شناسه خبر:76479
1402/9/8 09:31:12

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: در نشست خبری دبیر ستاد هفته پژوهش مطرح شد که وزارت علوم معمولاً اعتباری برای این هفته درنظر نمی‌گیرد و سال گذشته استانداری همدان هزینه‌ها را متقبل شده است.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا همدان روز گذشته در نشست خبری ستاد هفته پژوهش در جمع اصحاب رسانه در دانشگاه بوعلی‌سینا همدان با اشاره به اینکه پژوهش در هر جامعه‌ای آ‌نقدر اهمیت دارد که شاید بتوان گفت آینده هر کشور به همین موضوع بستگی دارد، اظهار کرد: با توجه به این مهم، هفته پژوهش درنظر گرفته شده که به‌عنوان سمبل پژوهش‌های یک سال هر کشور است.

حسین رضوان با عنوان اینکه هر کشوری که نتواند مشکلات خود را به‌واسطه تحقیقات حل کند در آینده جایی نخواهد داشت، تأکید کرد: در این صورت کشور وابسته خواهد بود.

رضوان در ادامه افزود: هر جامعه‌ای که بتواند در جهت توسعه علمی خود حرف داشته باشد و مشکلاتش را تحت عنوان پروژه‌های تحقیقاتی تعریف و سپس حل کند، قطعاً در آینده دنیا نمود با عظمتی در مقایسه با سایر جوامع خواهد داشت.

وی با یادآوری سبقه تمدن چندهزارساله کشور ما در شرایطی که طی سالیان متمادی در سده‌های قبل سرآمد علمی بوده است و هر علمی را در ایران باستان جست‌وجو می‌کرده‌اند، گفت: ایران باید بتواند عق‌ماندگی طی 300 سال گذشته را جبران کند؛ چراکه کشور ما می‌تواند به‌عنوان سرآمد علمی دنیا قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا همدان با اشاره به اینکه هفته پژوهش بسیار حائز اهمیت است، ابراز کرد: تمامی مراکز علمی کشور و مراکز مرتبط باید در بزرگداشت پژوهش تلاش کنند و در پروژه‌هایی که توسط دانشجویان و اساتید تعریف می‌شوند، پیشرفت علمی و حل مشکلات ایران مورد توجه قرار بگیرد.

رضوان در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه در دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای به این موضوع شده است و جهت اتصال تحقیقات به حوزه فناوری کارهای جدی شکل گرفته و معاونتی تحت عنوان معاونت فناوری در وزارت علوم تشکیل شده است؛ در معاونت پژوهشی وزارت علوم نیز حرکت‌های بسیار جدی شده و این موضوع در تخصیص گرنت‌های پژوهشی و بودجه‌های تحقیقاتی خود را به‌صورت واضح نشان داده است.

وی با اشاره به اقدامات خوبی که از سوی دانشگاه بوعلی‌سینا برای این موضوع انجام شده است، گفت: هم‌افزایی خوبی که در استان همدان بین همه ارگان‌ها، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها هست، باعث شده سال گذشته این هفته به‌خوبی برگزار شود.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا همدان در ادامه به تشریح برنامه‌های هفته پژوهش در استان همدان پرداخت و افزود: این هفته از از 11 آذرماه آغاز می‌شود و تا 17 آذرماه ادامه دارد که مراسم افتتاحیه آن با نواختن زنگ پژوهش در مدرسه شهیده کورکچی خواهد بود.

وی در ادامه گفت: نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان از 13 تا 15 آذرماه در محل سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان خواهد بود که از ساعت 9 الی 14 پذیرای بازدیدکنندگان است.

رضوان با اشاره به اینکه مراسم اختتامیه و جشنواره برگزیدگان هفته پژوهش در روز چهارشنبه 15 آذرماه خواهد بود، اظهار کرد: این هفته با حضور پنج کمیته سامان‌دهی شده و برنامه‌های متنوعی برای آن تدارک دیده شده است که ازجمله آن‌ها بازدید دانش‌آموزان از دانشگاه‌ها و موزه تاریخ طبیعی است.

وی درخصوص میزان اعتبار درنظر گرفته‌شده برای این هفته عنوان کرد: وزارت علوم معمولاً اعتباری برای این هفته درنظر نمی‌گیرد، اما با نگاهی که استاندار همدان و اعضای ستاد دارند، امسال برای این هفته اعتباری بالغ‌بر حدود 600 تا 700 میلیون تومان درنظر گرفته شده و آن چیزی که مهم بوده، همتی است که برای هفته پژوهش داریم. خوشبختانه سال گذشته استانداری همدان این هزینه را متقبل شد، درصورتی که در سایر استان‌‍‌ها شاهد چنین موضوعی نبودیم.

رضوان در ادامه عنوان کرد: بعد از فراخوان این هفته 17 دستگاه و دانشگاه استان اعلام آمادگی کرده‌اند و دستاوردهای فناوری را در این هفته به نمایش خواهند گذاشت.

وی از برگزاری 45 کارگاه علمی و عمومی از روز شنبه در دانشگاه بوعلی‌سینا خبر داد و افزود: از همه دانشجویان و اساتید دعوت می‌کنیم طی طول این هفته در کارگاه‌ها حضور یابند.

   امسال در هفته پژوهش دانشجویان نیز تقدیر می‌شوند

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا همدان همچنین از تقدیر دانشجویان پژوهشگر در این هفته خبر داد و تصریح کرد: با تشکیل کمیته بانوان، امسال از سه بانوی نمونه که در حوزه کارآفرینی فعالیت داشته‌اند، تقدیر خواهد شد.

وی درخصوص دیگر تقدیرشوندگان در این هفته افزود: امسال برای نخستین‌بار از دو کشاورز استان که بیشترین نوآوری را در کار خود داشته‌اند، تقدیر خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه جهت‌گیری تحقیقاتی سال آینده برای پژوهشگران تعیین می‌شود، اظهار کرد: پژوهشگران این پیام را دریافت می‌کنند که چه تحقیقاتی مد نظر قرار می‌گیرد و انعکاس مستقیم و مناسبی در فعالیت همه پژوهشگران دارد.

رضوان در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: هدف‌گیری حوزه‌های مختلف در زمینه پژوهش، در دو بخش است؛ نخست باید در کشور تولید دانش و پیشرفت کند و دوم باید مشکلات و مسائل مختلف ایران و به‌خصوص استان همدان را به‌عنوان طرح‌های تحقیقاتی درنظر بگیرد و برای آن‌ها راه حل ارائه دهد.

   متأسفانه دانشمندان ما در داخل کشور معرفی نشده‌اند

وی در ادامه افزود: ما در بخش نخست موفقیت‌های شایانی را شاهد بوده‌ایم و دانشمندان ما توانسته‌اند هم در مرز دانش حرکت کنند و هم در برخی حوزه‌ها سطح دانش را به سطح جهانی ارتقا دهند؛ به‌طوری که درحال حاضر دانشمندانی داریم که در خارج از کشور بهتر از داخل کشور شناخته‌شده هستند! این نقص بر ما وارد است که آن‌طور که باید، دانشمندانمان را معرفی نمی‌کنیم.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا همدان با عنوان اینکه هفت نفر از دانشمندان دانشگاه بوعلی‌سینا جزء یک درصد دانشمندان جهان هستند، اظهار کرد: همچنین 19 نفر از دانشمندان ما جزء دانشمندان دو درصد جهان هستند که موفقیت خیلی خوبی برای ما است.

وی در پایان افزود: سوق دادن تحقیقات در جهت حل مشکلات استان، محقق شده و حوزه ارتباط با صنعت نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

گفتنی است؛ در نشست خبری دبیر ستاد هفته پژوهش مطرح شد که وزارت علوم معمولاً اعتباری برای این هفته درنظر نمی‌گیرد و سال گذشته استانداری همدان هزینه‌ها را متقبل شده است.

شناسه خبر 76479