شناسه خبر:72922
1402/6/4 10:20:53

رئیس کمیته‌های ملی موزه‌های ایران (ایکوم) با بیان اینکه موزه به‌عنوان یک نهاد فرهنگی باید براساس محور پایداری و حال خوب شرایطی ایجاد کند که حال همه خصوصاً کودکان را خوب کند، گفت: منظور از حال خوب صرفاً شاد بودن نیست، بلکه به معنای درک کردن، دیده شدن و فهمیدن است.

سیداحمد محیط‌طباطبایی در هفتمین سالگرد رونمایی از موزه بین‌المللی مجازی هنر کودک با عنوان «پایداری، حال خوب» و بزرگداشت داوود کیانیان که در برنامه‌ای مشترک با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان و «موزه تخصصی کودک و هیجان» برگزار شد، با بیان اینکه موزه‌ مجازی بین‌المللی هنر کودکان مجموعه‌ای از فعالیت‌های هنری فرهنگی کودکان است، اظهار کرد: این مجموعه هر سال مراسم سالگرد تأسیس خود را در یکی از شهرهای ایران برگزار می‌کند تا با موزه‌های هنر کودک که در هر کدام از شهرهای ایران هستند، برنامه‌ای مشترک داشته باشد.

محیط‌طباطبایی با بیان اینکه امروز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان میزبان ما است، گفت: کانون پرورش فکری یکی از قدیمی‌ترین مراکز تخصصی کودک است و اکثر نویسندگان، هنرمندان و بزرگان عرصه هنر برخاسته از این مجموعه در دهه 40 و 50 هستند.

وی با اشاره به بزرگداشت ابن‌سینا، افزود: «سینا» از کلمه از سئن گرفته شده و سئن در زبان اوستایی یعنی سیمرغ و سیمرغ برگرفته از عقل و خرد است و ویژگی مهم فرهنگ ما و آنچه که در آثار نیاکان چون شاهنامه می‌بینیم، تعقل و خرد است.

این فعال در حوزه تاریخ، موزه و میراث فرهنگی با بیان اینکه خرد قدرت اصلی را تشکیل می‌دهد و جامعه‌ای پایدار است که براساس خرد اداره شود، تصریح کرد: امروز مخاطب اصلی ما کودکان و نوجوانان هستند، جامعه‌ای که برنامه خود را برای کودک و نوجوانش طراحی کند، یک جامعه توسعه‌یافته بوده و شاخصه توسعه‌یافتگی یک جامعه از جایگاه کودک و نوجوان در آن مشخص می‌شود.

وی اذعان کرد: ما در آستانه ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» هستیم، اما یک شهر و موزه زمانی به شکوفایی می‌رسد که کودکان در آنجا قدم بزنند، آن بخش از تاریخ گذشته ما که کودکان با آن ارتباط نمی‌گیرند، درست کار نمی‌کند! ازاین‌رو یکی از شاخصه بررسی یونسکو جایگاه کودک در آن شهر است.

رئیس کمیته‌های ملی موزه‌های ایران (ایکوم) گفت: حفاظت زمانی اهمیت دارد که معرفی به‌درستی انجام شود، وقتی معرفی خوب باشد، جامعه آن را متعلق به خود دانسته و حفاظت را به‌خوبی انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه موزه‌ای موفق است که از گذشته به آینده نگاه و به کودکان توجه ویژه دارد، افزود: هرسال سازمان ملی موزه‌ها محوری را تعریف می‌کند که فعالیت‌ موزه‌ها در قالب آن محور صورت بگیرد و امسال محور «پایداری، حال خوب» را تعریف کرده است.

محیط‌طباطبایی تصریح کرد: جامعه موفق جامعه‌ای است که از ناپایداری به پایداری رفته و در همه ابعاد طبیعت، محیط‌زیست، فرهنگ و هنر و غیره فعال باشد؛ باید این سامان‌دهی صورت بگیرد و به سمت حال خوب برویم.

وی با بیان اینکه وقتی موزه نقش پایداری را ایفا کند استمرار نیز توسط کودک پیدا می‌کند، اظهار کرد: موزه مانند مادر است که می‌خواهد حال همه را خوب کند، ضمن اینکه دنبال فراهم کردن شرایط خوب است.

این فعال حوزه تاریخ، موزه و میراث فرهنگی گفت: هر موزه‌ای موضوعیت خاصی دارد، وقتی موزه‌ای مخاطب خود را درک و شرایط خوب را فراهم کند و کودک در آن لذت ببرد، مطلوب است.

وی با بیان اینکه موزه کودک به‌عنوان یک نهاد فرهنگی باید براساس محور پایداری و حال خوب شرایطی ایجاد کند که حال همه خصوصاً کودکان را خوب کند، تأکید کرد: منظور از حال خوب صرفاً شاد بودن نیست، بلکه به معنای درک کردن، دیده شدن و فهمیدن است.

در ادامه عضو هیئت‌مدیره موزه تخصصی کودک و هیجان با تشکر از همکاری کانون پرورش فکری در برگزاری مراسم سالگرد رونمایی از موزه بین‌المللی مجازی هنر کودک با موزه تخصصی کودک و هیجان، تصریح کرد: موزه کودک و هیجان دو سالی است که راه‌اندازی شده و حاصل یک سال تجربه و تحقیق گروهی متخصصین در زمینه روان‌شناسی کودک و موزه‌داری با اساتید قوی است.

زهرا کاردانیان با بیان اینکه موزه مذکور برای تخلیه و تنظیم هیجان کودک راه‌اندازی شده است، گفت: شناخت 6 هیجان اصلی شادی، غم، خشم، ترس، تعجب و انزجار و حواس هشتگانه به‌عنوان ابزار شناخت هیجانات و دنیای پیرامون برای پرورش هوش هیجانی کودکان در این موزه مد نظر است.

وی ضمن بیان این مطلب که در موزه مذکور بچه‌ها آزاد هستند هیجانات خود را به‌خوبی بشناسند و تجربه کنند و این یعنی همان حال خوب، خاطرنشان کرد: علاقه‌مندیم تجربیات خود را در اختیار افرادی که قصد راه‌اندازی موزه‌ای در این زمینه دارند، بگذاریم تا موزه‌های بیشتری مختص بچه‌ها راه‌اندازی شود.

در این مراسم از داوود کیانیان نویسنده مطرح کودک و نوجوان و مدیر بنیاد نمایش کودک با لوح و تندیس قدردانی شد.

این نویسنده شاخص کودک و نوجوان با بیان اینکه امروز از اینکه دیده شده‌ام حالم بسیار خوب است، اظهار کرد: بدانید دیده شدن بسیار اهمیت دارد و یکی از وظایف کانون پرورش فکری همین است، وظیفه‌ای که در تمام این سال‌ها به‌خوبی انجام داده و امیدواریم که ادامه‌دار باشد.

داوود کیانیان به بیان خاطره‌ای از دوران کودکی پرداخت و افزود: من به‌خاطر شرایط خانواده و اجتماع هفت سال دیده نشدم، اما پایان کلاس اول در مدرسه نمایشی اجرا شد که در آن نقش داشتم که از من تقدیر شد و همین احساس دیده شدن باعث شد وارد عرصه تئاتر شوم و آن را تا به امروز رها نکرده‌ام.

وی با اشاره به راه‌اندازی بنیاد نمایش کودک و انجام کارهای تحقیقاتی در آن، تصریح کرد: هرآنچه کتاب تحقیقاتی و نمایشنامه برای نمایش لازم بوده، جمع شده و در این انجمن کار می‌شود.

این فعال عرصه تئاتر و بازیگری با بیان اینکه آرزوی پیشکسوتان تئاتر کودک و نوجوان این است ما هم موزه هنرهای نمایشی مختص کودکان داشته باشیم، ابراز کرد: بروشور و پوسترهایی ناب و قدیمی و اجراهایی که فیلم گرفته شده را جمع کرده‌ایم، اما برای نگهداری آن‌ها فضا نداریم، به امید روزی که بتوانیم کودکان را به این موزه دعوت کنیم.

گفتنی است؛ موزه‌ مجازی بین‌المللی هنر کودکان، مجموعه‌ای از فعالیت‌های هنری کودکان است. این موزه قصد دارد فرصتی برای دیدار کودکان از نمونه فعالیت‌های هنری یکدیگر در سرتاسر دنیا باشد؛ آثار مربوط به کودکان تا 18 سالگی، در موزه ثبت خواهد شد، این آثار می‌تواند شامل تصویرهای نقاشی، عکس، حجم، کولاژ و غیره باشد که توسط خانواده یا مربیان کودکان و نوجوانان در اختیار موزه قرار می‌گیرد.

 

شناسه خبر 72922