شناسه خبر:68183
1402/2/4 11:34:16

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: استیضاح وزیر صمت با همان تعداد امضایی که در صحن مجلس اعلام وصول شد، به قوت خود باقی بوده و هفته آینده قرار است جلسه استیضاح وزیر صمت برگزار شود.

لطف‌الله سیاهکلی در واکنش به خبری مبنی بر اینکه برخی از متقاضیان استیضاح سید رضا فاطمی‌امین امضاهای خود را پس گرفته اند، گفت: زمانی که طرح استیضاح یک وزیر در صحن مجلس اعلام وصول می‌شود، هیچ فردی نمی‌تواند امضای خود را پس بگیرد.

وی تاکید کرد: بر این اساس، استیضاح وزیر صمت همچنان در دستورکار مجلس است و هر حرف و خبری مبنی بر اینکه استیضاح فاطمی‌امین منتفی شده یا برخی از نمایندگان امضاهای خود را پس گرفته اند، کذب است.

***شرایط منتفی شدن استیضاح

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر اساس قانون، زمانی که طرح استیضاح یک وزیر اعلام وصول شد، این استیضاح دیگر بازگشتی ندارد مگر آنکه وزیر استعفا دهد یا دولت آن وزیر را برکنار کند.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از اعلام وصول طرح استیضاح نه امکان پس گرفتن امضا و نه امکان اضافه شدن امضاهای استیضاح وجود دارد و بر این اساس استیضاح وزیر صمت با همان تعداد امضایی که در صحن مجلس اعلام وصول شد، به قوت خود باقی است و هفته آینده قرار است جلسه استیضاح وزیر صمت برگزار شود.

سیاهکلی در واکنش به اظهارنظرهایی مبنی بر اینکه برخی از نمایندگان از استیضاح وزرا به دنبال منافع خود هستند، تاکید کرد: کسانی که می‌گویند نمایندگان با اهداف شخصی به دنبال استیضاح وزیری هستند، باید این اهداف شخصی را اعلام کنند، این حرف‌ها معمولاً در هر استیضاحی گفته می‌شود. جلسه استیضاح فرصتی است تا وزیر در مجلس حضور یابد و در مورد عملکرد خودش به نمایندگان توضیح دهد و ما نباید تا این حد جلسه استیضاح را سخت بگیریم.

***کسی نمی‌تواند منکر هماهنگی دولت و مجلس باشد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: استیضاح یک ابزار قانونی است که نمایندگان می‌توانند از آن استفاده کنند. هماهنگی بین قوا برای آن است که چوب لای چرخ یکدیگر نگذارند و در یک راستا باشند که مجلس با دولت هم‌راستا است و کسی نمی‌تواند این موضوع را زیر سوال ببرد و به شدت با هم همکاری دارند اما این همکاری و هماهنگی نباید منجر به تعارف در مدیریت شود و ما نباید در مدیریت تعارف کنیم.

وی گفت: تعارف کردن در مدیریت باعث ضعف عملکرد و عدم پیشرفت کشور می‌شود. ما باید به دنبال حل مسائل اساسی کشور باشیم و یکی از مشکلات اساسی ما در شرایط فعلی وضعیت اسفبار و گرانی خودرو و لوازم خانگی و وضعیت نامطلوب معیشتی مردم است. قیمت‌های گزاف، عدم کنترل بازار و وضعیت معیشتی سخت منجر به گله‌مندی مردم شده است و برای حل این مساله باید همگی تلاش کنیم. کسی نباید از موضوع استیضاح یک وزیر برداشت غلط کند یا آدرس غلط دهد و این موضوع را نباید تعبیر به عدم هماهنگی بین دولت و مجلس کرد.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 68183