شناسه خبر:12043
1398/6/30 08:28:19

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان از برگزاری همایش «نکوداشت پیشکسوتان هفته دفاع مقدس» خبر داد و گفت: مستندسازی در حوزه دفاع مقدس مورد توجه است.

سردار مهدی ظفری پنجشنبه گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه خبرنگاران رسالت تاریخی و دینی دارند، اظهار کرد: رسالت با مأموریت متفاوت است، مأموریت از زمان طاغوت هم وجود داشته و افراد بسیاری با مردم و نظام کاری نداشتند و مأموریت خود را انجام می‌دادند، اما رسالت، حوزه فراتری دارد و به مفهوم فرمان آتش به اختیار مقام معظم رهبری برمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه مأموریت‌ها در رسالت عجین می‌شود، تصریح کرد: در حوزه خبرنگاری و خبررسانی باید جایگاه خود را شناخت و میزان تأثیرگذاری را سنجید.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان با تأکید به اینکه باید در حوزه فرهنگی سنجید که نقش ما بیشتر است یا دشمن و طبق آن برنامه راهبردی ارائه کرد، ادامه داد: در جامعه ولایی عادی بودن ممنوع است، پس باید دغدغه‌مند بود و در تراز دینی و تاریخی نقش مؤثری را ایفا کرد.

وی خطاب به خبرنگاران عنوان کرد: اگر در انجام رسالت خود سرزنش می‌شوید ناامید نشوید، چراکه باید جدال حق و باطل را باقدرت ادامه داد.

ظفری در ادامه با اشاره به زوایای دفاع مقدس و اینکه هنوز برخی از این زوایا بازخوانی نشده‎است، خاطرنشان کرد: این سؤالات که فلسفه وجودی دفاع مقدس چیست و نباید در این پیکار وارد می‌شدیم، درست نیست، زیرا پشت این اتفاق فلسفه‌ بزرگی وجود دارد.

     اجازه ندهیم حقیقت تاریخ از ذهن مردم دور شود

وی با اشاره به اینکه نباید اجازه داد حقیقت تاریخ و واقعیت تاریخ‌ساز از ذهن مردم دور شود، افزود: رسالت سنگینی داریم و باید بر روی آن پافشاری کنیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان با بیان اینکه تمام اتفاقات امروز دنیا برگرفته از نگاه دفاع مقدس است، یادآوری کرد: یکی از دستاوردهای عظیم دفاع مقدس، قدرت بازدارندگی است.

ظفری با اشاره به اینکه در حوزه تبیین ارزش‌های دفاع مقدس خلأ ساختاری وجود دارد، ابراز کرد: امام (ره) حتی در کوچه‎پس‌کوچه‌ها ساختار اجتماعی ایجاد کرد که منجر به تشکیل نهادهای انقلابی شد و ازآنجا حرکت‌های انقلابی شکل گرفت.

وی با بیان اینکه شورای دفاع مقدس در کشور تشکیل‌شده و یکی از کمیته‌های آن در استان‌ها درزمینهٔ بانوان فعالیت می‌کند، گفت: متأسفانه به نقش بانوان در دفاع مقدس نپرداخته‌ایم و قصد داریم در این کمیته بیشتر ورود کنیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان با اشاره به اینکه روحانیت در دفاع مقدس در بخش‌های پشتیبانی و نظارت‌ نقش‌ داشته‌ که باید بازگو شود، اظهار کرد: خبرنگاران در این شورا نقش کلیدی دارند.

به گفته ظفری، بیان خاطرات جنگ تحمیلی به گریه‌ در آن نیست و باید به گفتمان‌سازی آن کمک کند؛ تاکنون در حوزه گفتمان‌سازی ورود جدی نداشته‌ایم.

وی یکی از کارهای ویژه‌ این مجموعه را تمرکز بر روی گفتمان‌سازی دفاع مقدس دانست و اذعان کرد: یکی از مراتب گفتمان‌سازی، اجماع‌سازی است.

ظفری با بیان اینکه برخی نسبت به موضوع دفاع مقدس فقر اطلاعاتی دارند تأکید کرد: گفتمان‌سازی در حوزه دفاع مقدس نجات‌بخش جامعه است.

وی در پاسخ به اظهارات یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه جانمایی نقش پزشکان در باغ‌موزه دفاع مقدس کم‌رنگ است، عنوان کرد: فاز اصلی باغ‌موزه نیاز به پانورامایی دارد که قرارداد اصلی آن منعقدشده اما برای آن می‎بایست تخصیص اعتبار داشته باشیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان بیان کرد: درزمینهٔ تعریف نقش پزشکان در باغ‌موزه با دانشگاه علوم پزشکی جلسه‌ای داشتیم؛ ضمن اینکه باید به سمتی پیش رویم تا نقش صنوف مختلف در حوزه دفاع مقدس تعریف شود.

     عامه مردم، خالق عملیات مرصاد

وی در گریزی به عملیات مرصاد از نقش بارز مردم در این عملیات سخن به میان آورد و افزود: نتیجه هشت سال دفاع مقدس، خود را در عملیات مرصاد نشان داد و مردم خالق این عملیات در برابر دشمن بودند.

ظفری در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه یکی از اشتباهات جامعه، محکوم کردن یکدیگر است، خاطرنشان کرد: تا زمانی که در دفاع مقدس نیاز جمعی و ساختاری تعریف نشود، تحولی ایجاد نخواهد شد.

وی اردوهای راهیان نور را نیاز ملی دانست و با تأکید بر اینکه باید همه در آن ورود کنند، بیان کرد: سندی در این رابطه تعریف‌شده که بنا دارد تکلیف سازمان‌ها را در خصوص راهیان نور بپرسد و به نتیجه برساند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان با اشاره به اینکه شیوه گفتمان‌سازی باید تعریف شود، گفت: ایجاد ساختار و مستندسازی در حوزه دفاع مقدس مورد توجه است.

وی با بیان اینکه متأسفانه حوزه دفاع مقدس را کوچک تعریف کرده‌ایم، ابراز کرد: باید بیشتر به رفع این مشکل با کمک سازمان‌ها و نهادها بپردازیم.

ظفری در ادامه از اجرای 39 برنامه محوری هم‌زمان با هفته دفاع مقدس خبر داد و یادآوری کرد: امسال یک روز به‌عنوان همایش «نکوداشت پیشکسوتان دفاع مقدس» برگزار می‌شود که این برنامه با مجمع پیشکسوتان جهاد و شهادت متفاوت است، به‌طوری‌که از تمام صنوف پیشکسوتان دفاع مقدس در آن حضور دارند.

ظفری با اشاره به اینکه این برنامه، هفتم مهرماه در سطح استان و شهرستا‌ن‌ها برگزار می‌شود، عنوان کرد: حضور 700 نفر در این مراسم تعریف‌شده که تعدادی از جمعیت را بانوان و روحانیان تشکیل می‌دهند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان با بیان اینکه این مراسم به‌طور هم‌زمان در 31 استان برگزار می‌شود، افزود: به مدت هفت شب، برنامه زنده تلویزیونی در باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود.

وی از برگزاری مراسم رژه نیروهای مسلح و برنامه ویژه «حماسه شکست حصر آبادان» خبر داد و یادآوری کرد: عطرافشانی مزار شهدا، دیدار با خانواده شهدا و شهدای مدافع حرم توسط سازمان‌ها و نهادهای کشوری و لشکری در برنامه است.

ظفری با اشاره به برگزاری مسابقات فرهنگی، تبیین کرد: نمایشگاه فرهنگی و دستاوردهای علمی، فناوری و صنعتی با موضوع محرم و هشت سال دفاع مقدس برگزار می‌شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان از بازدید رایگان افراد از باغ‌موزه دفاع مقدس در این هفته خبر داد و گفت: مراسم تقدیر از سربازان و رونمایی از تازه‌های نشر استان در حوزه ادبیات پایداری و مقاومت نیز در این هفته برگزار می‌شود.

شناسه خبر 12043