شناسه خبر:11312
1398/6/4 09:44:57
رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امینت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

مسمومیت غذایی در مسافرت را جدی بگیرید

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امینت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به مسافران توصیه کرد که مسمومیت غذایی در مسافرت را جدی بگیرند.

حسین بیگلری اظهار کرد: آخرین ماه تابستان معمولاً فصل مسافرت است، بنابراین مقوله پیشگیری از بروز مسمومیت‌های غذایی در حین مسافرت به‌ویژه برای افرادی که قصد مسافرت به مناطقی با آب و هوای گرمسیری را دارند، حائز اهمیت است.

وی افزود: بر همین مبنا در هنگام مسافرت باید از سلامت آب آشامیدنی مورد نظر اطمینان حاصل شود و یا آب به‌صورت بطری‌های آب معدنی دارای تاریخ اعتبار مصرف شود.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امینت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: همچنین باید مواد غذایی مورد نظر را از سوپرمارکت‌های تحت نظارت مرکز بهداشت تهیه کرد و از خرید مواد غذایی از دست‌فروشان که اطمینانی از سالم بودن مواد غذایی آن‌ها نداریم، مدت‌ها در معرض نور آفتاب قرار دارند و فاسد شده‌اند، خودداری کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه همچنین سلامت یخ مصرفی و پاکیزگی ظرف نگهداری یخ نیز حائز اهمیت است، عنوان کرد: برای خنک نگهداشتن مواد غذایی باید از دو لایه نایلون فریزر سفید استفاده کرد و مواد غذایی را در مجاورت آن قرار داد و نه اینکه به‌طور مستقیم یخ را روی مواد غذایی بگذاریم.

بیگلری گفت: هنگام خرید مواد غذایی کنسروشده باید دقت کرد که تاریخ اعتبار آن‌ها مخدوش نشده باشد و ممهور به مهر استاندارد باشند؛ همچنین از خرید کنسروهای بادکرده اجتناب شود.

وی خاطرنشان کرد: هنگام مسافرت سعی شود از گروه‌های کودکان، سالمندان و زنان باردار که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و بیشتر در معرض خطر مسمومیت غذایی هستند، مراقبت به‎عمل آید؛ همچنین در طول مسافرت از آبلیموی تازه، ماست و پیاز استفاده کنید تا سیستم گوارش در برابر میکروب‌ها تقویت شود.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امینت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: شستشوی دست با آب و صابون بسیار حائز اهمیت است، زیرا به‌دلیل تماس با اسکناس و دست دادن با دیگران، دست‌ها آلوده می‌شود و با خوردن مواد غذایی احتمال مسمومیت با مواد غذایی افزایش می‌یابد.

این مقام مسئول افزود: درصورت عدم دسترسی به آب و صابون، موقت از پدهای الکی برای ضد عفونی کردن دست‌ها استفاده شود، سپس در اسرع وقت با آب و مایع دستشویی دست‌ها را بشویید.

به گفته بیگلری، مواد غذایی در نخستین فرصت پس از طبخ یا باید مصرف شوند و یا داخل یخچال بروند و از نگهداری طولانی‌مدت در فضای باز پرهیز شود؛ همچنین بیرون از یخچال باید با استفاده از لایه‌ای حفاظتی مانع نشستن مگس و حشرات بر روی آن‌ها شد.

وی گفت: همچنین مسافران ضمن رعایت نکات فردی و بهداشت محیط، از ریختن زباله در طبیعت خودداری کنند.

شناسه خبر 11312