شناسه خبر:80653
1402/12/24 11:54:34

سپهرغرب، گروه شهر: واحد ذخیره‌سازی انرژی پورناینن فنلاند در مقیاس صنعتی، پس از تکمیل، بزرگ‌ترین باتری شنی جهان خواهد بود. این باتری با قابلیت ذخیره 100مگاوات ساعت انرژی حرارتی از منابع خورشیدی و باد، ساکنان را قادر می‌سازد تا نفت را از شبکه گرمایش منطقه‌ای خود حذف کنند. این اقدام به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا حدود 70درصد کمک می‌کند. ایجاد یک ذخیره‌ساز انرژی حرارتی در مقیاس بزرگ به‌عنوان یک کارخانه تولید اولیه در شبکه گرمایش منطقه‌ای پورناینن عمل می‌کند که یک گام مهم در افزایش فناوری باتری شنی است.

 باتری شنی یک مگاواتی جدید دارای یک پیش‌ساز است که با قطع عرضه گاز روسیه به فنلاند، در می‌2022 در شهر کانکاانپا راه‌اندازی شد.
فنلاند در راستای رفع مشکل انرژی در جوامع خود و لزوم ذخیره انرژی سریع به‌عنوان راهی مقرون‌به‌صرفه برای ذخیره برق فراوان تولید شده هنگام تابش خورشید یا باد به شن‌ها روی آورد، چراکه باتری‌های لیتیومی هرچند برای کاربردهای خاص به خوبی عمل می‌کنند، جدا از مسائل زیست‌محیطی و هزینه، نمی‌توانند مقدار زیادی انرژی ذخیره کنند. با این حال دانه‌های شن ظرفیت شگفت‌آوری در ذخیره انرژی دارند.

شناسه خبر 80653