شناسه خبر:11982
1398/6/28 08:31:03

همدان یکی از قدیمی‌ترین و کهن‌ترین شهر‌های ایران با قدمتی چند هزارساله و ازجمله نخستین شهرهای دنیا در حوزه مدنیت و شهرنشینی است که از آثار تاریخی بی‌نظیری برخوردار است. نام همدان در دوران مادها هگمتانه بود و دیااکو بنیان‌گذار سلسله ماد، این شهر را به‌عنوان پایتخت حکومت خود انتخاب کرد. به‌علاوه هگمتانه مدت‌ها به‌عنوان پایتخت تابستانی پادشاهان ماد، هخامنشی و اشکانی مورد استفاده قرارگرفته و این نشانه جایگاه تاریخی همدان است که در تاریخ پرافتخار این سرزمین، همچون نگینی می‌درخشد.

کشورهای مسیر راه ابریشم با قدمتی تاریخی و اشتراکات فرهنگی و اجتماعی، شامل کشورهای بزرگ و تأثیرگذاری از شرق و غرب آسیا تا آسیای مرکزی، اروپا و قاره آفریقا با مرزهای آبی و خاکی و اقلیم‌های متفاوت است که هرکدام دارای ظرفیت‌های خاص خود بوده و هم‌اکنون این کشورها به بهانه‌های مختلف در سطح‌های مختلف سعی در برگزاری نشست‌هایی با هدف همبستگی در حوزه فرهنگی، گردشگری و اقتصادی دارند تا این ارتباط و تعامل به این بهانه بیشتر شود.

کشور چین که امروز به‌عنوان یکی از قدرت‎های بزرگ در جهان شناخته‌شده و روزبه‌روز وضعیت خود را به‎خصوص در حوزه اقتصاد بهبود می‌بخشد، در سال 2013 در یک اقدام ابتکاری، کنفرانس بین‌المللی یک کمربند، یک جاده را با مشارکت کشورهای جاده ابریشم برگزار کرد که دستاوردهای خوبی برای این کشور در پی داشت.

اما این روزها قرار است همدان که طی سال‌های اخیر میزبان همایش‌های بین‌المللی بوده و هم‌اکنون تجربه خوبی در این حوزه دارد، به نمایندگی از ایران بزرگ، میزبان کنفرانس بین‌المللی راه ابریشم باشد که می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای معرفی ظرفیت‌های استان در حوزه‌های گوناگون باشد.

استان همدان در بسیاری از حوزه‌ها مانند صنایع‌دستی، سفال و سرامیک، سوغات، محصولات کشاورزی مثل انگور، کشمش و سیر دارای برندهای بین‌المللی است و به‌خوبی می‌تواند از این فرصت برای ایجاد مسیرهای جدید جهت سرمایه‌گذاری استفاده کند و در سند راهبردی و عملیاتی که استاندار بر اجرای آن تأکید ویژه‌ای دارد این موضوع به‌صورت خاص مدنظر قرار گیرد، پس لازم است که متولیان برگزاری این کنفرانس سعی کنند در محتوای کنفرانس موضوع مهم ظرفیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری استان در کنار حوزه فرهنگی و گردشگری را گنجانده و از این فرصت خوب در جهت معرفی توانمندی‌های استان نهایت استفاده را ببرند.

امروز و در شرایط تحریم، برگزاری این کنفرانس‌ها در این سطح، کمک خوبی در راستای ارتباط و تعامل بیشتر با کشورها، تقویت سرمایه‌گذاری و درنهایت توسعه اقتصادی کشور و استان‌ها خواهد بود.

شناسه خبر 11982