شناسه خبر:11723
1398/6/20 10:01:25

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان همدان گفت: اعتبارات احیای قنوات همدان کاهش یافته است.

به گزارش سپهرغرب به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، ابراهیم فرامرزیروز یکشنبه با بیان اینکه تعداد کل قنوات استان در حدود 2 هزار و 473 رشته است اظهار کرد: قنوان استان همدان حدود 6.5 درصد از قنوات کشور را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ملایر با داشتن 621 رشته قنات دارای بیشترین تعداد قنات در سطح استان است ادامه داد: در سال‌های گذشته قنوات استان مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند و بارندگی‌های شدید و جاری شدن سیل در سال‌جاری نیز مزید بر علت شده تا بسیاری از قنوات استان از دایره انتفاع خارج شوند.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه تعداد قنوات خسارت دیده درسال 98-97 تاکنون در حدود 326 رشته بوده است بیان کرد: از مجموع قنوات خسارت دیده استان در سال‌های اخیر حدود 702 رشته در سال 97 و 5 رشته قنات نیز در سال 98 احیا شده و به چرخه انتفاع باز گشته‌اند.

وی ادامه داد: مجموع اعتبارات ملی و استانی مصوب برای احیای قنوات استان همدان در سال گذشته در حدود 486 هزار و 765 میلیون ریال بود که 298 هزار و 760 میلیون ریال از این اعتبارات به استان تخصیص یافت.

فرامرزی با بیان اینکه مجموع اعتبارات ملی و استانی مصوب برای استان همدان در زمینه احیای قنوات در سال‌جاری در حدود 84 هزار و 514 میلیون ریال بوده است افزود: از این میزان 50 هزار و 93 میلیون ریال تاکنون به استان تخصیص یافته که نمایانگر کاهش شدید اعتبارات اختصاص یافته برای احیای قنوات است.

وی ریزش دیواره داخلی کوره و انسداد جریان آب، ریزش مسیر چاه و انسداد جریان آب، رها سازی و عدم نگهداری قنات توسط بهره‌برداران، دخل و تصرف در حریم قنات و تخریب سازه قنات، ناکافی بودن اعتبارات دولتی برای احیا و مرمت قنوات و نیز عدم توجه مسوولان به قنوات به عنوان یک منبع آبی و پایدار به نسبت آبیاری تحت فشار را مهمترین موانع و مشکلاتی دانست که احیا و نگهداری قنوات استان با آن مواجه است.

شناسه خبر 11723