شناسه خبر:69668
1402/3/9 09:49:17

سپهرغرب، گروه خبر: طی دو سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه وزارت نیرو در کردستان انجام شد و شاخص‌ترین آن، بهره‌برداری از سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج با 850 میلیارد تومان هزینه بود.

استانی کوهستانی و اقلیم آن متأثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.
میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل 455 میلی‌متر است و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود 800 میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود 400 میلی‌متر است. میزان بارش در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به 500 میلی متر است.
با وجود اینکه کردستان از حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه محسوب می‌شود اما در سال‌های اخیر به دلیل خشک‌سالی در زمینه تأمین آب کشاورزی و آب شرب در برخی مناطق با مشکل مواجه شد.
به‌عنوان مثال شهر بانه در نیمه دوم سال 1400 با بحران کم آبی مواجه شد و از طرف دیگر، طعم و بوی نامطلوب آب شرب سنندج نیز، موجب نارضایتی مردم شده بود.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم، اقدامات مهمی در حوزه آب در کردستان انجام شد که بهتر است این فعالیت‌ها را از زبان آرش آریانژاد؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان بشنویم.
  دولت سیزدهم از همان ابتدای کار با بحران کم‌آبی در برخی شهرهای استان کردستان از جمله بانه مواجه بود؛ برای رفع این مشکل چه اقداماتی انجام شد؟
پیشرفت خوب پروژه‌های آبی استان طی دو سال گذشته، مرهون همّت، تعامل و همراهی خوب مقامات استانی، مجموعه و مقام عالی وزارت نیرو است، چراکه تخصیص اعتبارات به موقع، توجه و نگاه ویژه به پروژه‌های این استان و پیگیری‌های مستمر از سوی وزیر نیرو، سبب تحولی عظیم در پیشرفت این پروژه‌ها شد.
پروژه آبرسانی به بانه که از دغدغه‌های مردم آن شهرستان بود، بخاطر همین توجهات و پیگیری‌های مستمر از مرحله بحران به سلامت عبور کرد و امروز بابت تأمین آب شرب این شهرستان مشکلی وجود ندارد و پس از 9 سال تصفیه خانه آب این شهرستان و پروژه احداث ایستگاه پمپاژ دائمی ‌بوئین در نیمه اول سال جاری، به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.
  به اقدامات شاخص در دیگر شهرستان‌های استان هم اشاره کنید.
مردم سنندج در چند سال اخیر از طعم و بوی آب شرب این شهر به‌شدت ناراضی هستند و هر از گاهی با گذاشتن عکس یا فیلمی از آب داخل لوله‌های منزل یا دبه‌های به صف‌ کشیده شده جلوی چشمه‌های اطراف شهر در فضای مجازی، نارضایتی خود را از کیفیت پایین آب اعلام می‌کنند و مسوولان را به چالش می‌کشند.
این وضعیت ادامه داشت تا اینکه مسئولان استان و وزارت نیرو به فکر چاره افتادند و طرح سامانه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج در دستور کار قرار گرفت.
بهره‌برداری از سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج مهم‌ترین طرح آبرسانی استان طی چند سال اخیر بود. این سامانه که عملیات اجرایی آن بهمن سال 1399 آغاز شد، 10 آذر پارسال با حضور حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی و با 850 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، در مدار بهره‌برداری قرار گرفت.
ایستگاه پمپاژ اضطراری سنندج هم سال گذشته به بهره‌برداری رسید؛ این پروژه جزو معدود پروژه‌هایی است که به‌صورت کاملاً بومی احداث و طی مدت کوتاه 40 روزه بهره‌برداری شد.
اعتبارات پروژه‌های آبی استان در سال 1400 و 1401 قابل ملاحظه و چشمگیر بود؛ به نحوی که در سال 1400 از مجموع 590 میلیارد تومان اعتبار، حدود 400 میلیارد تومان تخصیص داشتیم در حالیکه در سال 1401 تا امروز بیش از 920 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته که خوشبختانه 90 درصد این اعتبارات هم به‌صورت نقدی بوده است.
  امسال چه طرح‌هایی به بهره‌برداری خواهد رسید؟
طرح آبرسانی به شهر بیجار و احداث تصفیه‌خانه مریوان از پروژه‌های عظیم هستند که با اعتباری بیش از 6 هزار میلیارد تومان، در حال طی تشریفات قانونی است.
امسال سد سیازاخ دیواندره پس از 20 سال تا حجم 100 میلیون متر مکعب آبگیری خواهد شد و سد چراغ ویس سقز نیز پس از 22 سال به بهره‌برداری می‌رسد.
آبگیری سد امیرآباد کامیاران و افتتاح شبکه آبیاری و زهکشی سد گاران مریوان با 2700 هکتار اراضی تحت پوشش جزو پروژه‌های دیگر سال جاری این شرکت است که بزودی به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.
  وضعیت بارندگی در سال آبی جاری چگونه بود؟
استان کردستان دارای سه حوضه آبریز اصلی و چهار حوزه آبریز فرعی است و این بدان معناست که این استان از لحاظ آبی یک استان شاخص، در سطح کشور است.
در سال آبی جاری حدود 390 میلیمتر بارندگی در استان شاهد بودیم که به نسبت سال قبل از آن، رشد قابل توجه و به نسبت 52 سال گذشته نیز، رشد هشت درصدی نزولات جوی را در استان داشته‌ایم.
ورودی سدهای استان نسبت به سال آبی گذشته هشت درصد رشد داشت. آنچه به عنوان ظرفیت منابع آب در استان وجود دارد رقمی حدود 4.6 میلیارد متر مکعب است که از این میزان حدود دو میلیارد قابل برنامه‌ریزی است و حدود یک میلیارد متر مکعب آن قابلیت استفاده دارد.
نکته قابل تأمل این است که عمده مصرف ما در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و خدمات از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود؛ یعنی حدود 60 درصد از مخازن راهبردی آب زیرزمینی استفاده می‌کنیم، در حالی که این منابع را باید برای نسل‌های آینده حراست و حفاظت کنیم.
در حال حاضر 18 سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت 12 سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

شناسه خبر 69668