شناسه خبر:82504
1403/2/24 23:49:51

در گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان مشخص شد؛ به دستور استاندار طی روزهای آتی زمان انتقال واحدهای صنفی راسته حسین‌خانی و گنبد علویان به شهرک بنکداری مشخص می‌شود.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش :

سال 90 بود که با همت اتحادیه خوار و بار و شرکت شهرک‌ها، به‌منظور رفع مزاحمت‌های شغلی و ترافیک‌هایی که به خاطر ورود خودروهای باری و سنگین به محدوده بازار سنتی (راسته حسین‌خانی و گنبد علویان) ایجاد می‌شد، تصمیم گرفتند محلی برای انتقال بنکداران ایجاد شود.

 بر این اساس بالأخره با پیگیری‌های به‌عمل آمده نهایتاً سوم خردادماه سال 93 بود که کلنگ شهرک بنکداری همدان توسط نیکبخت استاندار همدان و تنی چند از مدیران استانی بر زمین زده شد و بعد از افت و خیزهای فراوان 28 مردادماه سال گذشته فاز نخست این شهرک صنفی-کارگاهی بوعلی ۲ در کیلومتر پنج جاده همدان- تهران جنب فرودگاه همدان به مساحت ۵۰ هکتار، افتتاح شد.

این ظرفیت قرار بود به بارانداز توزیع و بنکداری در منطقه تبدیل شود اما زهی خیال باطل! زیرا آنگونه که پیدا است به‌جز تعداد محدودی از واحدهای صنفی تعداد بسیاری از آن‌ها همچنان در راسته حسین‌خانی و  بازار گنبد علویان فعالیت داشته و گویی اعتقادی به ضرورت انتقال ندارند.

همین امر گلایه‌مندی کسبه انتقال‌یافته را به‌دنبال داشته و معتقدند به‌دلیل عدم شکل‌گیری درست و در عین حال عدم تحقق اهداف تعریف‌شده برای آن در عرصه رقابت، انتقال و فعالیت آن‌ها در این شهرک به ضرر و زیان آن‌ها تمام شده به طوری که اخیراً بیش  از 180 کسبه طی تنظیم نامه 10 برگی و ارسال آن به اداره بازرسی، خواهان رسیدگی به موضوع شدند.

 بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا در این ارتباط با تنی چند از مدیران مرتبط و نیز حمیدرضا حاجی‌بابایی؛ نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگویی ترتیب دهیم که متأسفانه آقای فرماندار به‌عنوان مدیر ارشد شهرستانی، با ارسال پیامکی مبنی بر اینکه در این باره فعلی نظر ندارد و آقای حاجی بابایی با عدم پاسخگویی به تماس‌های مکرر، امکان گفت‌وگو را فراهم نکردند؛ بنابراین تنها توانستیم با مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان در این ارتباط گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

 مصطفی حقیقی با بیان اینکه پرداختن به این موضوع از سوی رسانه شما به‌عنوان یکی از مسائل اساسی حوزه اقتصاد شهر همدان ستودنی است، گفت: در پاسخ به گلایه‌مندی مطرح‌شده ازسوی این کسبه باید بگویم شرکت شهرک‌ها تنها متولی ایجاد زیرساخت بوده یعنی به آن تعهداتی که درخصوص فاز یک شهرک صنایع غذایی بنکداران داده بودیم عمل و حتی بیش از تعهدات نیز ورود کردیم تا بتوانیم رضایتمندی و جذبه لازم را ایجاد کنیم تا سرمایه‌گذار برای ورود به آن متقاعد شود.

 وی ‌با اشاره به اینکه بالغ بر10 میلیارد تومان در این شهرک صنفی در حال حاضر سرمایه‌گذاری شده، اظهار کرد: در این مسیر به‌دنبال آن بودیم که علاوه بر ایجاد زیرساخت‌های لازم شکل و شمایل شهرک را به نحوی ساماندهی کنیم که خود جاذب سرمایه‌گذاری باشد.

  وی افزود: نکته بعدی اینکه هرچند به جهت انتقال بازار و واحدهای صنفی به آن مکان تکلیفی بر عهده ما نبود اما چون این شهرک جزو شهرک‌های ممتاز در استان و حتی در کشور است چندین‌بار به جد پیگیر آن بودیم که هرچه زودتر آن بهره‌مندی مؤثر بخش خصوصی از این امکاناتی که مهیا شده اتفاق بیفتد؛ بنابراین این جلسه را با مدیران مرتبط همچون فرماندار، معاون اقتصادی استاندار و حضور هیئت امنای کسبه برگزار کردیم.

این مسئول با تأکید بر اینکه شخص استاندار نیز پیگیر این مسئله بود، اذعان کرد: حتی این موضوع ازسوی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ آقای علی‌آباد نیز به‌صورت مکرر به مقامات استانی، شرکت شهرک‌ها و اداره کل صمت گوشزد شده که برای این جابه‌جایی بازه زمانی و راهکار مناسبی تعریف کنند.

  حقیقی با تأکید بر اینکه بنا به حساسیت موضوع و اهمیت آن بارها در سطح شهرستان جلساتی را با حضور دستگاه‌های ذی‌مدخل برگزار کردیم و حتی در اسفندماه  سال 1401 توافقی در فرمانداری با حضور نمایندگان اتاق اصناف و شهرک شهرک‌ها   انجام شد که بتوانیم روند این جابه‌جایی را تسریع کنیم، گفت: متأسفانه در این مقطع ازسوی برخی کسبه مخالف این جابه‌جایی، یک مرقومه‌ای تهیه و به دادستان وقت ارجاع شد که این امر خود به سنگی پیش پای این انتقال بدل شد.

وی با بیان اینکه عمده موضوع آن مرقومه ارسالی به موضوعاتی همچون بازار شب عید و متضرر شدن آن در پی جابه‌جایی در این مقطع زمانی اشاره داشت، افزود: این بهانه طی چند سال گذشته تکرار و مانع انتقال بوده است.

  مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی به‌نظر نمی‌رسد که دیگر بهانه‌ای برای این عدم انتقال از سوی بخش خصوصی و متولیان امر وجود داشته باشد گفت: بنابراین به دستور شخص استاندار قرار است طی  هفته جاری با حضور معاون امور اقتصادی استاندار، نماینده اتاق اصناف، نماینده کسبه و سایر دستگاه‌های متولی ازجمله شهرداری و غیره در محل فرمانداری جسله نهایی برای مشخص کردن بازه زمانی معین که یقیناً طی سال جاری خواهد بود برگزار شود تا برای انتقال کامل کسبه به شهرک بنکداری تصمیم‌گیری صورت بگیرد.

  حقیقی با بیان اینکه زمینه استقرار برای تعدادی از واحدهای صنفی در این شهرک بسته به مساحتی که طراحی شده هزار واحد است، گفت: کل بنکداران شهر همدان 400 واحد صنفی بوده و برای زون تعریف‌شده برای لوازم خانگی بالغ بر  90 واحد صنفی مستقر شده‌اند.

 وی ادامه داد: علاوه بر این بالغ بر 90 واحد صنفی در حوزه صنایع دستی را در قالب  این شهرک ساماندهی کرده و در سال گذشته برای 200 واحد صنفی نیز زمینه‌های استقرارشان در شهرک را مهیا کرده‌ایم.

 مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد انتظار می‌رود بالأخره بعد از گذشت نزدیک به یک‌ سال از بهره‌برداری این واحد صنفی ‌به‌صورت واقعی و عینی شاهد انتقال واحدهای صنفی به شهرک بنکداری باشیم تا زمینه شکل‌گیری‌های بنکداری همدان در غرب کشور توسط همدان شکل و معنا پیدا کند و در عین حال برای  واحد خالی‌شده در راسته حسین‌خانی و بازار گنبد علویان نیز چاره‌اندیشی شود تا واقعاً به اهداف تعریف‌شده برای انتقال این واحدها یعنی صیانت از زیرساخت‌های شهری در پی کاهش حجم تردد خودروهای سنگین و حفاظت از داشته‌های تاریخی به معنای واقعی برسیم.

 

شناسه خبر 82504