شناسه خبر:69859
1402/3/16 10:09:33

سپهرغرب، گروه گردشگری: تنگه کافرین در استان زیبا و دیدنی ایلام که به عروس زاگرس شهرت دارد، واقع شده است. این استان تنگه‌ها و دره‌های شفگت‌انگیز و تماشایی زیادی دارد که بهترین مکان برای برپایی تورهای هیجان‌انگیز و داشتن سفری ماجراجویانه در دل طبیعت بکر و سرسبز این منطقه از کشورمان هستند.

تنگه کافرین در نزدیکی شهر بدره قرار دارد و از مهم‌ترین و پربازدیدترین جاهای دیدنی ایلام نیز به شمار می‌رود. این تنگه که در 15 کیلومتری شمال شهر بدره، سه کیلومتری شمال شهرستان ولیعصر و در جاده‌ایلام به‌سمت دره‌شهر جای دارد.
بدره یکی از شهرستان‌های استان ایلام است که در 80 کیلومتری ایلام و 38 کیلومتری شمال غربی دره‌شهر قرار دارد. در این شهر، تنگه‌های تماشایی و شگفت‌انگیزی وجود دارند که گردشگران و طبیعت‌دوستان زیادی را به سوی خود جذب می‌کنند. تنگه رازیانه، تنگه الماس تنگه برنجان از جمله این مکان‌ها و جاهای دیدنی بدره هستند.
  مسیر تنگه کافرین
در سه کیلومتری شمال شهرک ولیعصر به طرف تنگ کافری، سنگ شکنی قرار دارد که مسیر تنگه از کنار آن عبور می‌کند و کاملا خاکی و شنی است. قبل از اینکه سد سیمره در این منطقه و در نزدیکی تنگه کافرین احداث شود، بدون قایق می‌توانستید به این تنگه برسید و حتی به تنگه برنجان بروید؛ اما حالا باید برای رسیدن به کافرین قایق‌سواری کنید و با عبور از رودخانه خودتان را به این محل برسانید.
موقعیت جغرافیایی: N332228 E465957
فاصله تنگه کافرین تا ایلام: حدود 80 کیلومتر
  علت نام‌گذاری تنگه کافرین
تنگه کافرین که تنگ کافرین هم نوشته می‌شود، با نام‌های تنگه کافری و تنگه شداد هم شناخته می‌شود.
تنگه کافری یکی از زیبایی‌های زاگرس به شمار می‌رود که پشت سد سمیره یا هینی مینی و در منطقه‌ای کوهستانی و در میان کوه‌های کبیرکوه، دینارکوه و مانشت جای گرفته است. یکی از علت‌های شکل‌گیری این تنگه و سایر زیبایی‌های ایلام، وجود همین ارتفاعات است. رودخانه‌ای که در تنگ کافری جریان دارد از کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده و استوار کبیرکوه سرچشمه می‌گیرد که پس از عبور از میان کافرین، خود را به رودخانه معروف سیمره می‌رساند. این رودخانه به‌همراه چشمه‌های آب این دره را تشکیل می‌دهند. طول این تنگ رویایی دو کیلومتر است که در ارتفاع 700 متری از سطح دریا قرار دارد و با داشتن چشم‌اندازی خیره‌کننده به رودخانه و سد سیمره، یکی از پرطرفدارترین مکان‌های دیدنی بدره محسوب می‌شود.
شاید جالب باشد بدانید که تنگه کافرین نیز در گذشته مورد توجه بوده است چنانچه بر اساس پژوهش‌های باستان‌شناختی، این تنگه یکی از مهم‌ترین استقرارهای این منطقه بوده است و در آن شواهدی از عصر نوسنگی تا دوره‌های آهن و حتی ساسانی نیز به دست آمده است. بقایای معماری شامل بنای ستون‌دار با ایوان و رواق‌هایی همراه با طاق‌های قوسی شکل، طاقچه‌ها، پایه ستون‌های برجای‌مانده و بقایایی از کف‌های گچی و گچ‌بری‌هایی نفیس و اشیای فلزی از جمله یافته‌های حاصل کاوش‌های باستان‌شناسان در این تنگه است.
  کمی هم از حیات‌ وحش تنگ کافرین بگوییم؛ اما پیش از آن این سوال را مطرح می‌کنیم که آیا تابه‌حال نام سنجاب ایرانی را شنیده‌اید؟
سنجاب ایرانی یا سنجاب قفقازی، گونه جانوری خاص تنگه کافری است. این سنجاب در مناطقی مانند جنگل‌های پهن‌برگ قفقاز، آناتولی، مدیترانه شرقی و زاگرس زندگی می‌کند؛ که در این تنگه نیز وجود دارند. رنگ موهای پشتی این سنجاب خاکستری متمایل به قهوه‌ای، زیر بدن آن زرد رنگ، موی سر و پشت دم قرمز حنایی است. سر و دم قرمز رنگ سنجاب ایرانی ویژگی است که این پستاندار را از دیگر سنجاب‌های موجود در ایران متمایز می‌کند. البته هرچه از جنگل‌های شمال زاگرس به‌سمت جنوب آن پیش می‌رویم، رنگ این جانور تغییر می‌کند و بیشتر به رنگ نخودی نزدیک می‌شود.
  دیدنی‌های تنگه کافرین
جای‌جای تنگه کافرین پر از اعجاز و شگفتی است و تا چشم کار می‌کند می‌توان زیبایی‌های طبیعت را دید. در یک کیلومتری ورود به این تنگه، برکه آبی به نام زمزم جریان دارد و در انتهای آن بقایای سدی به نام بره هله دیده می‌شود. جنگل‌های افسانه‌ای بلوط که مأمن و پناهگاه حیواناتی چون سنجاب ایرانی است، آبشار کافرین، غارهای متعدد مانند غار شداد، از دیگر هم جلوه‌های تماشایی این تنگه هستند.
در کنار طبیعت چشم‌نواز این مکان، تاریخ و گذشته نیز در این تنگه خودنمایی می‌کند و غنای فرهنگی و تاریخی تنگ کافری را به رخ بازدیدکننده می‌کشد. بقایای معماری و آثار باستانی و زیارتگاه جابر، گوشه‌ای دیگر از دیدنی‌های این تنگه حیرت‌انگیز را تشکیل می‌دهند.
  تفریح در تنگه کافرین
قایق‌رانی: وجود جریان آب رودخانه در داخل تنگه کافری جان می‌دهد برای قایق‌رانی و عبور از میان تنگه و غرق شدن در تماشایی زیبایی‌های طبیعت. اصلی‌ترین تفریح نیز در این تنگ قایق‌رانی است و برای گردشگران نیز قایق‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید تجربه این تفریح مفرح را در بازدید از این محل داشته باشید.
تماشای مناظر: مناظر خیره‌کننده و دیدنی تنگه، چنان آدمی را به وجد و حیرت می‌آورد که بی‌شک دوست دارید ساعت‌ها بنشیند و محو تماشای چشم‌انداز آن شوید. البته خیلی هم غرق این حس و حال نشوید و عکس گرفتن و ثبت زیبایی تنگه شداد را در قاب خاطراتتان فراموش نکنید.
  بهترین فصل سفر به تنگه کافرین
به گزارش ایرنا، چنانچه قصد سفر به تنگ کافری را دارید با توجه به سرد بودن این منطقه در فصل‌های پاییز و زمستان؛ بهار و تابستان زمان مناسب است. طلایی‌ترین ماه‌ها نیز فروردین و اردیبهشت است؛ چراکه این منطقه از سرسبزی منحصربه‌فردی برخوردار است که علاوه بر دیدن طبیعت سرسبز، مناظر دلکش و چشم‌نواز و از نفس کشیدن در هوای مطبوع و پاک آن نیز خواهید لذت برد.

شناسه خبر 69859