شناسه خبر:83789
1403/3/29 16:06:27
در گفت‌و‌گوی اختصاصی با یک نخبه قرآنی و علمی همدانی عنوان شد:

دوران کودکی و نوجوانی؛ بهترین زمان یادگیری مفاهیم و حفظ آیات قرآن

یک نخبه قرآنی و علمی همدانی با بیان اینکه دوران کودکی و نوجوانی بهترین زمان برای یادگیری مفاهیم و حفظ آیات قرآن است، گفت: ایام تابستان بهترین فرصت برای شرکت در کلاس‌های قرآنی است، خانواده‌ها توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی:

با تعطیلی مدارس و فرا رسیدن فصل تابستان که ایام اوقات فراغت دانش‌آموزان محسوب می‌شود، بیشتر خانواده‌ها این دغدغه را دارند که چگونه و با چه اقداماتی بتوانند این روزها را برای فرزندان خود برنامه‌ریزی کرده تا از این فرصت به نحو احسن استفاده کنند.
شرکت در کلاس‌های مختلف قرآنی، علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی ازجمله برنامه‌هایی است که هر خانواده در این ایام به سراغ آن می‌روند و در کنار آن برخی از خانواده‌ها نیز هستند که فرزند خود را با کسب و کار‌های مختلف آشنا کرده و او را به کار کردن در یک حرفه یا صنعت تشویق می‌کنند.

این دوران از دوران طلایی هر کودکی است که اگر بتواند از آن در راه آشنایی با قرآن کریم و آموختن مفاهیم آن بهره‌مند شود قطعاً در آینده نیز تأثیرش را در زندگی خود خواهد دید و چقدر زیباست که کودکی در این سن و سال که قلب پاک و معصومی دارد بتواند علاوه بر قرائت قرآن، حفظ این کتاب آسمانی را نیز آغاز کرده و تا پایان به سرانجام برساند.

شهر همدان افراد نخبه و موفقی دارد که توانسته‌اند از فرصت‌های به‌وجود آمده بیشترین بهره را برده و علاوه بر کسب علم و دانش، در محضر قرآن نیز قرار بگیرند و هم‌اکنون به‌عنوان حافظ کل بتوانند در محله، شهر، استان و کشور خودشان و حتی در محافل بین‌المللی نیز زبانزد باشند، نیاز است ما هم زندگی این افراد را مورد بررسی قرار داده و بتوانیم از برنامه‌های آن‌ها و تجربیاتشان استفاده کنیم.

ابوالفضل شاهسوند یکی از نخبه‌های قرآنی و علمی استان است که علاوه بر حفظ قرآن کریم توانسته با رتبه 600 کنکور ریاضی، وارد دانشگاه امیرکبیر تهران شود، او هم‌اکنون در رشته علوم کامپیوتر مشغول به تحصیل است. با وی گفت‌و‌گویی ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید؛

در ابتدا ضمن معرفی خودتان بیان کنید که حفظ را از چه سالی آغاز کرده و در چند سالگی موفق به اتمام آن شدید؟

ابوالفضل شاهسوند، اهل شهرستان ملایر استان همدان و متولد 1384 هستم. زمانی که چهار سال داشتم با همراهی مادرم به جامعه‌القرآن واحد خردسالان واقع در خیابان باباطاهر می‌رفتم.

همزمان با ثبت‌نام در کلاس‌های آموزشی قرآن، دوره‌های اشاره را نیز گذرانده و سه سال بعد (سال 1391) وارد دوره‌های حفظ شده و در نهایت سال 1399 با پنج سال وقفه توانستم قرآن را به طور کامل حفظ کنم.

چه عاملی باعث شد که به سمت قرآن بروید؟

از همان دوران کودکی که همراه مادرم به جامعه القرآن می‌رفتم، به کلاس‌های آموزش قرآن علاقه‌مند شدم، فضای معنوی آنجا برایم جذاب و دلنشین بود، همین باعث شد تا دوستان زیادی پیدا کرده و به سمت کلاس‌های قرآنی بروم.

رشته تحصیلی‌تان چیست و در کجا مشغول به تحصیل هستید؟

مقطع متوسطه خود را در رشته ریاضی و در مدرسه استعداد‌های درخشان علامه‌حلی پشت سر گذاشتم و اکنون دانشجوی ورودی 1402 دانشگاه امیرکبیر در مقطع کارشناسی رشته علوم کامپیوتر هستم.

روزانه چه مقدار قرآن کریم تلاوت می‌کنید؟ آیا تأثیری در زندگی شما داشته است؟

تلاوت قرآن باعث برکت در زندگی من شده و روزانه بین 45 تا 60 دقیقه قرآن می‌خوانم. هر روزی که بیشتر قرآن تلاوت می‌کنم روز متفاوتی برای من است و در زندگی روزمره خود نیز شاهد تأثیر عمیق قرآن هستم.

تمامی موفقیت‌هایی که در زندگی از بدو تولد تا به امروز داشته‌ام را مدیون قرآن بوده و تمامی عمرم تحت‌الشعاع این کتاب آسمانی بوده و هرآنچه که تا به حال به‌دست آوردم به برکت قرآن است.

 برنامه‌ریزی شما در زندگی برای حفظ قرآن همزمان با دیگر کارهایتان چگونه است؟

آغاز هر روز صبح را به تلاوت قرآن اختصاص می‌دهم و بعد از آن طبق برنامه روزانه، به کار‌های دیگر می‌رسم، سعی می‌کنم از وقت خود بیشترین بهره را ببرم. حتی برای استراحت بین کلاس‌های دانشگاه نیز برنامه دارم و در این مدت مطالب درسی را مرور کرده و یا قرآن می‌خوانم.

سعی می‌کنم هر روز ساعتی را به تلاوت قرآن اختصاص بدهم، این کار نه‌تنها مانع بلکه عامل پیشرفتی برای زندگی من است، تأثیراتی نیز در درس‌های من داشته مثلاً به‌راحتی می‌توانم مباحث تئوری را یاد بگیرم یا در درس ریاضی با مهارت خاصی، مسائل و سؤالات را حل کنم.

نقش پدر و مادر و سایر اعضای خانواده در این مسیر را چگونه می‌دانید؟

آشنایی من با این کتاب الهی و افتادن در این مسیر از خانواده آغاز شد و حفظ قرآن کریم را مدیون پدر و مادرم هستم، آن‌ها مرا برای استمرار در این راه تشویق کردند تا به موفقیت برسم.

مشوق اصلی شما برای حفظ قرآن چه کسی بود؟

علاوه بر پدر و مادرم، اساتید جامعه‌القرآن همدان نقش بسیاری داشتند، آن‌ها با سعه صدر مرا با قرآن آشنا کرده و کمک کردند تا بتوانم این راه را طی کنم و آیات الهی را به حافظه بسپارم.

برنامه‌ریزی شما برای حفظ به چه صورت بود؟

هر روز بعد از نماز صبح وقتی را به این کار اختصاص می‌دادم و بین 20 تا 30 دقیقه آیاتی که قرار بود آن روز حفظ کنم را می‌خواندم. بعد از آن در نزدیکی اذان ظهر نیز کار مرور و تثبیت آیات را انجام می‌دادم. این کار را در اوقات اذان مغرب و قبل از خواب نیز تکرار می‌کردم. این روال کار هر روز بین 40 تا 50 دقیقه طول می‌کشید.

آیا در رشته‌های قرائت و ترتیل نیز فعالیت دارید؟ تاکنون در چه مسابقاتی شرکت کرده و حائز رتبه شده‌اید؟

بله، علاوه بر حفظ، ترتیل‌خوانی و قرائت نیز انجام می‌دهم و در این زمینه دارای رتبه نیز هستم. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به رتبه نخست استان در مسابقات حفظ 10 جزء و ترتیل اشاره کرد. البته هدفم از ابتدا تاکنون شرکت در مسابقات نبوده است.

اگر از شما بخواهند یک نفر را به‌عنوان الگوی موفق معرفی کنید، چه کسی خواهد بود؟

بهترین الگوی بنده مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) هستند. همواره در زندگی شهدایی همچون شهید مصطفی چمران را به‌عنوان الگوی خود برگزیدم و با سردار شهید حاج حسین همدانی نیز انس عجیبی دارم، از هرکدام یک درسی گرفته‌ در زندگی به‌کار گرفته‌ام.

برنامه شما برای آینده چیست؟

قصد دارم در راه علم و دانش تلاش کرده و تحصیلاتم را ادامه دهم و برای آینده کشور و مردم عزیزم مفید و مؤثر باشم.

توصیه شما به نوجوانان و جوانان چیست؟

بنده کسی نیستم که بخواهم نصیحت کنم اما به همه نوجوانان و جوانان سفارش می‌کنم از قرآن غافل نشوید و این کتاب آسمانی را با وجود خود درک کرده و بخوانید. حداقل روزی پنج دقیقه از وقت خودتان را به قرائت این مصحف شریف اختصاص دهید.

خواندن تفاسیر این کتاب الهی به‌ویژه تفسیر حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی که یک تفسیر گویا و روشن است نیز خالی از لطف نبوده و قطعاً در زندگی، جسم و روح و کار‌های روزمره انسان تأثیرگذار است و انسان می‌تواند حتی در داخل اتوبوس و در مسیر مدرسه، دانشگاه، خانه، محل کار و غیره نیز این کار را انجام دهد.

چه توصیه‌ای به خانواده‌ها برای برنامه‌های قرآنی فرزندشان به‌ویژه حفظ این کتاب آسمانی دارید؟

قطعاً یکی از مهم‌ترین دغدغه خانواده‌ها این است که بتوانند یک فرزند صالح تربیت کرده و تحویل جامعه بدهند و بعداً نیز به این فرزند افتخار کنند. مهم‌ترین راهنمایی که می‌تواند دست فرزندان شما را در این مسیر بگیرد و او را به آینده خوبی برساند همین قرآن است. باید از همان دوران کودکی، او را با قرآن آشنا کرد. پدر و مادر بیشترین تأثیر را بر روی فرزند دارد و می‌تواند که این مسیر را برای وی هموار کرده و در این راه تشویق کند و در آینده نیز شاهد اثرگذاری این کار باشد.

به‌نظر شما کودکان و نوجوانان، برنامه حفظ قرآن را چگونه آغاز کنند؟

نظر بنده در این خصوص این است که حتماً کودکان و نوجوانان را با فضای مؤسسات قرآنی مانند جامعه‌القرآن کریم آشنا کنیم تا بتوانند با راهنمایی اساتید قرآنی برنامه حفظ را آغاز کنند همچنین بهتر است کودکان و نوجوانان ابتدا جز 30 را به طور کامل حفظ کرده و بعد از آن به سراغ حفظ جز یک تا 29 بروند.

البته حضور در کلاس‌ها بیشتر از حفظ به‌صورت انفرادی اهمیت دارد چراکه باعث می‌شود که متربی قرآن به‌طور کامل طبق برنامه اصولی پیش رفته و در آینده نیز حفظ قرآن را ناتمام نگذارد و به آن پایبند باشد.

همانطور که گفته شد؛ یکی از مسائلی که در حفظ قرآن باید به آن توجه بیشتری داشته باشیم انس و الفت با این کتاب آسمانی است، نیاز است که هر روز بخشی از وقت خود را به آشنایی با مفاهیم قرآن و بهره‌مندی از تفاسیر اساتید قرآنی اختصاص دهیم و در ادامه برای حفظ قرآن نیز از سوره‌های کوچک شروع کنیم.

بهترین دوران برای حضور در کلاس‌های آموزشی قرآن، کودکی است، خانواده‌ها باید در طول سال به‌ویژه ایام تابستان به این موضوع توجه داشته باشند. حفظ قرآن تأثیر فراوانی بر زندگی ما داشته و در مراحل مختلف به ما کمک می‌کند تا بتوانیم در مسیر پیش‌رو با قدرت حرکت کنیم و حتی در درس و دانشگاه نیز اثر این کار را خواهیم دید به طوری که برخی از دانشجویان برتر دانشگاه‌های کشور از حافظان قرآن کریم هستند.

شناسه خبر 83789