شناسه خبر:83673
1403/3/26 14:07:55

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از 75 گام تحولی وزارتخانه متبوعش در دولت آیت الله رئیسی رئیس جمهور شهید خبر داد و تأسیس معاونت فناوری و نوآوری، تأسیس سامانه نظام ایده‌ها و نیازها و تأسیس سامانه جان را از شاخص‌ترین اقدامات برشمرد.

محمدعلی زلفی‌گل درباره شاخص‌ترین اقدامات انجام‌شده در حوزه آموزش عالی در دولت رئیس جمهور شهید گفت: این وزارتخانه در حوزه آموزش عالی 75 گام جدید برداشت.

وی یکی از بارزترین اقدامات را تأسیس معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم برشمرد که مدیریت یکپارچه پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد را به همراه داشته است و در عین حال با تأسیس صندوق علوم تحقیقات و فناوری امسال بودجه قابل توجهی به این صندوق اختصاص یافت که صرف انعقاد قراردادهای پژوهشی با صنعت شد.

وی تأسیس سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) را به‌عنوان یک همرسان بین نیازهای صنایع مختلف و دستگاه‌های اجرایی، وزارت‌خانه‌ها و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشمندان و پژوهشگران یاد کرد و گفت: با راه‌اندازی این سامانه، نیاز و مسئله‌های کشور در اختیار دانشمندان و استادان قرار گرفت و آن‌ها موضوعات تحقیق خود را در پایان‌نامه‌های مقطع ارشد و رساله دکتری بر همین اساس دنبال می‌کنند.

وزیر علوم تأسیس سامانه جان را یکی از 75 اقدام در حوزه آموزش عالی برشمرد و گفت: این سامانه کار منحصر به‌فردی است که در آن محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور در سامانه جریان اقتصادی نوین قرار می‌گیرد و با توجه امضاء قرارداد بین وزارت‌خانه‌های علوم و صنعت، این محصولات به سامانه توان ایران و ستاد ایران وزارت صنعت، معدن و تجارت متصل می‌شود و در واقع امروز بازار داخلی در اختیار محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد.

زلفی‌گل گریزی به دیگر اقدامات در حوزه نظام سنجش و انگیزش زد و گفت: به عنوان نمونه در این بخش پایه تشویقی اعضای هیئت علمی به عدد 60 افزایش یافت و استادانی که در عرصه‌های مرجعیت علمی، تولید علم، تولید فناوری و تولید شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر تلاش کنند به جای دریافت یک پایه در سال، بتواند سه پایه تشویقی در سال بگیرند.

همچنین دستورالعمل انتخاب دانشجویان سرآمد هم در دستور کار قرار گرفت تا رقابت علمی در عرصه فرهنگی پژوهشی و فناوری ایجاد شود و دانشجویانی که در این رقابت شرکت کنند تا پنج درصد از پرداخت هزینه خوابگاه و غذا و استفاده از فضای ورزشی بهره‌مند می‌شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش را دارای چهار رکن عنوان کرد و گفت: برای نخستین‌بار با مطالعات تطبیقی ملی و فراملی به هر چهار رکن آموزش توجه شد و یاددهنده (استاد)، یادگیرنده، محتوای درسی را در زمره سه رکن نخست قرار داد.

همچنین به افرادی که بنیاد ملی نخبگان معرفی کند برای مدارج بالا اگر موضوع پایان‌نامه در راستای نیازهای جامعه باشد، بدون محدودیت و آزمون می‌توانند تحصیلات خود را ادامه دهند.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 83673