شناسه خبر:78014
1402/10/16 13:25:58
در پنجمین نشست کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان مطرح شد:

محاسبه تعرفه آب گلخانه‌های صنعتی مانند تعرفه آب کشاورزی

سپهرغرب، گروه خبر: پنجمین نشست کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان با حضور فعالان اقتصادی حوزه کشاورزی و برخی مدیران ذی‌ربط دستگاه‌های اجرایی برگزار و در آن مطرح شد: تعرفه آب گلخانه‌های صنعتی مانند تعرفه آب کشاورزی محاسبه می‌شود.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان، آن‌طور که در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان مطرح شد، برخی گلخانه‌ها دارای مجوز صنعتی هستند و بر این اساس تعرفه آب مصرفی آن‌ها با قیمت آب صنعتی محاسبه می‌شود؛ بر این اساس صاحبان این گلخانه‌ها برای صرفه اقتصادی تولید گلخانه‌ای، متقاضی تغییر نوع مجوز آب مصرفی خود هستند.

نایب‌رئیس اول کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان دراین‌باره توضیح داد: در گلخانه‌ها کار صنعتی انجام نمی‌شود، بلکه با راندمان 10 برابری آب، فقط محصولات کشاورزی تولید می‌شود.

فرهاد سلطانی‌منافی ادامه داد: سیاست کشور و استان توسعه گلخانه‌ها و کشت گلخانه‌ای و همچنین کاهش سطح کشت روباز است؛ اما سیاست‌های اجرایی موافق کشت گلخانه‌ای به‌ نظر نمی‌آید.

وی با بیان اینکه مجوز صنعتی برای گلخانه‌ها سبب شده تا تعرفه آب آن‌ها بسیار گران‌تر از کشاورزی روباز باشد و این موجب شده صرفه اقتصادی برای آ‌ن‌ها از بین برود، افزود: با تعرفه‌های فعلی آب برای گلخانه‌ها و دریافت چندین‌برابری قیمت آب نسبت به آب کشاورزی، به‌نظر می‌رسد قانون‌گذار به‌دنبال توسعه گلخانه‌ها نیست.

سلطانی‌منافی با اشاره به برنامه 25 ساله و ایجاد 75 هزار هکتار گلخانه در کشور تا افق برنامه، گفت: 25 هزار هکتار گلخانه تا سال 1400 در کشور ایجاد شده بود و برای رسیدن به چشم‌انداز 25 ساله، نیاز است تا نمایندگان مجلس اقداماتی انجام بدهند و برخی موارد قانونی را به‌روز کنند.

وی افزود: اگر می‌خواهیم صیفی‌جات و سبزیجات مورد نیاز کشور به‌صورت گلخانه‌ای تولید شود، باید از کشت روباز آن‌ها به‌طور کامل جلوگیری شود.

نایب‌رئیس اول کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان اظهار کرد: اگر روند ایجاد گلخانه و کشت محصولات مورد نظر در گلخانه‌ها با کُندی پیش برود، بعید می‌دانیم تا 25 سال آینده منابع آبی برای آبیاری آن‌ها داشته باشیم.

   برای کشاورزی حساب و کتاب کنید

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای همدان هم در پاسخ به خواسته گلخانه‌داران با مجوز صنعتی، با اشاره به خشک‌سالی چهار سال گذشته و تداوم آن، توضیح داد: در چندسال گذشته از ذخایر زیرزمینی استفاده کرده‌ایم که سبب کاهش سطح این آب‌ها در استان شده است.

مرتضی احمدی‌رحمت با تأکید بر اینکه از کشاورزان خواهش می‌کنم سرمایه‌های ملی را برای اهداف کوتاه‌مدت هدر ندهند، ادامه داد: از همان ابتدا برای اقتصاد کشور باید طوری برنامه‌ریزی می‌شد که تمام جزئیات حساب و کتاب می‌داشت تا در مصرف آب رفتار صحیحی داشته‌ باشیم که امروز در شرایط بد آبی قرار نگیریم.

وی با اشاره به خواسته کشاورزان برای تبدیل آب گلخانه‌ها از صنعتی به کشاورزی، گفت: برخی گلخانه‌ها زمان دریافت مجوز خودشان مجوز صنعتی گرفته‌اند و پذیرفته‌اند که از آب صنعتی نیز استفاده کنند و کاری برای تغییر مجوز آن‌ها نمی‌توان انجام داد.

احمدی‌رحمت ابراز کرد: در گلخانه‌ای که مجوز صنعتی دارد، دخالتی نمی‌کنیم، اما طبق قانون اگر زمین کشاورزی به گلخانه تبدیل شود، تعرفه آبش تغییر نمی‌کند و همانند قبل براساس تعرفه کشاورزی محاسبه می‌شود.

وی در ادامه گفت: تاکنون بدون اینکه قیمت آب را محاسبه کنیم، تولیداتی داشته‌ایم که قیمت نهایی بعضی از آن‌ها شاید یک صدم قیمت آب مصرفی آن نبوده و این نوع فعالیت اقتصادی غلط است؛ یک فعالیت اقتصادی باید داده و ستانده‌اش هم‌خوانی داشته باشد.

احمدی‌رحمت ابراز کرد: در اقلیمی که ما زندگی می‌کنیم، در شرایط عادی بارندگی، 9 برابر از میانگین دنیا وضعیت بدتری داریم؛ پس باید محصولات استراتژی که واقعاً مصرف داخل دارند، کشت شوند. به‌ویژه محصولاتی که در فضای باز کشت می‌شوند، باید دقیق‌تر و حساب‌شده‌تر باشند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای همدان در پایان تأکید کرد که تا جای امکان باید به سمت کشت روباز نرویم و الگوی کشت را با سرسختی اعمال کنیم.

شناسه خبر 78014