وزارت بهداشت در بهترین حالت ممکن می‌تواند 25 درصد در حفظ سلامت مردم تأثیرگذار باشد، گفت: ارتقای شرایط سلامتی در افراد مستلزم فعالیت اثرگذار و مشارکت دیگر دستگاه‌ها ازجمله محیط‌زیست، جهاد کشاورزی، آموزش‌وپرورش و غیره است.
مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان نیز با اشاره به برگزاری جلساتی با 12 نماینده از دیگر دستگاه‌های اجرایی استان در حوزه تدوین سند بیماری‌های غیر واگیر، اظهار کرد: مصرف الکل و دخانیات، نداشتن فعالیت بدنی مناسب و رژیم غذایی نامناسب ازجمله عواملی است که بر شیوع این‌دسته از بیماری‌ها تأثیر مستقیم دارند.
میرمعینی از تدوین این سند و ابلاغ آن به دستگاه‌های اجرایی استان خبر داد و افزود: در این راستا لازم است کارگروه اجرای سند بیماری‌‌های غیر واگیر در تمام ادارات شکل گیرد و مصوبات آن با بومی‌سازی در هر اداره اجرا شود.
وی همچنین به تطبیق اهداف این سند با سند ملی و سند سازمان جهانی بهداشت اشاره و عنوان کرد: بسیاری از این اهداف با دیدگاه‌های کلی و جزئی در هر منطقه بررسی و تحلیل شده و سند استانی نیز با توجه به شرایط استان مورد تدوین و بررسی قرار گرفته است که در برخی موارد با سند ملی و جهانی تطابق هدف دارد؛ اما بسیاری از اهداف آن با درنظر گرفتن وضعیت سلامت استان و شرایط اقلیمی تدوین شده است.

شناسه خبر 67320