شناسه خبر:71257
1402/4/20 08:36:57

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره امور عشایر استان همدان گفت: از 900 هزار هکتار مرتع استان، 90 هزار هکتار آن در اختیار عشایر است و قابلیت واگذاری بیشتر ندارد.

جعفر کاویانی‌دلشاد روز دوشنبه افزود: جهت استفاده شرب عشایری که در مراتع هستند، با تانکر آب‌رسانی می‌شود و بر این اساس 53 هزار متر مکعب (53 میلیون لیتر) با دو میلیارد تومان اعتبار، آب‌رسانی سیار در سال گذشته انجام شده است.
وی یادآور شد: آب شرب برای کانون اسکان قرق بهار (یکی از کانون‌های مستعد در استان همدان برای اسکان عشایر است) به طول چهار کیلومتر و با هزینه پنج میلیارد و 500 میلیون تومان انجام شده است.
رئیس اداره امور عشایری استان همدان تصریح کرد: از محل تبصره ماده 52، پنج میلیارد و 800 میلیون تومان وام به عشایر این استان پرداخت شده است.
وی ادامه داد: توزیع 10 هزار و 700 تُن نهاده‌های دامی شامل جو، ذرت و خوراک دام بین عشایر استان با قیمت پایین‌تر از نرخ بازار و به‌صورت مستقیم، 948 تُن آرد یارانه‌ای و بیمه عمر برای 312 نفر در سال گذشته، از دیگر خدمات ارائه‌شده به عشایر استان همدان است.
رئیس اداره امور عشایری استان همدان گفت: کل اعتبار استانی سازمان امور عشایری برای طرح‌های مختلف در سال گذشته دو میلیارد و 945 میلیون تومان بود که یک میلیارد و 670 میلیون آن اختصاص یافته است.
کاویانی‌دلشاد تأکید کرد: اعتبار سه‌ساله سفر رئیس‌جمهور به استان همدان در بخش عشایر 170 میلیارد تومان بود که تاکنون چهار میلیارد تومان آن اختصاص داده شده است.
وی درباره اعتبارات خشک‌سالی نیز گفت: از محل اعتبارات خشک‌سالی چهار میلیارد و 200 میلیون تومان اختصاص داده شده است.
کاویانی‌دلشاد با اشاره به اینکه برخی دستگاه‌های دولتی در ارائه خدمات لازم به عشایر کوتاهی می‌کنند، تخریب معادن توسط افراد سودجو برای استخراج مواد معدنی را از دیگر مشکلات پیش روی عشایر عنوان کرد.
وی ادامه داد: بسیاری از عشایر دفترچه عشایری دارند، اما پروانه چرا ندارند و این مسئله موجب می‌شود با برخی ساکنان روستاها و یا فرمانداری‌ها اختلافاتی داشته باشند.
رئیس اداره امور عشایر استان همدان گفت: تعداد عشایری که پروانه مرتع ندارند، افزایش یافته است و این مسئله موجب می‌شود برخی اوقات عشایر به مراتع بدون مجوز وارد شده و اختلافاتی ایجاد شود.
براساس آخرین آمارهای منتشرشده، جمعیت عشایری استان همدان 13 هزار و 880 نفر است که در قالب حدود سه هزار و 900 خانوار در 12 کانون عشایری سکونت دارند.
عشایر استان همدان با داشتن 471 هزار رأس دام سبک، سالانه حدود 6 هزار تُن گوشت قرمز و 380 تُن پشم گوسفند تولید می‌کنند.
1.2 درصد از جمعیت عشایری کشور در استان همدان حضور دارد.

شناسه خبر 71257