شناسه خبر:67735
1402/1/22 09:22:00
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان:

کمبود نیروی یگان حفاظت چالش منابع طبیعی کردستان است

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: یگان حفاظت این اداره کل 65 نفر نیرو دارد که 31 نفر آنان شرکتی هستند یعنی به ازای هر 26 هزار هکتار یک نفر در چرخه طبیعت و مردم خدمت می‌کند که چالشی بزرگ است.

بهزاد شریفی‌پور روز دوشنبه در مراسم تکریم و معارفه فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی کردستان با بیان اینکه حفاظت از عرصه‌ها در سرلوحه کار است، اظهار کرد: از شئون بارز استقلال هر کشوری امنیت زیستی و غذایی است که به منابع پایه آب، خاک، پوشش گیاهی و هوا بستگی دارد.
وی با بیان اینکه همه وامدار بیت‌المال هستیم و باید با نهایت دقت از آن مراقبت کنیم. ادامه داد: هر خللی در این منابع، امنیت زیستی و غذایی را دچار چالش و مخاطره می‌کند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه، جنگلبانان بالاترین رسالت خود را حفظ منابع پایه می‌دانند تا آن را به آیندگان منتقل کنند، افزود: 62 درصد از وسعت دو میلیون و 900 هزار هکتاری استان را عرصه‌های جنگلی و مراتع تشکیل می‌دهد که با مشارکت جوامع محلی و مردم از این عرصه‌ها صیانت می‌شود.
شریفی‌پور با اشاره به اینکه 25 دستگاه خودرو کمک‌دار در یگان حفاظت منابع طبیعی کردستان فعالیت دارد، اضافه کرد: به ازای هر 68 هزار هکتار یک دستگاه خودرو برای کنترل، پایش و پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی داریم.
به گفته وی، قاچاق چوب، تخریب و تصرف و آتش‌سوزی از عوامل تهدید عرصه‌های طبیعی است که انتظار می‌رود با تعامل جوامع بهره‌بردار و همیاران طبیعت این موانع برداشته شود.
جانشین فرمانده انتظامی کردستان نیز در این نشست با بیان اینکه، منابع طبیعی ثروتی خدادادی است و درباره این نعمت سؤال و بازخواست خواهیم شد، گفت: کشور ما ازجمله مناطقی است که در زمینه آب در مضیقه قرار دارد.
سرهنگ لطف‌الله دارابی افزود: نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی سرمایه‌هایی هستند که در راه پایداری امنیت غذایی و زیستی، از جان خود گذشته‌اند.
وی تأکید کرد: نیروی انتظامی در کنار یگان حفاظت است تا از منابع طبیعی حفاظت و با جنگل‌خواری و زمین‌خواری و سودجویی از طبیعت مبارزه شود.

شناسه خبر 67735