شناسه خبر:73800
1402/6/30 11:40:40

این‌روزها عکس‌ها و ویدئو‌های بسیاری از استقبال مردم از رونالدو بازیکن اسطوره‌ای فوتبال منتشر شده است که افراد واکنش‌های متفاوتی نسبت به آن داشته‌اند؛ برخی آن را نشان از ضعف فرهنگی مردم و برخی یک امر طبیعی در دنیای مدرن می‌دانند.

از آنجایی که انسان موجودی لایتناهی خلق شده‌ است، درنتیجه همیشه بهترین‌ها و بیشترین‌ها را طلب کرده و از نقاط اوج و کمالی که مد نظر دارد، برای خود تصاویری خلق و تلاش می‌کند به آن‌ها جامه عمل بپوشاند؛ اما در بسیاری موارد این حس کامل‌خواهی و کمال‌طلبی را در افراد دیگری جز خود می‌جوید و در این راه به الگوها، اسطوره‌ها و افراد شاخص دست می‌یازد و آن‌ها و سبک زندگی‌شان را پیش چشم قرار می‌دهد. در این میان نکته مهم این بوده که قرار است کمال‌گرایی انسان، پیشران او برای فتح قله‌های تعالی روحی باشد، بنابراین تشخیص سره از ناسره در این امر نیاز به سلامت ابزارهای شناخت انسان و غلبه رویکرد فطری بر حیات جامعه دارد.

در دوران ما که رسانه حرف نخست در تعیین گرایش افراد و تنظیم چارچوب‌های ارزشی انسان‌ها و جوامع را می‌زند، یکی از مهم‌ترین عوامل معرفی افراد شاخص و موفق، همین رسانه‌ها هستند که با موج‌سواری بر خصایص انسانی و جا زدن الگوهای بدلی به‌جای الگوهای اصلی و مطابق با فطرت انسان‌ها، آن‌ها را به سرابی رهنمون می‌کنند که جز تباهی و سرگردانی به دنبال نخواهد داشت. رسانه‌ها با استفاده از انواع تولیدات سمعی و بصری و با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید از چنان قدرتی برخوردارند که می‌توانند به راحتی، بدیهی‌ترین اصول را به پیش پا افتاده‌ترین امور تبدیل کنند و سیاه را سفید نشان دهند. اینجاست که انسان طالب بهترین‌ها پست‌ترین امور را که برایش بزک کرده‌اند، خوب مطلق دیده و به سوی تبدیل شدن به الگوی بدلی حرکت می‌کند و متأسفانه کمتر در این مسیر افراد به خود آمده و در مقابل اغواگری رسانه می‌توانند حق را از باطل تشخیص داده و از فرو غلتیدن به حضیض ذلت در امان بمانند.

داستان سلبریتی‌ها از هنرمندان گرفته تا ورزشکاران، قصه همین الگوهای بدلی هستند که زیر افسون نور و صدا و صورتک‌های رنگارنگ مردم را به سمت سراب‌های متعفن هدایت کرده و تلخاب را برایشان آب شیرین و زلال زینت می‌دهند؛ بدین‌ترتیب انسانی که قرار بود با کمک انسان کامل حیات تکاملی خود را در همین چندروزه دنیا طی کرده و به منزلگه مقصود قدم گذارد، حیرت‌زده افسون رسانه شده و سرمایه عمر را هدر می‌دهد. او می‌ماند و عمر، توان و ظرفیت‌هایی که به فنا رفته‌ است، اما الی‌الابد باید پاسخگوی همین فرصت‌سوزی‌ها باشد. در این میان وظیفه جامعه و متولیان امر آن است که مجاهدانه پاسبان ذائقه روحی مردم باشند، به‌نحوی که با بهره‌گیری از ظرفیت همین رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، فضایی را فراهم کنند تا هریک از افراد در نسل‌ها و قشرهای مختلف بتوانند براساس فطرت خداجوی خود الگوهای حقیقی را تشخیص داده و به سمت بدل شدن به آن الگوهای راستین حرکت کنند؛ همان الگوهایی که خداوند هیچ‌گاه زمین را خالی از آن‌ها مقدر نکرده‌ است و آن‌ها هستند که زلال هدایت را به کام بشر زخم‌خوررده از مکاره شیاطین انس و جن می‌ریزند و آن‌ها را حیات می‌بخشند.

شناسه خبر 73800