شناسه خبر:75881
1402/8/24 10:10:44

سپهرغرب، گروه یادداشت- سمیرا گمار: اوایل آبان‌ماه سالجاری بود که محمدجواد صدری‌مهر دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در استان حضور پیدا کرده و با اشاره به اقدامات فناورانه صورت گرفته و بررسی کارنامه کمی و کیفی فناوری استان، همدان را شاگرد اول کشور در حوزه فناوری و دانش‌بنیان توصیف کرد.

اقتصاد دانش‌بنیان یک نظام مصرف و تولید مبتنی بر سرمایه فکری است و به توانایی سرمایه‌گذاری بر اکتشافات علمی و تحقیقات پایه و کاربردی اشاره دارد و شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان بنگاه‌های اقتصادی از ارکان مهم توسعه و تحول در عرصه اقتصادی به شمار می‌روند که با توجه به شرایط و زیرساخت‌هایی نظیر نیروی کار تحصیل‌کرده و وجود دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی یک ظرفیت غنی برای توسعه و اشتغال‌زایی هستند.

خروجی خط تولید دانش‌بنیان بیش از آنکه یک خط تولید صنعتی انبوه باشد یک خط تولید «فکر و اطلاعات» و «علم و ایده» است و دانش‌بنیان‌ها وضعیت و سازوکارهای فعلی تولید را با روش‌هایی که ریشه در علم دانشگاهی و آکادمیک دارد، ارتقا می‌دهند، از همین جهت می‌توان مدعی شد که خط تولید دانش‌بنیان در یک مقیاس کلی این ظرفیت را داراست که خروجی تولید صنعتی را بهبود بخشیده و بهره‌وری تولید را در بخش‌های صنعتی و غیرصنعتی ارتقا دهد.

سوی دیگر تولید دانش‌بنیان، حرکت به سمت تولید کالا، محصول و الگوهای بهره‌وری بوده و به عبارت دقیق‌تر شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به ظرفیت‌های خود و آمیختگی و انتقال دانش و پژوهش به کسب وکارهای محلی و تولیدی، باعث ارتقا و عمومی کردن دانش فنی در جامعه می‌شوند.

حال که در دنیای پرتحول امروز، زیربنای اقتصاد صنعتی، از محوریت منابع به سمت محوریت سرمایه‌های فکری تغییر مسیر داده‌ و بر همین اساس عامل دانش به صورت روزافزون پراهمیت‌تر شده و جوامعی که زودتر و حساب‌شده‌تر از این تغییر جهت استقبال کنند در چشم‌انداز آینده جهان دست برتر را خواهند داشت در این میان استان همدان نیز با بهره‌مندی از نیروی انسانی تحصیل‌کرده و مراکز حمایت از ایده‌ها، در کشور حرف برای گفتن دارد و همین حمایت‌ها باعث شده است بارقه‌های امید در دل فعالان این عرصه، جوانان و مردم روشن شده و وضعیت اقتصادی استان با شتاب به سمت تحول پیش برود، چراکه ارزش افزوده‌ای که در حوزه‌های مختلف به واسطه‌ دانش‌بنیان‌ها ایجاد می‌شود پیشران موثر اقتصاد برای فتح قله‌های پیشرفت خواهد بود.

اکنون و با توجه به داشته‌های استان که طبق آمار در سال 1402 تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان با یک جهش چند برابری به 77 و تعداد واحدهای فناور به 466 واحد رسیده و 10 مساله اصلی استان به شرکت‌های دانش‌بنیان سپرده شده همه مسئولان باید تلاش کنند و تمامی ظرفیت استان را برای خروج از چالش‌های اقتصادی از طریق دانش‌بنیان‌ها به کار بگیرند تا ضمن شکوفایی دانش در استان وجهی از اقتصاد مقاومتی نیز محقق شود؛ چراکه چرخه ارزش‌آفرینی اقتصادی و تجاری آن در عین شناور بودن در دانش و علم روز کمترین تأثیر را از ساختارهای بیرونی می‌پذیرد و فرآیند تولید دانش و خلق ارزش افزوده بر بستر یک فرآیند کاملاً بومی اتفاق می‌افتد. البته این بدان معنا نیست که دانش‌بنیان‌ها در یک جزیره جدا و ایزوله از علم و اقتصاد و دانش جهانی فعالیت می‌کنند بلکه بدان معناست که ارزشی که این شیوه خاص از تولید آن را خلق می‌کند چیزی نیست که بتوان آن را تحریم کرد. دانش و سازوکاری که منجر به تولید این ارزش شده ریشه در آب و خاک این استان و کشور دارد و به همین دلیل کمتر از تکانه‌های خارجی متأثر می‌شود.

آنچه از برآیند خبرها و گزارش‌ها به دست می‌آید اینکه افق همدان در بخش دانش‌بنیان‌ها روشن است و مهم‌ترین سرمایه استان در این بخش جوانان خوش‌فکر و خستگی‌ناپذیری هستند که دل در گرو حل چالش‌ها دارند. قطعاً با دارایی‌های عظیم استان نه تنها سرمایه‌های معنوی ما حفظ می‌شود که همدان را به قله‌ تولید و عمومی کردن دانش فنی نیز خواهند رساند.

شناسه خبر 75881