شناسه خبر:12559
1398/7/10 09:40:49
آشنایی با مکان‌های گردشگری غرب کشور

حمام حاج آقا تراب در شهرستان نهاوند

سپهرغرب، گروه گردشگری: حمام حاج آقا تراب از ابنیه دوران قاجار است که حاج میرزا محمد تقی(از خیرین شهر) آن را به نام فرزند خود حاج آقا تراب ساخته و به حمام دوقلو معروف است.

حمام حاج آقا تراب در استان همدان و شهرستان نهاوند در نزدیکی میدان قیصریه، محله علی آباد، کوچه حاج آقا تراب قرار دارد. بنای این حمام تقریباً مستطیل شکل است و از دو بخشِ مردانه و زنانه با دو ورودی درکنار هم تشکیل شده است. برسَردرِ ورودی بخش مردانه کتیبه‌ای از اطلاعات مربوط به بنا نصب گردیده است.

درِ ورودی حمام پنج پله پایین‌تر از سطح کوچه است و دو نیم ستون زیبا در دوطرف آن قرار گرفته است. دیواری فضای داخلی حمام را به دو قسمت تقسیم می‌کند. قسمت اول شامل سردخانه یا رختکن است که در وسط آن چهار ستون سنگی، گنبد و روزنه‌ای در وسط آن جهت نورگیری و تهویه هوا قرار گرفته و در این میان حوضی زیبا جای گرفته است که حجره‌‌ها یا طاق‌‌نماهایی در سه سمت آن وجود دارد. یک سمت شاه‌نشین با دو ستون که بربالای آن صحنه‌ای از شاهنامه نقاشی شده از سایر قسمت‌ها جدا می‌شود.

در اطراف فضای داخلی گنبد نقش و نگارهای متنوع گیاهی وگلدان‌های تزیینی با نقوش مرغان و نیز یک کتیبه وجود دارد. قسمت دوم شامل گرمخانه حمام است که مشابه قسمت رختکن چهارستون در وسط و یک گنبد کوچک‌تر بر بالای آن دارد.

مصالح این حمام از آجر، ساروج و سنگ با تزیینات گچ‌بری، آهکبری، کاشیکاری و نقاشی است. حمام حاج‌آقا تراب امروزه به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده و در آن مراسم شست وشو در بخش حمام مردانه و سنت حنابندان عروسی در بخش حمام زنانه به نمایش درآمده است.

شناسه خبر 12559